Citat fra: Castrol Dato 26/07-22, 07:31Er der i den forbindelse nogen der kan svare på hvorfor det tager så lang tid at komme fra Hedehusene st. til Høje Taastrup st.?
Sporarbejdet på Høje Taastrup station har ligget nærmest direkte i forlængelse af perronsporene. Derfor har de påvirket signalanlægget, idet sporskifterne umiddelbart efter perronerne har fremstået som optagede i signalanlægget - altså, signalanlægget har troet at her holdt tog (selvom der nok bare har været kortslutningsstropper eller skinnerne har været helt fjernet).
Derfor har man ikke kunne have den sikkerhedsafstand, der normalt skal være efter togets standsningssted, og derfor kan man ikke sætte signal som normalt.
I stedet har man måtte bruge signalgivningen "Stop og Ryk Frem", når togene skal lukkes ind på Høje Taastrup station. Det er en signalgivning, der bruges ved uregelmæssigheder, og som indebærer at toget skal standse helt foran signalet, inden det må køre ind med forsigtighed. Det betyder blandt andet at det højst må køre 40 km/t.
Og ja, det har kostet mange missede forbindelser til s-toget. Jeg pendler dagligt fra Roskilde til København, og jeg lærte hurtigt at regne med ikke at nå den s-togsforbindelse som rejseplanen foreslår. Det er reelt set ikke muligt at ankomme rettidigt til Høje Taastrup, hvis toget skal standse i Hedehusene.
Man har tilsyneladende ikke været klar over sporarbejdets påvirkning af signalerne i Høje Taastrup, da man planlagde særkøreplanerne.