Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vecton i 230 km/t version til Tjekkiet
Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Vecton i 230 km/t version til Tjekkiet
Af andersj, Aalborg. 1/04-22, 20:06.
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 18:14
Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Nej, men de er enten allerede bygget eller på samlebåndet.

Det tales vist også om en slags Vectron 2.0 til CD og derfor også den lange leveringstid.

Anders

Vecton i 230 km/t version til Tjekkiet
Af Svend. 2/04-22, 10:37.
Seneste redigering: 2/04-22, 10:40 af Svend
Citat fra: andersj Dato  1/04-22, 20:06
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 18:14
Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Nej, men de er enten allerede bygget eller på samlebåndet.

Det tales vist også om en slags Vectron 2.0 til CD og derfor også den lange leveringstid.

Spørgsmålet (som andre må svare endeligt på) er, om det i det hele taget bliver muligt at køre hurtigere end 200 km/t i Danmark. Fra "vom hörensagen" forlyder det, at DSB har bestilt materiel som ikke må passere andet materiel med højere hastighed end 200 km/t som følge af dørenes konstruktion ("fremtidens tog"!)

Citat fra: Svend Dato  2/04-22, 10:37
Citat fra: andersj Dato  1/04-22, 20:06
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 18:14
Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Nej, men de er enten allerede bygget eller på samlebåndet.

Det tales vist også om en slags Vectron 2.0 til CD og derfor også den lange leveringstid.

Spørgsmålet (som andre må svare endeligt på) er, om det i det hele taget bliver muligt at køre hurtigere end 200 km/t i Danmark. Fra "vom hörensagen" forlyder det, at DSB har bestilt materiel som ikke må passere andet materiel med højere hastighed end 200 km/t som følge af dørenes konstruktion ("fremtidens tog"!)

"Oberatione multimillione internationale e grande scandale"  (citat: Kim Larsen)

Citat fra: Svend Dato  2/04-22, 10:51
Citat fra: Svend Dato  2/04-22, 10:37
Citat fra: andersj Dato  1/04-22, 20:06
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 18:14
Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Nej, men de er enten allerede bygget eller på samlebåndet.

Det tales vist også om en slags Vectron 2.0 til CD og derfor også den lange leveringstid.

Spørgsmålet (som andre må svare endeligt på) er, om det i det hele taget bliver muligt at køre hurtigere end 200 km/t i Danmark. Fra "vom hörensagen" forlyder det, at DSB har bestilt materiel som ikke må passere andet materiel med højere hastighed end 200 km/t som følge af dørenes konstruktion ("fremtidens tog"!)

"Oberatione multimillione internationale e grande scandale"  (citat: Kim Larsen)


Det er også en måde at sikre at andre ikke får gode ideer mht hurtigtog i Danmark, nu DSB ikke har noget materiel der kan. Så igen, med den nye setup, ville andre operetører på nettet fx det nye Ringsted spor have ret til at køre hurtigere end 200 km/t, eller skal denne nedsætte hastigheden pga DSBs drift af uhensigtsmæssigt matriel?

Citat fra: andersj Dato  1/04-22, 20:06
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 18:14
Citat fra: Hjortlund Dato  1/04-22, 16:02
Citat fra: TroelsH Dato  1/04-22, 14:40Vectron til 230 km/t. Levering fra 2025.

https://twitter.com/jonworth/status/1509453753375727619

Det kune godt være at man bør se på hvor meget banen til Rødby kan opgraderes og om man kan få vognene opgraderet.

Det vil jo kræve at det er muligt at opgradere de allerede producerede vectrons som dsb har, da de kun er bygger til 200km/t.

Har de modtaget alle dem de har bestilt?

Nej, men de er enten allerede bygget eller på samlebåndet.

Det tales vist også om en slags Vectron 2.0 til CD og derfor også den lange leveringstid.

Siemens valgte ikke at byde på ECx udbuddet netop fordi de ikke mente de kunne levere et 230 lokomotiv, det mente Talgo så.

Det bliver så spændende at se hvem der så reelt kommer først.

Det har tidligere lydt at Vectron ikke kunne komme over 215/220, men det må så være ændret nu.



Siemens valgte ikke at byde på ECx udbuddet netop fordi de ikke mente de kunne levere et 230 lokomotiv, det mente Talgo så.

Det bliver så spændende at se hvem der så reelt kommer først.

Det har tidligere lydt at Vectron ikke kunne komme over 215/220, men det må så være ændret nu.
[/quote]

Er du nu helt sikker på at Siemens ikke afgav tilbud på ECx og DSB vognene? Mener bestemt at der er offentlige kilder, der nævner at der forelå bud fra Siemens i begge udbud, men at Talgo var (uventet) meget billigere, og derfor vandt.

Lokomotiver skal godkendes til 10% overhastighed, så en Vectron til 200 skal formelt kunne køre 220 km/t, mens 230 km/t varianten (der har været varslet på vej længe) skal kunne holde til 253 km/t. Iøvrigt er det "interessant" at Alstom ikke har vundet hverken CD eller MAV udbuddet - det var der en del, der forventede. Alstom har jo "behov" for at komme tilbage på  lokomotivmarkedet, og projekterne til dét formål, har ligget klar i Kassel i nogle år...

Lasse

Vecton i 230 km/t version til Tjekkiet
Af andersj, Aalborg. 4/04-22, 11:43.
Det behov ser ikke ud til at have afspejlet sig i prisen, medmindre Siemens har skambudt. MÁV-Start har jo noget utypisk valgt at offentliggøre priserne pr. lokomotiv på de indkomne tilbud.
Vectron to-system: 3,49 mio. Euro
Vectron tre-system: 4,07 mio. Euro
TRAXX3 to-system: 4,58 mio. Euro
TRAXX3 tre-system: 5,12 mio. Euro

Anders

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  4/04-22, 09:29Siemens valgte ikke at byde på ECx udbuddet netop fordi de ikke mente de kunne levere et 230 lokomotiv, det mente Talgo så.

Det bliver så spændende at se hvem der så reelt kommer først.

Det har tidligere lydt at Vectron ikke kunne komme over 215/220, men det må så være ændret nu.

Er du nu helt sikker på at Siemens ikke afgav tilbud på ECx og DSB vognene? Mener bestemt at der er offentlige kilder, der nævner at der forelå bud fra Siemens i begge udbud, men at Talgo var (uventet) meget billigere, og derfor vandt.

Lokomotiver skal godkendes til 10% overhastighed, så en Vectron til 200 skal formelt kunne køre 220 km/t, mens 230 km/t varianten (der har været varslet på vej længe) skal kunne holde til 253 km/t. Iøvrigt er det "interessant" at Alstom ikke har vundet hverken CD eller MAV udbuddet - det var der en del, der forventede. Alstom har jo "behov" for at komme tilbage på  lokomotivmarkedet, og projekterne til dét formål, har ligget klar i Kassel i nogle år...

Lasse
[/quote]Nu skrev jeg intet omkring bud på DSBs vogne der som bekendt ikke er samme udbud som "ECx"...

I forhold til overhastighed så var det nu mere møntet på de testkørsler som Siemens har foretaget i Østrig med Vectron for at se hvad man kunne. Blandt andet pga. tjekkernes og andres ønske om mere end 200 km/t. Her var konklusionen at man ikke kunne få den nuværende udgave over 215/220 - som tilladt hastighed. Men nu har tjekkerne (reelt under pres fra DB) fået det som de ville have det med 230 km/t

Citat fra: andersj Dato  4/04-22, 11:43Det behov ser ikke ud til at have afspejlet sig i prisen, medmindre Siemens har skambudt. MÁV-Start har jo noget utypisk valgt at offentliggøre priserne pr. lokomotiv på de indkomne tilbud.
Vectron to-system: 3,49 mio. Euro
Vectron tre-system: 4,07 mio. Euro
TRAXX3 to-system: 4,58 mio. Euro
TRAXX3 tre-system: 5,12 mio. Euro
Dé priser er godt nok høje i forhold til tidligere. Antager at der ligger serviceaftaler og andet bag. Derudover ser prisforskellen ud til at være absurd høj. Vectron og TRAXX ligger normalt så tæt på hinanden, at det er tillægsaftaler og evalueringsmodellen, der afgør, hvem der vinder. Eksempelvis var den væsentligste prisforskel tilbage i ÖBB udbuddet, at TRAXX skulle transporteres fra Kassel til Østrig i stedet for Vectron, der kom fra München.

Priserne på TRAXX ligner, at man "er tvunget til at byde", men ikke har et produkt - efter sigende skal hele TRAXX paletten omdesignes med Alstom ETCS, da Bombardiers løsning udgår som led i opkøbet, og man derfor ikke kan konkurrere på leveringstider indtil dette er på plads...

Lasse

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Langelandsbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak