Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Göteborgs Spårvägar
Göteborgs Spårvägar
Af Ottoemil. 25/07-22, 21:54.
God aften i forummet.

I sidste uge var jeg et par dage i Göteborg for at se nærmere på byens store sporvejssystem.
Det tager 3 timer og 53 minutter at køre med Øresundstoget fra København H til Göteborg C. På grund af sporarbejde nord for Helsingborg (udbygning til dobbeltspor) kørte toget ikke via Landskrona og Helsingborg, men via Kävlinge-Teckomatorv-Svalöv-Kågeröd-Billesholm-Åstorp-Ängelholm.
I  modsætning til vore hjemlige letbaner er her i Göteborg virkelig tale om et rigtigt net, og på alle linier var der ved mit besøg maksimalt 10 minutter mellem vognene i dagtid. Den første hestesporvognslinie åbnedes i 1879 (meterspor). I 1900-1902 ombyggedes nettet til normalspor og elektrisk drift, og siden er Göteborgs sporvejsnet vokset til 79 km. Siden 1960erne er dele af nogle nedlagte lokalbaners traceer (Säröbanan, 1435 mm, mod syd og Västergötland-Göteborgs Järnväg, 891 mm,  mod nordøst) ombygget til sporvej.
Desværre var strækningen til  Angered lukket på grund af sporarbejde under mit besøg, så den må jeg have til gode til næste gang.
Der var tre vogntyper idrift:
M31, bygget af ASEA/ABB i 1984-92, oprindelige 6-alskede ledvogne (ensrettede), som i 1998-2002 blev ombygget, idet der blev tilføjet en 4-hjulet midterdel med lavt gulv.
M32, bygget af Ansaldobreda 2005-13. Ensrettet lavgulvsvogn type Sirio
M33, bygget af Bombardier/Kiepe fra 2020, type Flexcity. Findes både som ensrettet (M33) og dobbeltrettet (M33B).
De 4-akslede vogne af type M28 og M29, bygget 1965-72, som ikke har lavt gulv, er tilsyneladende ikke længere i trafik.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31 nr. 330 på linie 8 ved Centralstationen, 20.7.2022.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af M31 nr. 323. 19.7.2022

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M32 nr. 453, Bellevue, 19.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af M32 nr. 409. 19.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M33B nr. 497 på linie 7 ved Centralstationen. 20.7.2022.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af M33B nr. 491, 19.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31-vogne nr. 372 og 370 i vendesløjfen Tynnered, Opaltorget. 19.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det var rigtig godt vejr d. 20.7, og mange folk ville til vandet ved Saltholmen (eller videre til skærgårdsøerne), så der var rigtig mange passagerer med linie 11. I anledning af det fine vejr var også linie 9 forlænget til Saltholmen. M32 nr. 401 ves stoppestedet Hinsholmen.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31 nr. 362 på linie 2 og M33B nr. 494 på linie 1 i Högsbotorp, Axel Dahlströms Torg.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M32 nr. 401 og 419 på linie 8, Marklandsgatan. 19.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31-vogne på Järntorget. 20.7.2022


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Om sommeren kører Spårvägssälskapet Ringlinien med historiske sporvogne på linie 12, Lisebergslinien, mellem Centralstationen og St. Sigfrids Plan. Mustang-vogn nr. 15 (M23, Hägglunds 1949). Centralstationen. 19.7.2022

v.h.
Ottoemil

M28'erne (det var dem med manuelle døre) blev taget ud af drift i efteråret 2021, jf denne

https://goteborgssparvagar.se/m28-tas-ur-trafik-idag/

M29'erne skulle stadig være i drift, men måske kører GS med reduceret drift i juli, ligesom sporarbejdet kan have reduceret behovet for vogne.

