Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nordhavn - 'Rundt om husene' genetableres?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Jensen123 Dato 20/02-23, 14:49Der er vel blot en reetablering af sporet efter metrobbyggeriet. Mon ikke det bliver betalt at metroselskabet, som en del af udgiften til metroprojektet. Det plejer at være kutyme.

Jo, Metroselskabet har hele tiden været forpligtet til at retablere jernbanen ved Århusgade; det har "kun" været et spørgsmål om "hvornår".

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 20/02-23, 15:23
Citat fra: Jensen123 Dato 20/02-23, 14:49Der er vel blot en reetablering af sporet efter metrobbyggeriet. Mon ikke det bliver betalt at metroselskabet, som en del af udgiften til metroprojektet. Det plejer at være kutyme.

Jo, Metroselskabet har hele tiden været forpligtet til at retablere jernbanen ved Århusgade; det har "kun" været et spørgsmål om "hvornår".

Og for at der ikke også skal gå selvsving i denne diskussion, så har gode brugere af "det gamle forum" spurgt såvel Banedanmark som Metroselskabet, hvis svar jeg tillader mig at citere her:

Banedanmark: "Tak for din henvendelse. Banedanmark har givet Metroselskabet tilladelse til midlertidigt at optage spor, belægning og overkørselsanlæg i Århusgade for at Metroselskabet kunne udføre transfertunnel under Kalkbrænderihavnsgade. Metroselskabet skal efterfølgende reetablere spor, belægning og overkørselsanlæg. Metroselskabets rådgiver har meddelt at arbejdet forventes udført i tredje kvartal 2021."

Metroselskabet: "Tak for din henvendelse om et nedlagt jernbanespor ved Århusgade og Vordingborggade.
Jeg formoder, at det drejer sig om det såkaldte Lersø-spor til godstog, som er midlertidigt nedlagt. Vi er i gang med et projekt for reetablering af sporet, som forventes at blive åbnet igen om et års tid.
Ved Århusgade/Kalkbrænderihavnsgade er vi i gang med at bygge en gangtunnel til metrostationen Nordhavn. Når gangtunnelen er færdig om nogle måneder, kommer der igen passage gennem viadukten for cyklister og gående.
Jeg håber, at dette besvarede dine spørgsmål, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen."


M.v.h.
Niels

Overgang ved Aarhusgade (Østerport)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 25/03-23, 09:30.
Jeg var forbi i går fredag 24. marts 2023. Hermed et par billeder. Jf. skiltet skal der formentlig "ske et eller andet" i dag lørdag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   


Nordhavn - 'Rundt om husene' genetableres?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/03-23, 10:13.
Da jeg tirsdag var forbi strkn. 7 var der ½ km længere mod nord stadig noget arbejde i gang der dækkede sporet med stabilgrus og pumpeslanger.

Så det er ikke givet at der vil kunne køres hele vejen til Lersøen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 25/03-23, 10:13Da jeg tirsdag var forbi strkn. 7 var der ½ km længere mod nord stadig noget arbejde i gang der dækkede sporet med stabilgrus og pumpeslanger.

Så det er ikke givet at der vil kunne køres hele vejen til Lersøen.

Det er jeg nu ikke i tvivl om. Det virker mere som om, at har man afventet reetableringen efter metrobyggeriet ved Aarhusgade før man gik i gang med resten af arbejderne i retning mod Svanemøllen. Man har blandt andet fjernet tuberkuloseskurene, banket en hel del jern i jorden og ryddet op i beplantning. Gruset og slangerne er efterladenskaber fra HOFORs ledningsarbejde fra Svanemølleværket og ned til enden af Østbanegade.

Mit gæt er, at man har afventet afslutningen af HOFORs ledningsarbejde før man gik i gang med reetableringen ved Aarhusgade og arbejderne lidt længere fremme mod Svanemøllen.

Citat fra: Jensen123 Dato 25/03-23, 13:39
Citat fra: Per Holm Dato 25/03-23, 10:13Da jeg tirsdag var forbi strkn. 7 var der ½ km længere mod nord stadig noget arbejde i gang der dækkede sporet med stabilgrus og pumpeslanger.

Så det er ikke givet at der vil kunne køres hele vejen til Lersøen.

Det er jeg nu ikke i tvivl om. Det virker mere som om, at har man afventet reetableringen efter metrobyggeriet ved Aarhusgade før man gik i gang med resten af arbejderne i retning mod Svanemøllen. Man har blandt andet fjernet tuberkuloseskurene, banket en hel del jern i jorden og ryddet op i beplantning. Gruset og slangerne er efterladenskaber fra HOFORs ledningsarbejde fra Svanemølleværket og ned til enden af Østbanegade.

Mit gæt er, at man har afventet afslutningen af HOFORs ledningsarbejde før man gik i gang med reetableringen ved Aarhusgade og arbejderne lidt længere fremme mod Svanemøllen.
.  Hvor er så metro stationen kunne jeg lokke dig til at tage et billede hvor man også ser nedgangen til Nordhavn metrostation med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 25/03-23, 19:21Hvor er så metro stationen kunne jeg lokke dig til at tage et billede hvor man også ser nedgangen til Nordhavn metrostation med venlig hilsen Bent Jensen

Hej Bent, du kan starte med at kigge her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=2487&content=Nordhavn-Metrostation-%28Nht%29 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Bent Jensen Dato 25/03-23, 19:21
Citat fra: Jensen123 Dato 25/03-23, 13:39
Citat fra: Per Holm Dato 25/03-23, 10:13Da jeg tirsdag var forbi strkn. 7 var der ½ km længere mod nord stadig noget arbejde i gang der dækkede sporet med stabilgrus og pumpeslanger.

Så det er ikke givet at der vil kunne køres hele vejen til Lersøen.

Det er jeg nu ikke i tvivl om. Det virker mere som om, at har man afventet reetableringen efter metrobyggeriet ved Aarhusgade før man gik i gang med resten af arbejderne i retning mod Svanemøllen. Man har blandt andet fjernet tuberkuloseskurene, banket en hel del jern i jorden og ryddet op i beplantning. Gruset og slangerne er efterladenskaber fra HOFORs ledningsarbejde fra Svanemølleværket og ned til enden af Østbanegade.

Mit gæt er, at man har afventet afslutningen af HOFORs ledningsarbejde før man gik i gang med reetableringen ved Aarhusgade og arbejderne lidt længere fremme mod Svanemøllen.
.  Hvor er så metro stationen kunne jeg lokke dig til at tage et billede hvor man også ser nedgangen til Nordhavn metrostation med venlig hilsen Bent Jensen


Citat fra: Niels Munch Dato 25/03-23, 19:52
Citat fra: Bent Jensen Dato 25/03-23, 19:21Hvor er så metro stationen kunne jeg lokke dig til at tage et billede hvor man også ser nedgangen til Nordhavn metrostation med venlig hilsen Bent Jensen

Hej Bent, du kan starte med at kigge her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=2487&content=Nordhavn-Metrostation-%28Nht%29 .

M.v.h.
Niels

Jeg synes billederne er meget dækkende, bortset fra, at der pt. pga. diverse reetableringsarbejder er en del mere rodet i omgivelserne end på billederne. Hvis det er reetableringsrodet, som er interessant kan jeg, hvis jeg husker det kan jeg godt tage et par billeder når jeg går til bageren i morgen, men jeg er en elendig fotograf.

Citat fra: Jensen123 Dato 25/03-23, 13:39
Citat fra: Per Holm Dato 25/03-23, 10:13Da jeg tirsdag var forbi strkn. 7 var der ½ km længere mod nord stadig noget arbejde i gang der dækkede sporet med stabilgrus og pumpeslanger.

Så det er ikke givet at der vil kunne køres hele vejen til Lersøen.

Det er jeg nu ikke i tvivl om. Det virker mere som om, at har man afventet reetableringen efter metrobyggeriet ved Aarhusgade før man gik i gang med resten af arbejderne i retning mod Svanemøllen. Man har blandt andet fjernet tuberkuloseskurene, banket en hel del jern i jorden og ryddet op i beplantning. Gruset og slangerne er efterladenskaber fra HOFORs ledningsarbejde fra Svanemølleværket og ned til enden af Østbanegade.

Mit gæt er, at man har afventet afslutningen af HOFORs ledningsarbejde før man gik i gang med reetableringen ved Aarhusgade og arbejderne lidt længere fremme mod Svanemøllen.

Arbejderne med nedrivning af skurene, spunsvæggen og rydning af beplantning. Skyldes der er ved at blive bygget en ny omformerstation, til S-Banen. Som er statning for den gamle, omformer på Svanemøllen.

Og at arbejderne er igang nu, har ikke sammenhæng med overkørslen ved Aarhusgade, eller Hofors ledningsarbejder.


Gå op Sider: 1 2 [3]
Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak