Super gode indlæg. Det er jo samtidig sandt at netop det med at udlicitere fx regionalbanerne ikke har givet bedre service, kun kun billigere. De besparelser er i nogen grad faldet tilbage på kunderne, da der kun er så meget at man nu kan spare på driften og overhead. Man skal også huske at særligt den forrige trafikminister så det som sin primære opgave at udsulte jernbanen af ideologiske årsager, for at få folk over i bilerne og i hans venners busselskaber og væk fra ærkefjenden i DSB. Den såkaldt røde regering har ikke gjort meget for at ændre på de her ting, men dog været presset til det af flertallet bag togfonden og deres støttepartier.
Det er dog ved at være en outdatet debat, fordi at man efterhånden må erkende på alle sider at vi ikke kan bygge os ud af trængslen med flere og større veje, -lastbiler, -busser og -biler, men at der skal en kombination af begge dele til. Vi er nød til at investere i den kollektive trafik ved siden af den vejbårne. Samtidig så vil fx en udvikling omkring selvkørende biler gøre at mange i byen ikke behøver at eje en bil på fuld tid. Samtidig er der mere hjemmearbejde og familierne flytter ofte uden for byen, men i pendler afstand.
MetteF har stallet på en masse ting inden valget, bla Kattegatforbindelsen. Jeg tror at det er for at når man ikke har nogen holdning, så kan man forsøge at tiltrække både de vælgere som er for og dem der er imod. På den anden side af et valg, så tror jeg de bliver vedtaget og forhåbentligt med tog. Jeg kan se at bla K er åbne for at lade den samfinansiere med Storebælt og derved reelt lade overskuddet fra Storebælt betale for togdelen på Kattegat. Det vil blive en gamechanger for den kollektive trafik i Danmark, men jeg håber at de finder flere penge, så togdelen bliver mere ambitiøs end 1t10m eller hvor meget planen siger nu? Det skal helst ned under en time mellem Århus H - Kbh H, og finansieres toglandanlægget af Storebælt, så burde man bruge de 5-7 mia kr ekstra til at få gjort turen hurtigere.
Så den fremtid vi kigger ind i er noget anderledes fremtid, hvor at vi allerede nu kan skimte konturerne.