Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Opdatering af ERTMS?
Gå ned Sider:[1] 2
Opdatering af ERTMS?
Af Petteri. 20/08-22, 18:20.
Mandag og tirsdag er der indsat togbusser mellem Kj og Hf på grund af test af det nye signalsystem.

Uden at vide konkret hvordan systemet er opbygget, virker det lidt mærkeligt at der skal en sporspærring til, for at teste et system som har kørt i flere år, og som vel er designet til at skabe en mere pålidelig banedrift. Er der nogle der kan give en forklaring på dette?

Opdatering af ERTMS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/08-22, 18:50.
Seneste redigering: 20/08-22, 18:57 af Per Holm
Der sker jo noget nyt:

Strkn. 4 og 6 kobles sammen ved at sporskifterne i Kjn aktiveres så der kan også på fjernbanen kan køres fra Kh til Kjøge.

Det er nok bedst at teste og få det godkendt før der køres med passagerer.  ;)

DSB indsætter kun togbusser på den del af strækningen hvor de kører Kj - Hf, ikke Kjn - Kj hvor de ikke kører.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Opdatering af ERTMS?
Af steenth. 22/08-22, 13:51.
Citat fra: Petteri Dato 20/08-22, 18:20Mandag og tirsdag er der indsat togbusser mellem Kj og Hf på grund af test af det nye signalsystem.

Uden at vide konkret hvordan systemet er opbygget, virker det lidt mærkeligt at der skal en sporspærring til, for at teste et system som har kørt i flere år, og som vel er designet til at skabe en mere pålidelig banedrift. Er der nogle der kan give en forklaring på dette?
De 2 aftener er småting. I de næste 2 weekender er både Køge-Næstved, Ringsted-Køge-Vigerslev og samt forhåbentlig Køge-Roskilde spærret pga. test af signalsystem. Og der kommer mere i løbet af efteråret..
Lokaltog kommer tit i sidste øjeblik, mens DSB er gode til at melder i god tid.

Set udefra så ligner det at det nye signalsystem er mindre moden i østområdet i forhold til vest. Vest udruller nu i etaper, hvor de ikke tester på forhånd så det påvirker passagerne, mens øst har en del testarbejder forud en strækning tager i brug med spærringer. Og der også det indtryk jeg har fået som svar efter jeg har spurgt en lederne i Banedanmark om det.

Der er bøvl med at få bl.a. trafikinformation i sync med virkeligheden på Sydbanen, så nogle på Næstved Station fik melding om at toget var forsinket og troede de have godt tid til at gå i 7-eleven - toget kørte i virkeligheden til tiden... Det er kommet denne besked ud af. Der er del funktioner, som trafikstyringssystemet skulle tage sig af automatisk, som nu sker manuelt.

Opdatering af ERTMS?
Af Sporhund. 22/08-22, 18:03.
Citat fra: steenth Dato 22/08-22, 13:51De 2 aftener er småting. I de næste 2 weekender er både Køge-Næstved, Ringsted-Køge-Vigerslev og samt forhåbentlig Køge-Roskilde spærret pga. test af signalsystem. Og der kommer mere i løbet af efteråret..

Forhåbentlig ikke. Det er da stærkt bekymrende, at man skal bruge så store grænseflader, så man er nød til at lukke al trafik på en hel strækning, i stedet for at opretholde trafikken til nærmeste nabostation.


Citat fra: steenth Dato 22/08-22, 13:51Set udefra så ligner det at det nye signalsystem er mindre moden i østområdet i forhold til vest. Vest udruller nu i etaper, hvor de ikke tester på forhånd så det påvirker passagerne, mens øst har en del testarbejder forud en strækning tager i brug med spærringer. Og der også det indtryk jeg har fået som svar efter jeg har spurgt en lederne i Banedanmark om det.

Man har to forskellige leverandører til det nye signalsystem. Jeg mindes, at en af grundene til dette valg var, at så frem den ene leverandør skulle fejle, kunne den anden overtage opgaven. Er der nogen der ved, hvor meget man skal fejle før dette kan træde i kraft?

Opdatering af ERTMS?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 22/08-22, 18:18.
Og vil de faktisk kunne tage over?
Virker som der er stor forskel. Set fra den uvidende stol

Opdatering af ERTMS?
Af steenth. 24/08-22, 09:15.
Citat fra: Sporhund Dato 22/08-22, 18:03
Citat fra: steenth Dato 22/08-22, 13:51De 2 aftener er småting. I de næste 2 weekender er både Køge-Næstved, Ringsted-Køge-Vigerslev og samt forhåbentlig Køge-Roskilde spærret pga. test af signalsystem. Og der kommer mere i løbet af efteråret..

Forhåbentlig ikke. Det er da stærkt bekymrende, at man skal bruge så store grænseflader, så man er nød til at lukke al trafik på en hel strækning, i stedet for at opretholde trafikken til nærmeste nabostation.
De nye sikringsanlæg dækker flere stationer, hvor de gamle normalt dækker et. Det giver nogle udfordringer, når man skal tjekke nyt. Og her er overgangen imellem 2 strækninger, som skal tjekkes, hvor mig bekendt skal skiftes til en anden radioblok center (RBC) undervejes på sted med flere togveje. Jeg kan godt forestille mig at Køge Nord har nogle udfordringer, som et skift på fri bane ikke har.

Opdatering af ERTMS?
Af Svend. 24/08-22, 09:33.
....bortset fra at der ikke opereres med begreberne "stationer" og "fri bane" i OR-land

Opdatering af ERTMS?
Af steenth. 24/08-22, 09:54.
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 09:33....bortset fra at der ikke opereres med begreberne "stationer" og "fri bane" i OR-land
Nu forklarede jeg ikke regler, men hvordan det ser ud, hvor der er kun de gamle begreber til at forklare det. Og begrebet "station" vil stadig blive brugt uanset det ikke bruges i ORF og ORS. For DSB bruger det over for publikum. Og det er også lettere at betegne Køge Nord som en station som en samling af spor, sporskiftere, "signaler" og perroner - selvom det ikke har bund i ORF. Ellers kommer vi til at mangler begreber. Eller har du et bedre bud end at pege finger.... som du Svend tit gør (som ikke bidrager med noget godt)

Derudover - så ligner det meget at designet at den nye bane København-Ringsted har man haft stor kig på, hvordan de regler ser ud.

Opdatering af ERTMS?
Af frederikhk. 24/08-22, 10:50.
Der er heller ikke meget IT-udstyr eller software der kan køre mens det opdateres.

Man skal også huske at ETCS er en del af ERTMS, bl.a. trafikstyringen, så det er ofte ERTMS der opdateres og ikke kun ETCS.

Jeg tænker også at man opretholder trafikken, i det omfang det er muligt.

Opdatering af ERTMS?
Af Svend. 24/08-22, 12:31.
Citat fra: steenth Dato 24/08-22, 09:54
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 09:33....bortset fra at der ikke opereres med begreberne "stationer" og "fri bane" i OR-land
Nu forklarede jeg ikke regler, men hvordan det ser ud, hvor der er kun de gamle begreber til at forklare det. Og begrebet "station" vil stadig blive brugt uanset det ikke bruges i ORF og ORS. For DSB bruger det over for publikum. Og det er også lettere at betegne Køge Nord som en station som en samling af spor, sporskiftere, "signaler" og perroner - selvom det ikke har bund i ORF. Ellers kommer vi til at mangler begreber. Eller har du et bedre bud end at pege finger.... som du Svend tit gør (som ikke bidrager med noget godt)

Derudover - så ligner det meget at designet at den nye bane København-Ringsted har man haft stor kig på, hvordan de regler ser ud.

