Citat fra: krabsen Dato 4/04-22, 07:41Der er i forvejen problemer med vandkvaliteten i Østersøen, også delvis grundet de snævre danske farvande, så hver meter tæller.
Der er en grund til, at der ved sund og bælt broerne var mange undersøgelser og beregninger, inden de blev godkendt.
Kompensationsgravning kan afhjælpe, men kun til en vis grænse og er i sig selv problematisk af hensyn til bundmiljøet.
Se også..
https://ing.dk/artikel/flere-naboklager-sverige-frygter-fortsat-lynetteholm-blokering-oeresund-255748
Ja - der har været mange undersøgelser.
Men kan godt forstå spørgsmålet omkring "blot" at bygge 50-75 m ud i Øresund.
Men skal blot tage et kort over Øresundsområdet fra 1950'erne og sammenligne med f.eks. 1990, 2000 og 2020.
Så vil det tydeligt fremgå hvor meget der er taget af Øresund. Især ved Nordhavn, men også ved Amager Strandpark og ud for Kastrup lufthavn.
Ser man på den svenske side har især Landskrona udvidet havnen et pænt stykke ud fra Kysten.
Meget af disse kystændringer er sket uden nær så mange undersøgelser som ved bygning af Peberholmen og Øresundsbroen.
Læg dertil al det som er udledt fra København i Øresund over de sidste 50-60 år, så er det nok forståeligt at man fremover er tilbageholden med blot lige at tage yderligere nogle meter.
Så DSB værkstedet bør ikke placeres ved Kastrup.