Citat fra: LM94 Dato 12/06-23, 20:38Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 10:53Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..
Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?
Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.
Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".
Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?
Jævnfør retsinformation skal en bil være forsynet med en hastighedsmåler.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050
Denne må så ifølge en EU-bestemmelse have op til +/-10% fejlvisning.
Så du har ikke ret.
Hvad dit speedometer i bilen har vist er politi og domstole nok ret ligeglade med. Så hvad du vil med det er debatten her uvedkommende.
Hej TWB.
I dag er strækning 6 (Vigerslev-Køge Nord-Ringsted), godkendt til 230 km/h, da der under forsøgene blev kørt med 255 km/h. Du har ret i at strækninger i dag skal godkendes til 10% over maksimale tilladte hastighed på banen, men dette er et sikkerhedsmæssigt hensyn i forhold til tryk imellem de tog som kører forbi hinanden, kurver og hældninger på strækningen. Der kan dog findes lokale hastighedsrestriktioner, som f.eks. at der maksimalt må køres 180 km/h igennem Køge Nord. At hastigheden på nuværende er sat til 200 km/h er grundet at der ikke er behov for højere maksimal hastighed på nuværende tidspunkt, men dette skal nok ændres når:
1) ERTMS er udrullet i hele landet.
2) Fehmarn forbindelsen er åbnet.
3) Materiel med højere maksimal hastighed skal køre på banen.
Til den tid skal der en ny test til, hvor hastigheder på minimum 275 km/h skal nås for at kunne godkende banen til maksimal hastighed på 250 km/h.
En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).
Tak for uddybende svar.
Så havde jo delvist ret i det med 10% oveni max hastighed.
Hvilket nogle åbenbart ikke har styr på. Ligesom regler for hastighedsmålere i biler.
Nu kunne mit oprindelige indlæg måske mistolkes.
Det gik på hvad strækningen over Peberholmen og Øresundsbroen var. Forårsaget af en lokofører som havde lagt fotobop af hastighed på 200 km/h på Peberholmen
Hvilket var ret imponerende ifald det var efter reglerne når man tænker tidspunktet for planlægning af strækningen, bygningen og det forhold der indgår en tunnel.
Men dele af denne strækning kan jeg forstå at godkendt til 200 km/h og andre til 180.
Hvilket vel først nu vegynder at give mening.
Hudtil har de tog som har benyttet strækningen næppe måtte køre mere end 180 km/h og x2000 fra SJ har vel været det eneste som reelt har kunnet udnytte den max. hastighed.
Med tak for svar som andre helt klart også kan lære af!