Citat fra: metrohenrik Dato 14/09-22, 14:29Er det samme skabelon som DSB's kommende tog?
Ja, vognkassen er den samme, dog bliver DSB's tog begrænset til 200 km/t til at begynde med (men kan relativt billigt og ukompliceret opgraderes til 230 km/t senere hen). DSB's tog får ikke nogen styrevogn heller og skal derfor køres i sandwichformation mellem to EB'er. Acceleration bliver ikke en mangelvare. Styrevogne kan dog også evt. tilkøbes senere.
DSB's tog får selvfølgelig også et helt andet internt design, som i stor grad minder om det vi har set på computertegningerne af Litra ES. Jeg kan personligt meget bedre lide DSB's interiør end DB's. Selvom DB's design ikke er det værste, så virker det rimelig koldt og uindbydende, hvorimod DSB's design har flere detaljer i træ, og en generelt mere varm og behagelig atmosfære.
Citat fra: Baumann Dato 14/09-22, 18:43Det er ikke meget ICE over det! ud over navnet
Når man tænker på navnet, så ser man denne tysk lyntog i tankerne ( ICE gen 1 - gen 4 + TD )
og ikke en lokomotiv trukket Talgo-vognsæt.
Det er vel lige så meget en ICE som 7-vogns ICE 4'erne?
For mig at se er der ikke stor forskel på ICE L og på Østrig's Railjet - de har oven i købet samme tophastighed, og begge er lokomotivtrukne vognstammer med en styrevogn. Udseendemæssigt er Railjet en
smule mere strømlinet, men ingen af dem ser specielt hurtige ud designmæssigt.
Men ja, grænsen mellem klassiske InterCitytog og højhastighedstog er blevet noget udvisket. Her i landet har InterCity jo længe kørt med 180 km/t, hvilket næsten er nok til at kvalificere sig som højhastighedstog, og IC5 kommer til at tangere det nedre hastighedskrav for højhastighedstog.