M28'ernes og M29'ernes design er i øvrigt fascinerende: Göteborg holdt fast ved firakslede vogne på et tidspunkt hvor ledvogne vel var blevet normen sydpå. Og udseendemæssigt er der klare træk af 1940'ernes design. (Lidt som Volvo 240 holdt fast i et grundlæggende 1960'er-design ind i 1990'erne - og jeg ved godt at meget var opdateret, både i sporvogne og biler)

Göteborgs Spårvägar
Af Thomas de Laine, Vanløse. 25/07-22, 23:30.
Seneste redigering: 25/07-22, 23:35 af Thomas de Laine Årsag: Skrivefejl
Jeg var med et par stykker andre i Göteborg for knap to måneder siden, og vores indtryk var, at M29'erne nu kun kører i højst nødvendigt omfang. Fredag 27. maj var der et vogntog på hver af linjerne 1, 2, 5, 6, 7 og 11 samt to på linje 10, altså 8 vogntog på gaden i alt. De kan sikkert godt undværes om sommeren, hvor flere af linjerne har reducerede køreplaner.

Citat fra: jacobchristensen Dato 25/07-22, 22:14M28'erne (det var dem med manuelle døre) blev taget ud af drift i efteråret 2021, jf denne

https://goteborgssparvagar.se/m28-tas-ur-trafik-idag/

M29'erne skulle stadig være i drift, men måske kører GS med reduceret drift i juli, ligesom sporarbejdet kan have reduceret behovet for vogne.

M28'ernes og M29'ernes design er i øvrigt fascinerende: Göteborg holdt fast ved firakslede vogne på et tidspunkt hvor ledvogne vel var blevet normen sydpå. Og udseendemæssigt er der klare træk af 1940'ernes design. (Lidt som Volvo 240 holdt fast i et grundlæggende 1960'er-design ind i 1990'erne - og jeg ved godt at meget var opdateret, både i sporvogne og biler)

Det ser ud til mig at M29 er en typisk PCC Streetcar https://en.wikipedia.org/wiki/PCC_streetcar Lige som den legendariske Tatra T3. https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3

En video fra 2018 med de forskellige vogntyper: https://www.youtube.com/watch?v=V16KXvsw0dU

Göteborgs Spårvägar
Af Niels Munch. 26/07-22, 11:52.
Citat fra: dysharmonica Dato 26/07-22, 10:44Det ser ud til mig at M29 er en typisk PCC Streetcar https://en.wikipedia.org/wiki/PCC_streetcar Lige som den legendariske Tatra T3. https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3

Om det er en "typisk PCC streetcar" er nok en smags- eller definitionssag. M29 er jo - som forgængeren M25 - en Hägglund-konstruktion.

M.v.h.
Niels

Göteborgs Spårvägar
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 26/07-22, 13:00.
Fra svensk Wikipedia: "Man tittade främst på amerikanska PCC-spårvagnar och utarbetade en ny spårvagnstyp utifrån dessa. M25 blev dock bara till utseendet lik de amerikanska PCC-vagnarna, elektriskt hade M25 en helt annan konstruktion."

I 1991 kjøpte Oslo Sporveier er antall utrangerte sporvogner av type M25 for kr. 1,- + frakt per stykk for å avhjelpe en akutt vognmangel. De ble gående (som Oslo Sporveiers type SM91) i nesten 10 år inntil de brått ble tatt ut av trafikk etter et par stygge uhell med de manuelle dørene. En periode gikk de, som bildet nedenfor viser, r-mot-rygg fordi broen på Storo ble bygge om, og det ikke var vendemulighet i Grefsenveien. Det gikk, det også, men populære ble de aldri, nettopp pga. de nevnte dørene.


Flere bilder av M25/SM91 i Oslo her.

Göteborgs Spårvägar
Af Niels Munch. 26/07-22, 13:51.
Seneste redigering: 26/07-22, 13:55 af Niels Munch
Af egentlige PCC-vogne blev der kun leveret 2 stk. fra ASJ, type A28 til Stockholm, SS nr. 10 og 11. SS nr. 11 er bevaret ved sporvejsmuseet i Malmköping.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SS nr. 10 i trafik på linje 5, Plats: Stockholm Norrmalm Strömgatan. Upphov: Okänd. Spårvägsmuseet - ID: 2017-A6261. Tid: 1953-11. Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

Bogier og elektrisk udrustning kom fra USA, og vognene kunne som de første PCC-vogne i Europa multiplekøres.

Link til wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/A28_(sp%C3%A5rvagn) .

M.v.h.
Niels


Göteborgs Spårvägar
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 26/07-22, 23:18.
A28.11 er bevart ved Museispårvägen i Malmköping, dessverre ikke i kjørbar stand.

Göteborgs Spårvägar
Af Ottoemil. 31/08-22, 14:50.
Seneste redigering: 31/08-22, 14:59 af Ottoemil
Goddag i forummet.
I den forløbne weekend + mandag var jeg igen i Göteborg. Som nævnt i starten af denne tråd, var Angered-banen lukket ved mit første besøg d. 19.-20.7, men sidste weekend kørte alle linier, og en hel del M29-vogne var også i drift, dog tilsyneladende ikke på Angered-banen. Her er først et par billeder fra Angered-banen d. 27.8.2022:


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På de nordligste 3-4 km af Angered-banen køres i venstre spor; så behøver tunnelstationen Hammarkullen kun 1 perron og 1 sæt rulletrapper. Stoppestederne Hjällbo, Hammarkullen og Storås betjenes fra venstre spor.
Skiftet sker umiddelbart syd for stoppestedet Hjällbo. Her er M32 nr. 417 på vej til Angered, og den er netop ved at skifte fra højre- til venstretrafik.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Hjällbo med M32-vognene 440 på linie 9 på vej mod Centrum og Kungssten, og 439 på linie 8 på vej til Angered.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M32 nr. 412 på linie 4 ved stoppestedet Hammarkullen (eller er det en station?), på vej mod Centrum og Mölndal.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31 nr. 301 på linie 9 på den anden side af perronen i Hammarkullen, på vej mod Angered.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rulletrappen i Hammarkullen. Der er også en elevator, som kører ved siden af rulletrappen (og altså ikke lodret, men skråt), og som vel nærmest må betegnes som en 'Standseilbahn' eller 'funiculare' - jeg tror nok, det danske ord for en sådan indretning er en 'elevatorsporvogn'.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M31 nr. 376 på linie 8 ved stoppestedet Storås.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Endestationen Angereds Centrum. Her ender 3 linier (4, 8 og 9), og der er 3 perronspor. M32 nr. 438 på linie 8 og M31 nr. 319 på linie 4 holder klar til afgang.


Som nævnt kørte der også M29-vogne:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M29 nr. 842+809 på linie 1s endestation Östra Sjukhuset.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af M29 nr. 842.

I søndags, d. 28.8, besøgte jeg Anten-Gräfsnäs Järnväg, men det vil jeg muligvis vende tilbage til.
Og i mandags var jeg tilbage i Göteborg, og nu var vejret meget bedre:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
M29 nr. 802+817 på linie 10, Hjalmar Brantingsplatsen, 29.8.2022.

v.h.
Ottoemil


Göteborgs Spårvägar
Af Niels Munch. 31/08-22, 15:17.
Citat fra: Ottoemil Dato 31/08-22, 14:50I søndags, d. 28.8, besøgte jeg Anten-Gräfsnäs Järnväg, men det vil jeg muligvis vende tilbage til.

Yes, please!

Bedste hilsener & tak for fin reportage fra en by, jeg hidtil kun har besøgt i busøjemed.

Niels

De gamle æsker kan stadig findes......uden det store besvær sås disse denne aften med ganske få minutters mellemrumDu kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De mange vogne, som ikke er i drift, syntes at stå i overdækket ikke langt fra Hj. Brantingsplatsen.







Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak