Det handler jo ikke om at flytte alle tog væk fra København, lad nu være med at være så dyster i dine fremtidsvisioner
I dag er det en krig at komme fra vest til Amager, for man skal i alle tilfælde forbi Hovedbanen eller bruge lang tid i en bus. Ved at føre nogle tog i timen vestfra over Ny Ellebjerg til Lufthavnen, får man bedre forbindelser uden om Hovedbanen.
Fjerntog fra Sverige til resten af Danmark vil også kunne drage nytte af omfartsbanen for ikke at bruge tid på at køre ind og vende på Hovedbanen. For en københavner er det ikke nødvendigvis mere besværligt at begive sig til Ny Ellebjerg frem for Hovedbanen - det er jo ikke alle, der bor et stenkast fra Hovedbanen
Bor man i Ballerup, Ørestad, Nørrebro, Ishøj eller andet, så er der nemme forbindelser til Ny Ellebjerg. Og omvendt, skal man som turist til sit hotel Scandic på Amager, så tager man jo bare S-toget fra Ny Ellebjerg til Hovedbanen på ni minutter og skifter til bus - eller metro i fremtiden. Skal man som fynbo til lufthavnen, så sparer man jo 15-20 minutter på ikke at smutte forbi Hovedbanen, og i mange tilfælde også et togskifte.
I bund og grund er en udvidelse af trafikken uden at belaste Hovedbanen jo næsten kun en god ting.
- - -
Angående udvidelse af kapaciteten på Hovedbanen, så er det noget, der koster knaster og er blevet fravalgt af politikerne ad flere omgange. Det bedste (i mine øjne) ville være fire fjerntogsspor under Bernstorffsgade på 400 meter til f.eks. internationale tog, store fjerntog og måske nattog. Så fylder de ikke i de gennemgående spor.