Citat fra: RasmusD Dato 22/11-22, 21:05Er der nogle stærkstrømstyper, der kan forklare det der med negativ jævnstrømsspænding for almindelige dødelige?
I vekselspænding står elektronerne og vibrerer frem og tilbage. I jævnspænding skubber de hele tiden i samme retning. Elektronerne bevæger sig kun meget langsomt gennem ledningerne, fordi de skubber til hinanden hele tiden - men bevæge sig gør de altså. Noget i retningen af 1 meter i timen for en gennemsnitlig elektron, hvis du har en almindelig ledning der driver en almindelig elektrisk pære, hvis jeg ikke husker meget galt.
Den korte af den lange er, at i normale jævnstrømssystemer har ledningerne en spænding på +1500V eller +3000V i forhold til skinnerne, som har jordforbindelse. Det betyder at elektronerne flyder fra skinnerne, gennem togets motor, og op i ledningen. Men i Københavns S-tog har ledningerne en spænding på -1650V, hvilket betyder at elektronerne flyder fra ledningen, gennem motoren, og ned i skinnerne.
Spænding er altid defineret på en relativ skala. Så du kan ikke sige at "det her objekt har en spænding på 200 volt" - du skal altid sige hvad spændingen er i forhold til. Så hvis ledningen skubber elektroner fra sig, har den en negativ spænding i forhold til jord. Hvis den trækker dem til sig, har den en positiv spænding i forhold til jord.
I London's tunnelbane hvor man arbejder med et 4-skinne system (to til hjulene og to elektriske skinner), er den ydre strømskinne sat på +420 volt og den indre på -210 volt - hvilket betyder at det totale spændingsfald er 630 volt. Bortset fra den nordlige ende af Bakerloo Line, hvor den yderste stømskinne er på 750 volt og den indre er forbundet til både køreskinnerne og til jorden.