Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af andersj, Aalborg. 14/09-22, 14:02.
Der er nu ankommet en enkelt ICE L vogn til Tyskland fra Talgo, der bl.a. skal udstilles på Innotrans i næste uge.

I samme omgang er ICE L officielt blevet lanceret af DB i dag med en del fotos af vognen samt en del nye visualiseringer af de øvrige vogne der endnu ikke er bygget.

Pressemeddelelse = https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Leichter-einsteigen-Deutsche-Bahn-praesentiert-ersten-stufenlosen-ICE-8813254

Informationer om ICE L = https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/Stufenloser-Ein-und-Ausstieg-schafft-mehr-Komfort-fuer-alle-Reisenden-8813268#

Fotos og visualiseringer = https://mediaportal.deutschebahn.com/marsDB-Mediaportal/de/instance/ko.xhtml?oid=6901533

Anders

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af metrohenrik, Ringsted. 14/09-22, 14:29.
Er det samme skabelon som DSB's kommende tog?

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af andersj, Aalborg. 14/09-22, 15:07.
Ja

Anders

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af Baumann, Hjordkær. 14/09-22, 18:43.
Det er ikke meget ICE over det! ud over navnet

Når man tænker på navnet, så ser man denne tysk lyntog i tankerne ( ICE gen 1 - gen 4 + TD )
og ikke en lokomotiv trukket Talgo-vognsæt.

Citat fra: metrohenrik Dato 14/09-22, 14:29Er det samme skabelon som DSB's kommende tog?

Ja, vognkassen er den samme, dog bliver DSB's tog begrænset til 200 km/t til at begynde med (men kan relativt billigt og ukompliceret opgraderes til 230 km/t senere hen). DSB's tog får ikke nogen styrevogn heller og skal derfor køres i sandwichformation mellem to EB'er. Acceleration bliver ikke en mangelvare. Styrevogne kan dog også evt. tilkøbes senere.

DSB's tog får selvfølgelig også et helt andet internt design, som i stor grad minder om det vi har set på computertegningerne af Litra ES. Jeg kan personligt meget bedre lide DSB's interiør end DB's. Selvom DB's design ikke er det værste, så virker det rimelig koldt og uindbydende, hvorimod DSB's design har flere detaljer i træ, og en generelt mere varm og behagelig atmosfære.

Citat fra: Baumann Dato 14/09-22, 18:43Det er ikke meget ICE over det! ud over navnet

Når man tænker på navnet, så ser man denne tysk lyntog i tankerne ( ICE gen 1 - gen 4 + TD )
og ikke en lokomotiv trukket Talgo-vognsæt.

Det er vel lige så meget en ICE som 7-vogns ICE 4'erne?
For mig at se er der ikke stor forskel på ICE L og på Østrig's Railjet - de har oven i købet samme tophastighed, og begge er lokomotivtrukne vognstammer med en styrevogn. Udseendemæssigt er Railjet en smule mere strømlinet, men ingen af dem ser specielt hurtige ud designmæssigt.

Men ja, grænsen mellem klassiske InterCitytog og højhastighedstog er blevet noget udvisket. Her i landet har InterCity jo længe kørt med 180 km/t, hvilket næsten er nok til at kvalificere sig som højhastighedstog, og IC5 kommer til at tangere det nedre hastighedskrav for højhastighedstog.

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af andersj, Aalborg. 14/09-22, 19:17.
Så meget anderledes bliver DSB interiøret heller ikke. Her seneste visualisering fra 2021

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her ICE L



Anders

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af andersj, Aalborg. 21/09-22, 20:59.
Talgo har tilføjet flere nye illustrationer til deres produktside for ICE L: https://www.talgo.com/ice-l

Bl.a. det her af en togførerkupé i endevognen - noget som DSB fik efterbestilt på baggrund af kritik fra Togpersonalets Områdegruppe. Det virker til at der lånes mange idéer hos hinanden mellem DB/DSB/Talgo for disse vogne.


Anders

Citat fra: andersj Dato 14/09-22, 19:17Så meget anderledes bliver DSB interiøret heller ikke. Her seneste visualisering fra 2021

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her ICE L

Imponerende som en gang rask billedmanipulation kan få en smal 278 cm vognkasse til at se rummelig ud. Selv en MR er bredere.

Citat fra: kme Dato 22/09-22, 11:52Imponerende som en gang rask billedmanipulation kan få en smal 278 cm vognkasse til at se rummelig ud. Selv en MR er bredere.

Den smalleste udgave af Talgo 230 har en bredde på 2942 mm. Den bredeste er på 3200 mm.

Citat fra: anho Dato 22/09-22, 13:21Den smalleste udgave af Talgo 230 har en bredde på 2942 mm. Den bredeste er på 3200 mm.
Jeg fik blandet to ting sammen. Sorry.

Citat fra: kme Dato 22/09-22, 22:02
Citat fra: anho Dato 22/09-22, 13:21Den smalleste udgave af Talgo 230 har en bredde på 2942 mm. Den bredeste er på 3200 mm.
Jeg fik blandet to ting sammen. Sorry.

Det kan ikke gå lige godt hver gang, man blander to ting sammen, men spejlæg og bacon mislykkes sjældent- hvis man er lidt opmærksom.

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af andersj, Aalborg. 23/09-22, 00:10.
Mellemvognen er også udstillet ved dette års Innotrans og på Talgos store stand var der opsat en model af det kommende BR 105 lokomotiv, en endevogn og en mellemvogn. Propertionerne på endevognen og lokomotivet er vist lige til den lange side i forhold til den ægte vare. Der er i hvert fald ikke det store hul bag bogien på den rigtige endevogn.

Jeg fik ingen billeder af interiøret, da der allerede var run på fra tidlig morgen - men de billeder findes jo også flere steder.
Men ganske fin atmosfære og kupéstørrelserne minder om den opdeling i halve vogne vi kender fra IC3. Der er to toiletter i hver anden vogn og de er placeret på hver side af gangen. Det gør selvfølgelig at de bliver meget små og det hjalp ikke at man havde valgt en traditionel dør der åbner indad. Man burde nok have kigget på en foldedør.

Det interessante er selvfølgelig enden på vognen hvor man virkelig kan se hvordan de adskiller sig fra traditionelle bogievogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Anders

Jeg tror faktisk at endevognens længde er nogenlunde retvisende. Det store hul efter bogien er måske ikke, men det giver god mening at placere bogien længere inde mod midten af vognen, da denne jo har dobbelt så mange aksler og derfor helst skal tage to tredjedele af vognens vægt - hvilket jo så fører til at vognen rager ret langt ud over bogien.

Nu hvor der er en endedør i endevognen, og denne har et højere gulv end traditionelle vogne - gad vide om man så kunne koble en Talgo-stamme sammen med et par mere traditionelle vogne, f.eks. Siemens Viaggio, hvis man fik brug for bare lidt mere passagerkapacitet?

Første ICE L (Talgo) vogn præsenteret
Af Stono. 23/09-22, 20:40.
Seneste redigering: 23/09-22, 20:50 af Stono
Her er en præsentation af ICE L (alles ist sehr schön)

Den ekstra længde på endevognen er sikkert også kommet som følge af ønsket fra både DB og DSB for et rum til deres togpersonale ombord på toget. Hvis jeg husker rigtigt fra nogle plantegninger der blev leaket for mere end et år siden af DSB's vogne, så havde togene dengang ikke noget rum for togpersonalet og var heller ikke så lange. Det var også før at de bestilte flere vogne og besluttede sig for rigtige 1. klasse sæder til deres 1. klasse sektion

Gå op Sider:[1]
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak