Citat fra: TWB Dato 4/09-22, 19:13Og atter en som tror at 60 mia brugt på ret få rejsende IKKE har betydning for ALLE øvrige rejsende.
Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om det tager 1 time til Odense og 2 timer til Aarhus såfremt der kun kører 1 tog i timen som holder den tidsplan.
Passagergrundlag halveres ved Kattegatforbindelsen og det giver ringere hurtigere og ikke mindst hyppige afgange.
Men det forventer jeg ikke du forstår!
Den her tråd var dog et fantastisk sted at begynde at diskutere Kattegatforbindelsen for femoghalvtredsindstyvende omgang. (Ironi kan forekomme).
Nu er det bare tilfældigvis sådan at en firesporet Ringstedbane næppe havde klaret sig igennem en økonomisk analyse, uanset hvor optimistisk man så er om mulig fremtidig passagervækst. Tokaido Shinkansen i Japan forbinder tre af verdens største byer (Tokyo, Yokohama, Osaka) og har eksisteret i over 60 år, og først nu er den ved at nå sin kapacitetsgrænse med 16 højhastighedstog i timen. LGV Sud-Est har nået sin kapacitetsgrænse for tog, hvilket dog i stor grad er fordi den har mange forgreninger hvilket giver ekstra belastning på den indre del.
Ringstedbanen har tilstrækkeligt med kapacitet til at håndtere to tog til Køge, tre til Sydsjælland/Lolland/Tyskland, og fire til Odense hver time. Og hvis du så vil smække tre tog til Aarhus via Kattegat ind også, så er der også plads til det! 12 tog i timen på en højhastighedsbane gøres som rutine, adskillige steder i verden. Kapacitetsproblemet kommer så til at ligge på Ringsted Station, og i København.
En firesporet højhastighedsbane? Den slags findes ingen steder i verden, ud over måske på et meget kort strækning et eller andet sted i Kina. Prøv dog at have bare en minimal sans for realisme før du lukker din ønsketænkning ud.
Og du må meget undskylde at der ikke var nogen andre der opfattede at du talte om en Kattegatforbindelse før nu - du drejede emnet over på Ringstedbanen og brokkede dig over denne, og du nævnte ikke Kattegatforbindelsen ved navn i dit første opslag.
Hvad mere er, så kan man sagtens lade tog passere hinanden med 250 km/t på Ringstedbanen. Jeg har ingen anelse om hvorfor du brokker dig over dette - det er et problem der kun findes inde i dit hoved. Selv de nye Litra ES bliver bygget til at tolerere forbipasseringer med 450 km/t relativ fart, så selvom de selv har en tophastighed på 200 km/t, kan andre tog godt passere dem med 250 km/t.