Citat fra: TWB Dato 17/07-22, 08:31Citat fra: steenth Dato 17/07-22, 00:06Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Citat fra: steenth Dato 16/07-22, 15:32Det er ikke godsvogne, som skal overføres med færgen, men trailere, som sættes på togvogne i Hirtshals. Og det bliver højst nogle få tog i døgnet. Terminalen er bygget, men bliver bare ikke brugt. Eldrift - det kunne nogle godt tænke sig til. Men et stærkt lokomotivtype som litra Mz og Me kan godt klare det. Og der andre typer, fx Vectron Dual, som kunne bruges. For der er ikke nok trafik at hænge køreledninger op.
Godsvogne vil kører via Sverige og Øresundsforbindelsen... Det kan ikke betale at bruge en jernbanefærge på den rute, når der er en alternativ vej uden om...
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Nu er der et par baneprojekter i Østjylland, som kun venter på at elektrificering, nyt signalsystem og ombygning af Aarhus H, som vil kunne flytte trafik uden om byerne. Og derudover så relativ god plads på de nuværende spor til nogle godstog.... Og det bliver lang til det det omfang, som nu kører via Storebælt igennem en del byer...
Hvis der kun er tale om løstrailere - så er det max 50% af gods via vejnettet du får over på skinner.
Mange løstrailere kan ikke løftes på en lommevogn, det samme gælder sikkert mange tankvogne.
Og så er der alle de lukkede lastbiler med fast lastrum hvoraf en del også er med anhænger.
Så du har givet ret i at der højst bliver et par togstammer med lommevogne dagligt i hver retning.
EU har mulighed for stille krav til trailere. Trailere har den fordel, at der standarder for hvordan det teknisk skal være..
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?
Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.
Se det ville gøre en forskel og der ville nok være basis for mindst en rullende landevej pr time hvis man gjorde det samme i forhold til Frederikshavn.
Men selvfølgelig forudsætter det at viljen til st få gods overflyttet til skinner reelt er til stede.
Rullende landevej, hvor lastbiler sættes på togvogne, er kun et ønske for drømmere, som ikke kender til hvordan transport fungere. Det er særdeles ineffektiv. Desværre noget Schweiz har påtvunget trafikken til/fra Italien... Ellers findes der meget få eksempler på Rullende landevej andet ved forhindringer.
Og hviletid - det argument har jeg hørt en del gange med færger... Og når en broen kommer, så udnytter man bedre, da pausen ikke nødvendig er bedst ved en overfart.
Om rullende landeveje kun er for drømmere? Nej - det er nok snarere for folk som kan gennemskue at din løsning med løstrailere på lommevogne ikke bliver en reel mulighed indenfor de næste mange år.
Din ide er for så vidt god nok.
Men hvis traileren ikke kan køres fra terminal nær afsender ti terminalnær modtager - så duer den kun såfremt det er samme speditionsfirma.
Trafikken til og fra Norge er præget af mange speditører.
Der er endnu ikke kapacitet eller ruter til at løstrailere fra 100 eller flere speditører fra midt og sydeuropa kan aflevere deres trailer og så få den kørt videre ved f.eks. ankomst i færgehavn i Sydnorge.
Så der er logistiske udfordringer med at have en chauffør og en trækker i hver ende, der er forsikringsmæssige udfordringer med at overlade en måske dyr last på en "tilfældig" terminal undervejs.
Det er ellers præcis sådan det fungerer i dag - bare kun i havnene. Både færgerne til Norge og DFDS fragtrute mellem Esbjerg og Immingham transporterer masser af trailere, som så bliver hentet af en anden vognmand på den anden side. På Immingham-ruten er det hele konceptet, da færgen kun har plads til et meget begrænset antal passagerer/chauffører.
Der er ikke noget som helst i vejen for at det samme sker med en banetransport både før og efter færgen.
Og så må jeg sige at jeg er virkelig imponeret over din evne til at afspore enhver tråd med dine fantasiprojekter, som ingen planlæggere beskæftiger sig seriøst med, hvad enten det er rullende landeveje eller direkte tunneller fra Sahara til Nordpolen.
Tråden her handler om (burde handle om) et konkret og vedtaget politisk oplæg (tak Lasse for at gøre ompærksom på det). Som blandt andet indeholder at der skal laves en redegørelse for at få terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til at fungere. Og kan man få en del af trailerne over på toget - en redegørelse for et par år siden talte om 3-4 daglige godstog ned gennem Jylland - så er ganske meget vundet.
Problemerne er sådan set velkendte - det handler om nogle begrænsninger i infrastrukturen som gør de to terminaler uattraktive. I Esbjerg er det først og fremmest adgangsvejen med den besværlige rangering af halve tog ned over havnen. Det er dog lykkedes at få en begrænset trafik på terminalen, på trods af dette, som viser at der formentlig er et behov.
Til Hirtshals har showstopperen især været at der ikke er kanaler nord for Ålborg i dagtimerne, og det gør transporten helt uinteressant, når færgerne med løstrailerne kommer ind om morgenen fra Norge. Desuden er der en række begrænsende/fordyrende forhold så som at der skal vendes i Hjørring og Århus og at der ikke er eller bliver elektrificeret nord for Limfjorden.
Det første skulle være under løsnng med forlængelse af dobbeltsporene syd ud af Hjørring og nord ud af Lindholm. Så det vil være godt at få vurderet hvor meget de øvrige forhold betyder og i givet fald få lavet en plan for at løse dem.