Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB Trafikvision 2030
Gå ned Sider:[1] 2
DSB Trafikvision 2030
Af Kasdashdfjsah. 8/08-22, 01:38.
Her er vedhæftet DSB's Trafikvision for 2030:

DSB Trafikvision 2030
Af anho. 8/08-22, 16:23.
Interessant. Nogle gode ting, og nogle de virker underlige og/eller uambitiøse.

Hvorfor springer lyntogene Ny Ellebjerg over? Hvis man er seriøs om at gøre den til det nye store knudepunkt, så bør alle tog standse der. Lyntogene er alligevel ikke nået op på en særligt høj hastighed endnu på det tidspunkt, så det er ikke lang tid man vil miste på en standsning.

Stadig kun totimesdrift Tinglev-Sønderborg. Timedrift på vestfynske hovedbane. Og Kystbanen har stationer der kun får ét tog hver halve time, på trods af at det er en nærbane ind til København.

Der er intercitytog der kun springer over én enkelt station på hele dens rute, og udelukkende kører i Hovedstadsregionen. Det er godt nok en kreativ fortolkning af "intercity," især når regionaltoget er gennemkørende på stationer hvor intercitytoget standser.

Hvilken infrastruktur tager de mon udgangspunkt i? Man medregner ikke Silkeborgbanen, og tilsyneladende heller ikke en forenkling af København H.

DSB Trafikvision 2030
Af esni. 8/08-22, 16:36.
Citat fra: anho Dato  8/08-22, 16:23Der er intercitytog der kun springer over én enkelt station på hele dens rute, og udelukkende kører i Hovedstadsregionen. Det er godt nok en kreativ fortolkning af "intercity," især når regionaltoget er gennemkørende på stationer hvor intercitytoget standser.

Det eller de tog kan keg ikke lige finde?

Eskild

DSB Trafikvision 2030
Af anho. 8/08-22, 17:06.
Citat fra: esni Dato  8/08-22, 16:36Det eller de tog kan keg ikke lige finde?

Intercity-toget Lufthavnen - Ny Ellebjerg - Roskilde. Det er kun i myldretiden at de fortsætter til Odense, så i dagtimerne og i weekenderne kommer der til at køre "Intercity"tog der kun kører 37 kilometer, og kun springer over Hedehusene på hele den rute.

DSB Trafikvision 2030
Af emc. 8/08-22, 17:21.
Skønt med InterCity-tog til Nykøbing Falster hver ½ time hele dagen.

DSB Trafikvision 2030
Af frederikhk. 8/08-22, 17:32.
Mener at have læst i kommissorium for den nye Silkeborgbane, at den kommer til at ligge under det næste MV-Jylland og Svendborgbane udbud til den tid. Så ikke DSB desværre, selvom et intercitytog mellem Herning(evt. Struer) og Aarhus via den nye bane kunne være attraktivt.

Ja, lidt spøjst at kalde Lufthavnen - Roskilde, uden for myldretiderne for intercity... Og så skal man også bemærke at ingen intercitytog fra Hovedbanegården mod Århus! Der kører kun Lyntog, men til gengæld 2 gange i timen, med forskellig standsning i Jylland. Men IC fra Lufthavnen kører jo så og tager alle stop på Sjælland. Det er måske smart nok. Når man lige tænker nærmere over det. For dem fra KH der skal til byer på Sjælland, vil de vel helst have over i regionaltog, og dem der skal til Odense eller længere kan ligeså godt tage lyntoget, og dem fra Sjælland der skal til Århus, får et IC, bare fra lufthavnen.

Jeg savner fjerntog til/fra Struer/Herning direkte til København. Det er at koble hele midt og Vestjylland fra de gode forbindelser.
Ved godt at det skyldes EU bestemt udlicitering, samt manglende elektrificering.
Det gør det ikke attraktivt for midtjyderne at benytte toget til København. Først skal man sidde i et ikke særligt komfortabelt lint tog, uden nogen form for service, derefter skifte i Vejle og håbe på at forbindelsen holder. Forbindelse togene afventer jo ikke længere, som man gjorde det engang. Det er jo en anden operatør.
Så mon ikke der frister at benytte en direkte og komfortabel fjernbus!

DSB Trafikvision 2030
Af andersj, Aalborg. 8/08-22, 19:18.
Citat fra: Karsten Jensen Dato  8/08-22, 18:58Jeg savner fjerntog til/fra Struer/Herning direkte til København. Det er at koble hele midt og Vestjylland fra de gode forbindelser.
Ved godt at det skyldes EU bestemt udlicitering, samt manglende elektrificering.
Det gør det ikke attraktivt for midtjyderne at benytte toget til København. Først skal man sidde i et ikke særligt komfortabelt lint tog, uden nogen form for service, derefter skifte i Vejle og håbe på at forbindelsen holder. Forbindelse togene afventer jo ikke længere, som man gjorde det engang. Det er jo en anden operatør.
Så mon ikke der frister at benytte en direkte og komfortabel fjernbus!

Følgende fremgår af Infrastrukturplan 2035:
Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og Struer.

Anders

Citat fra: emc Dato  8/08-22, 17:21Skønt med InterCity-tog til Nykøbing Falster hver ½ time hele dagen.
Det har altid undret mig hvorfor man ikke har kaldt hurtigtogene til Nykøbing F intercity, så det er nemmere at se forskel, god ændring  ;D 

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

DSB Trafikvision 2030
Af emc. 8/08-22, 22:00.
Enig, der har været en hel tråd om det i det gamle forum, der endte med at nogle kloge typer foreslog helt at afskaffe forskellige betegnelser for køretøjer, fordi der findes køreplaner 8) :

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165695

DSB Trafikvision 2030
Af emc. 8/08-22, 22:10.
Citat fra: emc Dato  8/08-22, 17:21Skønt med InterCity-tog til Nykøbing Falster hver ½ time hele dagen.
Og ét af disse IC-tog stopper IKKE i Køge N og Ringsted - så må Kbh - Nykøbing F da komme ned på 1 time, når alt er færdigt; hastighedsopgradering, elektrificering, signalsystem, Storstrømsbro mv.

DSB Trafikvision 2030
Af paw-go-daw. 15/08-22, 19:11.
i følge billedet stopper togene imellem cph og roskilde på Ny ellebjerg(københavn syd),  nogle der ved hvornår anlægger perronerne??

DSB Trafikvision 2030
Af Mads. 15/08-22, 19:44.
Citat fra: paw-go-daw Dato 15/08-22, 19:11i følge billedet stopper togene imellem cph og roskilde på Ny ellebjerg(københavn syd),  nogle der ved hvornår anlægger perronerne??

https://bane.dk/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/OEresundsperroner-paa-Ny-Ellebjerg-Station

DSB Trafikvision 2030
Af paw-go-daw. 17/08-22, 20:47.
Der står kun af det er undersøgt med mulig åbning 2024/2025, men kan ikke se hvornår man har besluttet at anlægge perronerne og hvornår arbejdet skal finde sked??

Gå op Sider:[1] 2

DSB MO 1820

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak