Der står i artiklen at de (DSB) regner med, at der ikke bliver skift og at man kobler (med et eller andet). Nok mest oplagt en indlejet ME.. Flere af de DSB indlejede vogne er ikke godkendt til at blive trukket af diesellokomotiver (indsugningen i klimaanlæggene). Hvis Aarhus - Hamburg opretholdes, bliver det med IC3.
Tidligere har det været fremme at man arbejdede på at de tyske regionaltog i stedet skulle køre til Padborg, men jeg har ikke hørt at der er slået søm i den aftale. Det har været på tale at lade de tyske batteritog, der indsættes hos
NAH.SH fra foråret 2023 fortsætte til TInglev (på batteri). Dette vil dog kræve at optioner indløses, og togene har heller ikke hverken ETCS eller ATC, og da transportministeren ikke længere bor i Sønderborg, er interessen for at lave timedrift dertil (med forbindelse til Flensburg ved skifte i TInglev), måske ikke så presserende.
NAH.SH har i sit udbud for nye el-togsæt (dobbeltdækkere) til trafikken Hamburg - Flensburg, gjort klart at togene skal kunne fortsætte ind i Danmark - teoretisk set skulle den gamle ide om tyske (Inter)regionaltog mellem Fredericia og Hamburg således være mulig fra omkring 2027...
Lasse