Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ny bane København-Ringsted, 200 eller 250 km/t?
For nogle år siden læste jeg et sted på det gamle forum at den nye bane København-Ringsted ikke blev godkendt til 250 km/t under testkørslen der bl.a. satte hastighedsrekord for et tog i Danmark.

Nu er Banedanmarks årsrapport for 2021 så kommet ud Årsrapport 2021 og hvis man går ned til side 63, under tabel 4.5.2.2, "Ny bane København-Ringsted" står følgende: "Projektet omfattede anlæg af en ny, dobbeltsporet og elektrificeret højhastighedsbane fra København til Ringsted via Køge med en strækningshastighed på 200 km/t. Ved Køge er der anlagt en ny station, Køge Nord Station."

Det er forhåbentlig en fejl, og man har ikke lige bygget en højhastighedsjernbane, som ikke blev godkendt til 250 km/t vel?

Er der nogle der har yderligere info som kan bidrage? Det kan jo ikke være signalsystem som er årsagen, da ATC kun går til 180 og ikke 200.

Citat fra: frederikhk Dato  2/04-22, 11:12For nogle år siden læste jeg et sted på det gamle forum at den nye bane København-Ringsted ikke blev godkendt til 250 km/t under testkørslen der bl.a. satte hastighedsrekord for et tog i Danmark.

Nu er Banedanmarks årsrapport for 2021 så kommet ud Årsrapport 2021 og hvis man går ned til side 63, under tabel 4.5.2.2, "Ny bane København-Ringsted" står følgende: "Projektet omfattede anlæg af en ny, dobbeltsporet og elektrificeret højhastighedsbane fra København til Ringsted via Køge med en strækningshastighed på 200 km/t. Ved Køge er der anlagt en ny station, Køge Nord Station."

Det er forhåbentlig en fejl, og man har ikke lige bygget en højhastighedsjernbane, som ikke blev godkendt til 250 km/t vel?

Er der nogle der har yderligere info som kan bidrage? Det kan jo ikke være signalsystem som er årsagen, da ATC kun går til 180 og ikke 200.

Banen er bygget til 250 km/t, men der ingen grund til at vedligeholde den til mere end 200 km/t, hvis det bliver højeste hastighed for det materiel, der kan og må køre på strækningen.

Citat fra: Svend Dato  2/04-22, 11:29[...]
Banen er bygget til 250 km/t, men der ingen grund til at vedligeholde den til mere end 200 km/t, hvis det bliver højeste hastighed for det materiel, der kan og må køre på strækningen.
BaneDanmark er næppe så fremsynede. Banen til Lufthavnen og Øresundsbroen er bygget til 160 km/t. Men på grund af en permanent hastighedsnedsættelse ved Tårnby, kommer man aldrig nogensinde op nær 160 km/t. Men de holder stadig fast i, at vedligeholde en urealistisk strækningshastighed.
120 km/t havde været rigeligt til den strækning.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  2/04-22, 12:07
Citat fra: Svend Dato  2/04-22, 11:29[...]
Banen er bygget til 250 km/t, men der ingen grund til at vedligeholde den til mere end 200 km/t, hvis det bliver højeste hastighed for det materiel, der kan og må køre på strækningen.
BaneDanmark er næppe så fremsynede. Banen til Lufthavnen og Øresundsbroen er bygget til 160 km/t. Men på grund af en permanent hastighedsnedsættelse ved Tårnby, kommer man aldrig nogensinde op nær 160 km/t. Men de holder stadig fast i, at vedligeholde en urealistisk strækningshastighed.
120 km/t havde været rigeligt til den strækning.

Jeg tror at du overser, at Øresundsbanen tilhører Sund&Bælt
😉

Banen er pt godkendt til 200 km/t.
For at få en bane godkendt skal den testes til at klare maksimalhastigheden +10%. Dvs for at få banen godkendt til 250 km/t skal der testkøres med 275 km/t.
Dette har man indtil videre valgt ikke at gøre. Der har været flere løse forespørgsler om at leje højhastighedstog til at få det gjort, men det er mig bekendt aldrig blevet til andet end løs snak.

Da SJ som bekendt nu har købt togsæt til kørsel i Danmark med 250 km/t fra 2026, er der nu om ikke andet kommet en bagkant for hvornår testen skal være gennemført

Taurus testene gik efter test af anlægget med 253 km/t (de 230 km/t som en Taurus er godkendt til +10%).

/Lasse


CitatTaurus testene gik efter test af anlægget med 253 km/t (de 230 km/t som en Taurus er godkendt til +10%).

/Lasse



255,6...men 255,2 blev det officielle resultat eftersom Kagen allerede var bestilt.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider:[1]
DSB ME 1517
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak