Spørgsmålet var oppe at vende i
en diskussion i 2013. Steffen Dresler forklarede, at det stammede fra de amerikanske F7-lokomotiver som litra MY m.fl. er afledt af:
Jeg syntes det er et godt spørgsmål med, hvorfor har både litra MY og senere litra MX begge en dør i fronterne.
Forklaringen er imidlertid ret simpel; for at kunne komme ind i maskinen under kørsel fra en anden enhed eller fra en medfølgende togfører- og personalevogn (Caboose). Reparation/kontrol og skift af personale i USA, skete ofte "flying", det vil sige under kørsel, da afstandene, togstørrelser, stigninger og fald var noget anderledes end en tur fra Århus og til Nyborg med stop under vejs.
Man skal jo huske på, at DSB litra MY var ren og skær "fordanskning" i mål og størrelse af GM EMD F7 typerne, men med førerrum i begge ender, således der ikke skulle drejes ved ankomststation. Man påregnede jo ikke, at skulle køre med flere enheder (med førerrum = A unit, eller uden førerrum = B unit). Men i dansk tilfælde, kunne man køre med flere MY sammen og styre via multiple-kabel, hvis behovet opstod. Senere udgaver til andre lande, byggede jo så på erfaringer fra den danske MY/F7 samt operatørernes egne ønsker.
Men altså, litra MY var en ren og skær "fordanskning", primært med hensyn til fritrumsprofil, akseltryk, træk og stødagregater og 2 førerrum. Og så tror jeg nok, at tiden var en anden og hvis GM og NOHAB konstruerede vognkassen med en dør som i USA, ja, så forblev det med en dør. Altså man beholdt muligheden.
Jeg kender dog ikke til "vandringer" i DSB regi bortset fra MX 1017, der ved ITC prøverne, havde fået bygget en overgangsplade, således at man lettere kunne komme fra målevognen og op på maskinen under kørsel.
(...)
Med venlig hilsen
Steffen DreslerOg med lige så venlige hilsner
Leif Jørgensen