Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Billeder fra ferie i Berlin (og lidt Hamborg)
Hej folkens,

I dagene 18/7-29/7 var jeg med familien i Berlin, med omstigning i Hamborg.
Naturligvis blev der også knipset nogle tog, omend ikke så mange som tidligere :)

Link til alle togbillerne:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/590-tyskland_2022_berlin

U-Bahn, Sporvogne og busser:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/591-sporvogne_u_bane_og_busser_i_berlin_2022


Et par udvalgte fotos:


ICE 1 på Hamburg Hbf


ICE 2 i Berlin, Hackescher Markt


BR 481 S-Bahn Berlin i ny bemaling.


BR 484 S-Bahn Berlin


Berlin Ostkreuz


BR 490 S-Bahn på Hamburg Hbf


ICE 4 på Hamburg Hbf


IC3 på Hamburg Hbf


Citat fra: mss Dato  3/08-22, 17:47
BR 484 S-Bahn Berlin

Tak for kigget. Baureihe 484 er nye S-tog fra Stadler. De renoverede BR 481 har fået kontrastfarve på dørene samt mistet den røde "bjælke" over vinduerne og de sorte "stafferinger" - og er således tilpasset "de nye".

M.v.h.
Niels

Hvis det skal være helt rigtigt så er de fra et konsortium af Siemens og Stadler. Siemens leverer de elektroniske komponenter, motor- og bremsesystemer samt bogier. Stadler leverer de mekaniske komponenter samt står for at bygge vognkasserne og samle togene i Berlin-Pankow.

Jeg stødte første gang på togtypen i januar 2017 da jeg var i Berlin og tilfældigvis så at man i de dage kunne tilmelde sig en fremvisning af mock-up'en i S-Bahn-Werk Schöneweide. Det var en interessant oplevelse.  Mock-up'en var bygget hos Studio Babelsberg og var bl.a. udstyret med to ægte dørpar.

I september 2018 var jeg så ombord i en af de første rigtige togvogne til Innotrans i Berlin og for en uge siden var jeg så endelig med et af dem som passager for første gang på ringbanen i S46 mellem Südkreuz og Westend.

Lige pt. er de sidste to tredjedele af S-togsnettet i Berlin i udbud og igen har Siemens/Stadler rottet sig sammen med Deutsche Bahn mens Bombardier (nu Alstom) har rottet sig sammen med Transdev. Umiddelbart har førstnævnte en fordel i allerede at have et godkendt og velkørende togsæt i produktion.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 00:06Hvis det skal være helt rigtigt så er de fra et konsortium af Siemens og Stadler. Siemens leverer de elektroniske komponenter, motor- og bremsesystemer samt bogier. Stadler leverer de mekaniske komponenter samt står for at bygge vognkasserne og samle togene i Berlin-Pankow.

Mange tak Anders, selvfølgelig skal det være helt rigtigt - jf. også info i den wiki, jeg linkede til. Det fremgår desuden deraf, at Stadler er "Konsortialführer".

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
ContecRail
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak