Citat fra: Svend Dato 29/07-22, 18:23Glem alt om kørsel med containere i to lag i Europa. Du skal bygge helt nye jernbaner, hvor det skal kunne finde sted, men det kunne da selvfølgelig være fint med (bl a) en helt ny, ekstra Storebæltsforbindelse 😄😄
Siden hollænderne konstruerede Betuweroute til doppelt stack og betalte for det, så er det ikke så langt ude som det lyder. Skal mere flod og vej trafik flyttes over til banen, plus flere passagerer, så skal kapaciteten øges. Betuweroute var lige ved at lykkedes, så vidt jeg har forstået, men faldt på tyskerne egen meling af kagen. Det er den måde man skal se det på. Man skal ikke opgradere hele nettet til dobbelt stack, men kun de ruter som har store mængder fragt og som er tæt på kapacitet. At udbygge en eksisterende forbindelse til dobbelt stack kan være billigere end at bygge et helt nyt spor. De første tiltag vil være at etablere punkt forbindelser, hvor at der er en modtager i hver ende som kan håndtere dobbelt stacks. Hvis en større del af EU fragt skal på jernbanen, så skal der desuden investeres mere i godsinfrastruktur, og er det helt nye spor, så er det også nemmere. Det kan også være at man udnævner nogle korridorer som primært gods, og man her går efter at dobbelt stack skal være den nye profil, så de med tiden bliver det.
Endeligt har kommissionen lige fremsat et forslag som går på at styrke gods på jernbane, og at få den over på 1435mm, samt inkludere Ukraine og Moldova, hele vejen til Odessa og Mariuspol. Det betyder også at der begynder at komme noget distance på fragt korridorerne.
I Holland skal de enten bygge nye spor, hvilket pga NIMBY ikke er populært, eller udbygge Betuweroute til doppelt stack. Det bliver lidt interessant at se hvad det ender med.
Man kan godt ærgre sig over at Øresund og Femern ikke er bygget til 6,5m dobbelt stack, men det er hvad det er.
https://www.railfreight.com/railfreight/2022/07/29/eu-wants-standard-european-track-gauge-for-all-member-states/