Citat fra: LarsJels Dato 23/08-22, 22:14Hvordan nu end finansieringen skrues sammen, må vi nok forvente, at langt det meste går til uddybningen af sejlrenden fra 10,5 til 12,5 m og nye havnearealer. Det kunne være rigtigt interessant at få detaljer på, hvad man vil med jernbanen.
MVH; Lars
Ja.
Men mon ikke det bare bliver den billigste løsning...som altid?
En ny terminal med flere læssespor, mulighed for omløb/rangering, køretøjslæsseramper, containerkran(er)/reachstackers mv.(en ordentlig kombi-terminal) er jo en halv dyr affære. Men burde da, i alt fald i mine øjne, være et aktiv for havnen som helhed.
En shunt op i mod banegården vil jo givemening-lokomotiv trækker ud mod Nordre Dokkaj og den gamle containerterminal-Skubber efterfølgende ud mod Sahara /Østhavnen og trækker bagefter direkte op mod banegården.
I min verden, vil et nyt spor fra Tjæreborg gennem Måde og østhavnen, og op mod stationen da være at fortrække. Evt dobbeltsporet og med kapacitet til passagertog også.
Og så få udbygget banen ned til Tønder/Niebüll og få renoveret sporet Tønder-Tinglev som back-up godsspor.
Og så ville det da være lige til højrebenet nu, at få renoveret NATO sporet Oksbøl-Oksbøl Lejren!
Ja ja...Jeg drømmer stort