Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Depot ved Næstved...
Gå ned Sider:[1] 2
Depot ved Næstved...
Af Frank Poulsen. 3/04-22, 09:58.
Nu er der jo lidt udsættelse i Næstved med godkendelser osv. Faldt over denne artikel: https://ing.dk/artikel/milliarddyrt-eltogs-vaerksted-skulle-ligge-klos-ad-faarebakkerne-nu-overvejer-dsb-amager

MEN er jo betalingsartikel, men er jo skrevet 1. april, så mistænker lidt aprilsnar, men jo svært når man ikke kan læse uden overskrift og en sjat mere. Så kan jeg ikke vurdere det ud fra det om der står noget længere nede der gør det mere tydeligt at det er aprilsnar. Men jeg synes bare det virker ret usandsynligt at vælge Amager! Så nogen der har læst hele artiklen og kan bekræfte min mistanke om aprilsnar?

PS: Var lidt usikker på om det hørte til under rullende materiel eller infrastruktur...

DSB-værksted ved Næstved...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/04-22, 10:27.
Citat fra: Frank Poulsen Dato  3/04-22, 09:58MEN er jo betalingsartikel, men er jo skrevet 1. april, så mistænker lidt aprilsnar, men jo svært når man ikke kan læse uden overskrift og en sjat mere. Så kan jeg ikke vurdere det ud fra det om der står noget længere nede der gør det mere tydeligt at det er aprilsnar. Men jeg synes bare det virker ret usandsynligt at vælge Amager! Så nogen der har læst hele artiklen og kan bekræfte min mistanke om aprilsnar?


Artiklen må være god nok. Teksten indeholder ikke nogen af de "kendetegn" der normalt skal være i en aprilsnar.

Amager kunne selvfølgelig være en mulighed i tilslutning til hvad DSB allerede har på øen men også et skridt på vej til at etablere værkstedet i Malmö-området og derved få bedre adgang til arbejdskraft der ikke er omfattet af det danske "udlændingeforbud".

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Depot ved Næstved...
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 3/04-22, 10:45.
Håber virkeligt ikke det er alvor med Amager.
Synes der er problemer nok med det depot/værksted. Lukket lidt inde, på den anden side af kastrup st.

Malmø, få ikke lov at ligge det i udlandet, og er EB godkendt/tænkt godkendt til kørsel i Sverige?
Eller et job for Hector Rail?

Håber på det var en 1 april. Men vil ikke blive overrasket

Men sammenligner man areal... Hvor pokker vil du så finde 70 ha på amager... og de tog er jo slet ikke tænkt til at køre til Kastrup, så det vil blive ren materielkørsel på en i forvejen trængt bane. Det virker på ingen måde logisk! Men hvad står der ellers i artiklen? nogen udtalelser fra nogen ledere eller bare rygter eller?

Depot ved Næstved...
Af andersj, Aalborg. 3/04-22, 13:39.
Fra artiklen:

"Direktør for DSB's 'Nye Grønne Værksteder', Finn Bloch ser ikke andre muligheder end den foreslåede placering i Næstved Kommune.

»Der eksisterer ingen plan B i Næstved Kommune. Området ved Mogenstrup er det absolut mest velegnede, og vi har ikke andre steder at placere værkstedet i Næstved Kommune. Derfor må vi se os om efter andre alternativer rundt i landet,« siger han til Sjællandske.

Han mener, at Kastrup på Amager kan være en mulighed eller en løsning med udvidelse af de eksisterende værksteder andre steder i landet.

Men Mogenstrup er stadig den placering, DSB går efter, og selskabet vil fortsætte det forberedende arbejde, der ligger uden for lokalplansområdet, eksempelvis etableringen af veje og vandhuller, mens man afventer godkendelsen af plangrundlaget, lyder det fra Finn Bloch til Sjællandske."

Anders

DSB-værksted ved Næstved...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/04-22, 14:01.
Seneste redigering: 3/04-22, 14:07 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato  3/04-22, 13:39Fra artiklen:

»Der eksisterer ingen plan B i Næstved Kommune. Området ved Mogenstrup er det absolut mest velegnede, og vi har ikke andre steder at placere værkstedet i Næstved Kommune. Derfor må vi se os om efter andre alternativer rundt i landet,« siger han til Sjællandske.


Kan der mon "klemmes" et værksted ind mellem kommunegrænsen Næstved-Vordingborg og Vordingborg Neutralsektion eller skal arealet søges syd for Vordingborg Standsningssted?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

https://www.tv2east.dk/naestved/trods-protester-det-stoerste-anlaegsprojekt-i-naestveds-historie-rykker-naermere

Byrådet har nu godkendt en ny lokalplan fandt jeg i denne artikel fra i torsdags.

Citat fra: Frank Poulsen Dato  3/04-22, 10:49Men sammenligner man areal... Hvor pokker vil du så finde 70 ha på amager... og de tog er jo slet ikke tænkt til at køre til Kastrup, så det vil blive ren materielkørsel på en i forvejen trængt bane. Det virker på ingen måde logisk! Men hvad står der ellers i artiklen? nogen udtalelser fra nogen ledere eller bare rygter eller?

Tjo, man kunne anvende Øresund og lave nyt landopfyld ved siden af klargøringscenteret i Kastrup.
Det eksisterende klargøringscenter ligger også på landopfyld fra sænketunnelen til Perberholm.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Depot ved Næstved...
Af Krabsen. 3/04-22, 20:25.
Citat fra: william skov Dato  3/04-22, 18:59Tjo, man kunne anvende Øresund og lave nyt landopfyld ved siden af klargøringscenteret i Kastrup.
Det eksisterende klargøringscenter ligger også på landopfyld fra sænketunnelen til Peberholm.

Det er nok ikke lige tiden at fremlægge flere forslag, der mindsker vandgennemstrømningen i Øresund..   ???

Citat fra: krabsen Dato  3/04-22, 20:25Det er nok ikke lige tiden at fremlægge flere forslag, der mindsker vandgennemstrømningen i Øresund..   ???

Uanset hvad får DSB nok Danmarks Naturfredningsforening på nakken, så det er vel pest eller kolera.
Men Drogden er næsten 3 km bred, så et 50-75 m bredt stykke landopfyldning ændrer vel ikke meget på gennemstrømningsarealet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Depot ved Næstved...
Af Krabsen. 4/04-22, 07:41.
Der er i forvejen problemer med vandkvaliteten i Østersøen, også delvis grundet de snævre danske farvande, så hver meter tæller.

Der er en grund til, at der ved sund og bælt broerne var mange undersøgelser og beregninger, inden de blev godkendt.
Kompensationsgravning kan afhjælpe, men kun til en vis grænse og er i sig selv problematisk af hensyn til bundmiljøet.

Se også..
https://ing.dk/artikel/flere-naboklager-sverige-frygter-fortsat-lynetteholm-blokering-oeresund-255748

Depot ved Næstved...
Af TWB. 4/04-22, 08:39.
Citat fra: krabsen Dato  4/04-22, 07:41Der er i forvejen problemer med vandkvaliteten i Østersøen, også delvis grundet de snævre danske farvande, så hver meter tæller.

Der er en grund til, at der ved sund og bælt broerne var mange undersøgelser og beregninger, inden de blev godkendt.
Kompensationsgravning kan afhjælpe, men kun til en vis grænse og er i sig selv problematisk af hensyn til bundmiljøet.

Se også..
https://ing.dk/artikel/flere-naboklager-sverige-frygter-fortsat-lynetteholm-blokering-oeresund-255748

Ja - der har været mange undersøgelser.

Men kan godt forstå spørgsmålet omkring "blot" at bygge 50-75 m ud i Øresund.

Men skal blot tage et kort over Øresundsområdet fra 1950'erne og sammenligne med f.eks. 1990, 2000 og 2020.
Så vil det tydeligt fremgå hvor meget der er taget af Øresund. Især ved Nordhavn, men også ved Amager Strandpark og ud for Kastrup lufthavn.
Ser man på den svenske side har især Landskrona udvidet havnen et pænt stykke ud fra Kysten.

Meget af disse kystændringer er sket uden nær så mange undersøgelser som ved bygning af Peberholmen og Øresundsbroen.
Læg dertil al det som er udledt fra København i Øresund over de sidste 50-60 år, så er det nok forståeligt at man fremover er tilbageholden med blot lige at tage yderligere nogle meter.

Så DSB værkstedet bør ikke placeres ved Kastrup.

Depot ved Næstved...
Af banemanden. 4/04-22, 12:50.
Området ude ved KAC er jo kæmpestort og slutter først når du er næsten helt ude ved Dragør (Ude på "Sibirien" og IC4 kirkegården). En udbygning af nuværende faciliteter er da ikke hverken urealistisk eller dum, hvis alternativet mangler. Og jeg er ret sikker på, at man ikke er nødt til at lave et sindssygt dyrt projekt med at fylde landfyld i Øresund.
Alene ude på de 6 spor ved "Sibirien" kan der holde 22-24 IC4 togsæt, og så har vi ikke talt resten af sporområderne derude med. Det er jo ikke 200 tog der skal vedligdeholdes.

Den største begrænsning må da næsten være, at Kastrupbanen er relativt klemt i forvejen uden materielkørsel.

Depot ved Næstved...
Af Niels Munch. 4/04-22, 13:34.
Fra søsiden ser KAC således ud:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Øresund (glemte at tælle IC4'erne), 06.07.2017 (nm).

..... og således fra luften: Google Maps.

M.v.h.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Niels

Depot ved Næstved...
Af LM94. 4/04-22, 17:44.
Citat fra: banemanden Dato  4/04-22, 12:50Området ude ved KAC er jo kæmpestort og slutter først når du er næsten helt ude ved Dragør (Ude på "Sibirien" og IC4 kirkegården). En udbygning af nuværende faciliteter er da ikke hverken urealistisk eller dum, hvis alternativet mangler. Og jeg er ret sikker på, at man ikke er nødt til at lave et sindssygt dyrt projekt med at fylde landfyld i Øresund.
Alene ude på de 6 spor ved "Sibirien" kan der holde 22-24 IC4 togsæt, og så har vi ikke talt resten af sporområderne derude med. Det er jo ikke 200 tog der skal vedligdeholdes.

Den største begrænsning må da næsten være, at Kastrupbanen er relativt klemt i forvejen uden materielkørsel.

Så kan jeg fortælle at der er en begrænsning på maksimalt 12 MG togsæt ude i Sibirien, da der ellers ikke er vende muligheder for de mange MF/ER togsæt som ankommer hver dag. Rekorden der er fortalt er 21, og det gjorde at der ikke kunne vendes tog imellem sporene.

Gå op Sider:[1] 2
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak