Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Skinners maksimale drejevinkel
Hej :)

Er der nogen der kender den maksimale drejevinkel for togskinner i danmark? Specifikt, så tænker jeg at i rangerområder kan skinner dreje mere end end på højhastighedsstrækninger, men der må være et maksvinkel, som et tog må/kan dreje.

På forhånd tak!

Nicholai

Skinners maksimale drejevinkel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/07-22, 16:22.
Seneste redigering: 26/07-22, 16:29 af Per Holm
Banedanmarks bog "Sporteknik" med underrubrikken "Danske jernbanespors opbygning, konstruktion og komponenter" - som du kan finde på hjemmesiden - 2. udgave fra 2016, angiver den mindst tilladte radius til 190 m idet det er den skarpeste kurve som alt jernbanemateriel kan passere.

Banedanmark opretholder en liste over ældre spor hvor radius alligevel er lavere og her kræves der særlige narrestreger for at komme igennem med rangértræk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/07-22, 16:22Banedanmarks bog "Sporteknik" med underrubrikken "Danske jernbanespors opbygning, konstruktion og komponenter" - som du kan finde på hjemmesiden - 2. udgave fra 2016, angiver den mindst tilladte radius til 190 m idet det er den skarpeste kurve som alt jernbanemateriel kan passere.

Banedanmark opretholder en liste over ældre spor hvor radius alligevel er lavere og her kræves der særlige narrestreger for at komme igennem med rangértræk.

Med særlige narrestreger, mener du da kurveudvidelse?
Kurveudvidelse anvendes i snævre kurver, for at give bedre plads til hjulsæt, så de ikke 'klemmer'.

På Nyborg havn findes ned til 90 meter kurveradius (med kurveudvidelse).

Mvh. Jens


Skinners maksimale drejevinkel
Af jaer. 26/07-22, 22:24.
På de nye letbaner er der radier helt ned til 25 m. Også "gamle" sporveje er vel i det område.

Men det har stor sammenhæng til materiellets konstruktion og hastighed. Uden at have disse parametre kan man ikke sige, hvad, der er "maksimalt" ( bør vel være minimalt og så altså en radius og ikke drejevinkel?).

/ Jan

Tak for svar :)

Skinners maksimale drejevinkel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/07-22, 14:52.
Citat fra: NichStal Dato 27/07-22, 12:44Tak for svar :)
Ingen årsag. Det var en god lejlighed til at repetere nogle i hukommelsen hengemte oplysninger.

Med udtrykket "narrestreger" tænkte jeg ikke bare på sporvidde-forøgelse men også på løsning af koblinger ved at samtlige koblinger med dyrt betalt håndkraft skrues ud og senere strammes og på indlægning af tømmer mellem buffere som det gjordes på ældre jernbanefærger.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak