Hej Bjørn,
Tak for oplysningen! Det var pudsigt. Men ville jo også forklare det lidt besynderlige i at Faxe #3 er bygget før og med lavere byggenummer end Kjøge #2.
Forvirringen stopper dog ikke her. Jvf. nærværende side havde maskinerne #1-4 byggenumrene 758-761 i logisk rækkefølge. MBJ noterer i materielfortegnelsen den længe henstillede 759 Faxe #3, hvilket altså jvf Ole Chr Munk Plum oprindeligt må have været Store Heddinge #2. Derudover anføres at den driftsklare maskine er 761 Kjøge #2. Men 761 (Rødvig #4) er på
jernbanen.dk anført som ophugget i 1911!? Så er det i virkeligheden 760 Faxe #3 jeg kørte med i går? Eller måske dele fra forskellige maskiner bare er endt med den nu funktionelle?
Så måske Museumsbanen historisk set burde rette navnet? Omvendt er #2 Kjøge jo blevet en institution på banen, hvor den har kørt med den litrering væsentlig længere end den nogensinde gjorde på Stevns.
Mvh Troels