Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- S-mærke på Østhavnssporet i Aarhus
S-mærke på Østhavnssporet i Aarhus
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 26/08-22, 07:17.
Den gamle tråd om S-mærkerne i Sommersted fik mig til at tænke på noget, som jeg så, da jeg for et par uger siden kørte fra Molslinjen på Aarhus Østhavn og ind mod Aarhus by.

På Østhavnsvej er opstillet et S-mærke. Se yderst til højre på nedenstående skærmdump. Der er ingen synlige signaler bag mærket.

Så vidt jeg kan se, er mærket ikke omtalt i SIN-L instruks 23.7?

Så: Hvad f..... laver det S-mærke der?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 26/08-22, 07:17Så: Hvad f..... laver det S-mærke der?

Og så er det oven i købet vendt på hovedet .....

Af MMP. 26/08-22, 09:34.
Seneste redigering: 26/08-22, 09:37 af MMP
S-mærkerne på banen mellem Århus H og Østhavnen er beskrevet i SIN-L instruks 23.7. men jeg mener lige præcis dette var "markering" hvortil der kunne rangeres inden tændestedet til ovk 1012 blev aktiveret. og dette tændested er nu fjernet og ovk 1012 / 1005 skal tændes manuelt, nogle har måske glemt fjerne dette.
At de så vender forkert er en anden sag.

Mvh Morten

Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 26/08-22, 13:53.
Citat fra: MMP Dato 26/08-22, 09:34jeg mener lige præcis dette var "markering" hvortil der kunne rangeres inden tændestedet til ovk 1012 blev aktiveret. og dette tændested er nu fjernet og ovk 1012 / 1005 skal tændes manuelt, nogle har måske glemt fjerne dette.

Jeg har gennemgået instruks 23.7. tilbage til 2011, og det viste S-mærke er ikke medtaget i nogle af instrukserne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Af Ove Nygaard, Fredericia. 26/08-22, 16:01.
Citat fra: Niels Munch Dato 26/08-22, 07:42
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 26/08-22, 07:17Så: Hvad f..... laver det S-mærke der?

Og så er det oven i købet vendt på hovedet .....

Kære Niels!
Det kan der være en årsag til: Det er formentligt et mærke, som skal kunne ses af lokomotivføreren, som "sidder højt hævet over terrænet". Når han så med vagtsomme øjne kikker ned, vil S-mærket formentligt "vende rigtigt"! Ved monteringen er det nok også foregået fra et "skinnegående køretøj", og her har montøren formentligt også været "højt oppe". Thomas har naturligvis været meget agtpågivende over for trafikken, da han kørte forbi S-mærket, så han har ikke bemærket "det omvendte S"! :o
Bedste hilsener
Ove af Erritsø :)

Af Niels Munch. 26/08-22, 16:30.
Seneste redigering: 26/08-22, 16:33 af Niels Munch
Citat fra: Ove Nygaard Dato 26/08-22, 16:01
Citat fra: Niels Munch Dato 26/08-22, 07:42Og så er det oven i købet vendt på hovedet .....

Kære Niels!
Det kan der være en årsag til: Det er formentligt et mærke, som skal kunne ses af lokomotivføreren, som "sidder højt hævet over terrænet". Når han så med vagtsomme øjne kikker ned, vil S-mærket formentligt "vende rigtigt"! Ved monteringen er det nok også foregået fra et "skinnegående køretøj", og her har montøren formentligt også været "højt oppe". Thomas har naturligvis været meget agtpågivende over for trafikken, da han kørte forbi S-mærket, så han har ikke bemærket "det omvendte S"! :o
Bedste hilsener
Ove af Erritsø :)

Kære Ove,

Hvorfor tænker jeg liiige på denne Niels Hausgaard vending: "Hun så da meget pæn ud, også sådan nedover"?

Når man ser "en sag" noget oppefra, har den det med at syne mindre nedover, og netop derfor vender "S'et" på hovedet, hvis der skal kompenseres for "fænomenet".

Thomas' agtpågivenhed, også i trafikken, er prisværdig.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 26/08-22, 16:30Når man ser "en sag" noget oppefra, har den det med at syne mindre nedover, og netop derfor vender "S'et" på hovedet, hvis der skal kompenseres for "fænomenet".

Nu ser jeg ikke mange S-mærker, og slet ikke oppefra, men hvis mærket er bredest foroven – som det omvendte S-mærke på Thomas' foto – forstærkes "fænomenet" så ikke i stedet for at kompenseres, hvis man ser det oppefra?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 26/08-22, 23:42
Citat fra: Niels Munch Dato 26/08-22, 16:30Når man ser "en sag" noget oppefra, har den det med at syne mindre nedover, og netop derfor vender "S'et" på hovedet, hvis der skal kompenseres for "fænomenet".

Nu ser jeg ikke mange S-mærker, og slet ikke oppefra, men hvis mærket er bredest foroven – som det omvendte S-mærke på Thomas' foto – forstærkes "fænomenet" så ikke i stedet for at kompenseres, hvis man ser det oppefra?

Der er vel ingen modstrid mellem mit og dit udsagn.

Citat fra: Niels Munch Dato 26/08-22, 23:54
Citat fra: Lars Dato 26/08-22, 23:42

Der er vel ingen modstrid mellem mit og dit udsagn.

Så forstår jeg ikke, hvad du skriver.

Mvh.
Lars

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak