Letbanen i Århus er indrettet så der kan køre godstog, hvis man vipper alle stationsforkanterne op manuelt. Det betød at Dokk1 skulle sikres mod eksplosioner fra farligt gods, hvilket ikke gjorde hverken letbanen eller dokken billigere. Ekstraregningen var vist 50m kr, men byrådet i Granå blev glade.
En anden Århus-historie er at man har bygget et transportcenter ude ved Årslev, hvor både Normal, Netto, Dansk Supermarked og Fragtmanden, oma, har anlagt terminaler. Det ligger lige ude i krydset ved de to motorveje og jernbanen. Byrådet havde også foreslået at der skulle etableres en kombiterminal til jernabnegods og evt en shunt ved Århuså, så der ikke skal skiftes retning ved Århus H.
https://www.aarhus.dk/media/7539/02transportcenter_retningslinje_kp2017.pdfDet blev ikke til noget. Man må ryste på hovedet. I mellemtiden er Tesco og de andre store supermarkedskæder i UK begyndt at køre tog mellem deres distributionscentre om natten, da det udleder mindre co2 end vejtransport og de flytter mere gods på den måde.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/267/2369845.pdfFølger vi industriens anbefalinger, så bør der etableres flere og konkurrerende kombiterminaler, ligesom at større nye større erhvervsområder bør kobles på godsnettet. Det bør være oplagt at etablere flere terminaler, og særligt ved de større byer, Aalborg, Århus, Odense, samt flere i Kbh. Uden dem bliver det svært at få mere god over på banen.