Det er (åbenbart) ikke rart at blive korrigeret 😏

Opdatering af ERTMS?
Af steenth. 24/08-22, 15:12.
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 12:31Det er (åbenbart) ikke rart at blive korrigeret 😏
Svend - verden er mere end hvad SR, ORF eller ORS definere.

Og det fremmer ikke en diskussion med slags "korrektioner". Det bidrager ikke til at højne niveauet. Tænk over det Svend!

Opdatering af ERTMS?
Af Svend. 24/08-22, 17:55.
Citat fra: steenth Dato 24/08-22, 15:12
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 12:31Det er (åbenbart) ikke rart at blive korrigeret 😏
Svend - verden er mere end hvad SR, ORF eller ORS definere.

Og det fremmer ikke en diskussion med slags "korrektioner". Det bidrager ikke til at højne niveauet. Tænk over det Svend!

Jeg ved ikke om niveauet skal højnes fagligt. Men hvis det er tilfældet, kan man jo kalde tingene ved deres rette navn.
At man i dagligdags tale - blandt lægfolk - kalder de steder, hvor tog standser for stationer, er i orden. Det gør de fleste. 

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind.

Opdatering af ERTMS?
Af Frank Poulsen. 24/08-22, 18:50.
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 17:55
Citat fra: steenth Dato 24/08-22, 15:12
Citat fra: Svend Dato 24/08-22, 12:31Det er (åbenbart) ikke rart at blive korrigeret 😏
Svend - verden er mere end hvad SR, ORF eller ORS definere.

Og det fremmer ikke en diskussion med slags "korrektioner". Det bidrager ikke til at højne niveauet. Tænk over det Svend!

Jeg ved ikke om niveauet skal højnes fagligt. Men hvis det er tilfældet, kan man jo kalde tingene ved deres rette navn.
At man i dagligdags tale - blandt lægfolk - kalder de steder, hvor tog standser for stationer, er i orden. Det gør de fleste. 

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind.

Men Svend så er spørgsmålet jo lidt hvad dette forum er... Er det fagfolk eller lægfolk... Jeg tror her er væsentlig flere lægfolk. og derfor ser jeg intet galt i at bruge lægfolks tale i dette forum... Når det ikke ligefrem er meningsforvirrende.

Opdatering af ERTMS?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/08-22, 19:30.
Seneste redigering: 24/08-22, 19:32 af Per Holm
Rolig nu  :) :

"Tyllefyllebølleby St." kan man efter lyst læse som Tyllefyllebølleby Station eller Tyllefyllebølleby køreplansmæssigt Standsningssted.

Chacun à son goût!


Btw. tror jeg at de motiverede amatører her føler en fascination af at lære af de fagligt indvolverede og deres sprogbrug. For eks. at ikke bare hedder et tog eller togskinner men at de mere specifikke udtryk kan være eksotiske udtryk som "Litra My" eller strkn. 52.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Opdatering af ERTMS?
Af mikkelwf. 24/08-22, 20:48.
Citat fra: Per Holm Dato 24/08-22, 19:30Rolig nu  :) :

"Tyllefyllebølleby St." kan man efter lyst læse som Tyllefyllebølleby Station eller Tyllefyllebølleby køreplansmæssigt Standsningssted.

Chacun à son goût!


Btw. tror jeg at de motiverede amatører her føler en fascination af at lære af de fagligt indvolverede og deres sprogbrug. For eks. at ikke bare hedder et tog eller togskinner men at de mere specifikke udtryk kan være eksotiske udtryk som "Litra My" eller strkn. 52.


Lige præces med at skrive strækning xx i stedet for København - Ringsted synes jeg faktisk er jævnt irriterende, det fremmer i hvert fald ikke en lægmands motivation for at deltage i debatten. Og så er det virkelig svært at forstå konteksten, når man ikke kender de forskellige strækningsnumre.. Ligeså, men ikke i samme grad, stationsforkortelser..

Gå op Sider:[1] 2
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak