Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 34
Interessant nok. Når de kan skifte indretningen i togene midtvejs er det så fordi de løbende skifter vognene med gammel indretning ud efterhånden som tyskerne kan frigive vogne med nyere indretning?

Ja, der leveres stadig fabriksnye ICE 4 et par år frem der erstatter IC1 vogne på forskellige linjer, bl.a. Hamburg-Köln-Koblenz-Stuttgart og Hamburg-Giessen-Frankfurt am Main. Det er dog ikke en direkte erstatning da ICE 4 typisk erstatter ICE 1 og ICE 1/ICE 1 LDV erstatter IC1 vogne.

200 af de umoderniserede IC1 vogne har dog i 2018-2019 fået en let opgradering med udskiftning af polstring, sædebetræk og gulvtæppe, så de ikke er helt så snuskede.

Der skulle vist endda komme en IC1 styrevogn på stammerne fra december 2023 for at øge antallet af cykelpladser - men styrevognene kan naturligvis ikke benyttes i Danmark.

Anders

Citat fra: andersj Dato 29/09-22, 01:35Der skulle vist endda komme en IC1 styrevogn på stammerne fra december 2023 for at øge antallet af cykelpladser - men styrevognene kan naturligvis ikke benyttes i Danmark.

Valget af vogne til kørslen i DK handler meget mere om hvilke vogntyper der ikke forfalder til revision i perioden.
DB vil naturligvis ikke ud og bruge tid og penge på revision af vogne der skal udrangeres 1-2 år efter.

Ifølge det tyske forum Drehscheibe Online er der nu hevet fem ikke-moderniserede IC1 vogne frem fra mølposen i Tyskland til Danmark trafikken.

Det drejer sig om følgende vogne:
61 80 20-91 339-7 (Bpmz294.3) - henstillet 23. november 2021 i Leipzig Engelsdorf
61 80 20-91 359-5 (Bpmz294.3) - henstillet 30. november 2021 i Frankfurt am Main
61 80 21-90 358-7 (Bvmsz186.3) - henstillet 31. oktober 2021 i Leipzig Engelsdorf
61 80 21-90 360-3 (Bvmsz186.3) - henstillet 31. januar 2022 i Leipzig Engelsdorf
61 80 29-91 708-4 (Bpmbz294.7) - henstillet 8. november 2021 i Leipzig Engelsdorf

Kilde: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9081463 samt https://web.archive.org/web/20220616132609/https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9081463 for at se hvor de stod og hvornår de blev hensat.

Anders

Hvem skulle have troet at det ville blive muligt at køre med kupévogne hos DSB i ordinær trafik igen? Både på 1. og 2. klasse.

Visuel pladsreserveringsoversigt IC 396 Hamburg Hbf-København H den 12. april 2023:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       

Anders

Hvilken afgang ser ud til at være den første lige pt.?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Niels Munch. 20/10-22, 12:54.
Seneste redigering: 20/10-22, 12:57 af Niels Munch
Citat fra: andersj Dato 19/10-22, 22:49Hvem skulle have troet at det ville blive muligt at køre med kupévogne hos DSB i ordinær trafik igen?

Jeg vil skam glæde mig til en tur i en kupévogn, der i min "oldtimer-terminologi" er en sådan:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Duk & væææææk
Niels
"oldtimer"

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg tror hellere jeg må finde en dør ud her fra  ;D

En anden Niels

Citat fra: 1993matias Dato 20/10-22, 10:44Hvilken afgang ser ud til at være den første lige pt.?

Umiddelbart ser det ud til at være IC 393 den 11. april klokken 07:26 fra København H. Skiftet er jo pt. planlagt til at foregå ved det lille ekstraordinære køreplanskifte den 11. april. Men det vil nok være en god idé at starte mindst to uger før, så man kan få påsketrafikken med (medmindre der er et eller andet sporarbejde som alligevel sætter en prop i det hele). Den 11. april er nemlig tredje påskedag.

Anders

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/10-22, 15:09.
Citat fra: Niels Munch Dato 20/10-22, 12:54
Citat fra: andersj Dato 19/10-22, 22:49Hvem skulle have troet at det ville blive muligt at køre med kupévogne hos DSB i ordinær trafik igen?

Jeg vil skam glæde mig til en tur i en kupévogn, der i min "oldtimer-terminologi" er en sådan:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Duk & væææææk
Niels
"oldtimer"

Der bliver kamp om kupé plasserne

Hvor mange IC1 vogne kommer DSB til at låne ca. i alt?
og vil de kun primært køre som IC 396 og IC 393?

Citat fra: andersj Dato 20/10-22, 14:54(medmindre der er et eller andet sporarbejde som alligevel sætter en prop i det hele).

Eksempelvis totalspærring Slagelse - Korsør

Citat fra: Baumann Dato 20/10-22, 17:30Hvor mange IC1 vogne kommer DSB til at låne ca. i alt?
og vil de kun primært køre som IC 396 og IC 393?


Nu har DSB og DB et samarbejde, så det er ikke som sådan et lån. Lidt ligesom DB heller ikke låner de IC3 der køre til Tyskland.

IC1 indsættes i de fleste tog mellem København og Hamborg undtagen nattoget 398/399

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af mss. 20/10-22, 18:26.
Seneste redigering: 20/10-22, 18:30 af mss
Sidegangsvogne har nu i mange år også uden nogen forvekslingsfare for andre end tognostalgikere kunnet kaldes kupévogne.
De gamle kupévogne uden sidegang har trods alt ikke været i almindelig drift i Danmark de sidste 70 år..!  ::)


Citat fra: andersj Dato 20/10-22, 14:54Skiftet er jo pt. planlagt til at foregå ved det lille ekstraordinære køreplanskifte den 11. april. Men det vil nok være en god idé at starte mindst to uger før, så man kan få påsketrafikken med (medmindre der er et eller andet sporarbejde som alligevel sætter en prop i det hele). Den 11. april er nemlig tredje påskedag.
Det er ikke endelig besluttet hvornår det nye signalsystem på København og Ringsted skal sættes i drift, hvor banen skal forbindes med Lille Syd. De snakker om en weekend hver side af påsken. Jeg har fået at vide af nogle den som er tæt på informationerne, som er hos DSB og Banedanmark, at datoen diskutteres imellem dem og leverandøren. Og at det påvirker skift af køreplan. Om det påvirker toget til/fra Hamborg ved jeg ikke.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 34

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak