Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Coop Distributionscenter Odense
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Coop Distributionscenter Odense
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/07-22, 16:54.
Seneste redigering: 13/07-22, 16:57 af Per Holm
Der er mangt og meget der kunne være blevet bedre omkring Hjallese men udnyttelsen af pladsen langs strkn. 21 er vist ikke en af dem.

Det meste er i forvejen gammelt baneterræn. Hvis man erstatter togekspeditionsstedet Odense Sygehus (Oss) med en midterliggende perron et par hundreder meter nærmere sygehuset (kræver lidt stedlig udvidelse af banens matrikel) skulle pladsen til et dobbeltspor fra Odense til viadukten for Stenløsevej være til stede og Højby område med sporskifter kan forlænges nogle km mod nord hvorved det enkeltsporede banestykke gennem Hjallese kan blive betydeligt kortere og køretiden blive mindre.

Men at man har givet afkald på muligheden for at køre et godstog ad letbanesporet til Coop Distributionscenter Odense er en stor fejl. Hvis Coop virkelig mener deres svulstige ord om bæredygtig transport kan de ikke undvære banespor til gods og der ligger Distributionscenteret faktisk ganske stationsnært.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 13/07-22, 16:54Hvis Coop virkelig mener deres svulstige ord om bæredygtig transport kan de ikke undvære banespor til gods og der ligger Distributionscenteret faktisk ganske stationsnært.

Det gør Coop naturligvis ikke, de flytter deres lager i Albertslund der har sporforbindelse for at kunne bygge "Coop Byen".

Citat fra: Per Holm Dato 13/07-22, 16:54Der er mangt og meget der kunne være blevet bedre omkring Hjallese men udnyttelsen af pladsen langs strkn. 21 er vist ikke en af dem.

Det meste er i forvejen gammelt baneterræn. Hvis man erstatter togekspeditionsstedet Odense Sygehus (Oss) med en midterliggende perron et par hundreder meter nærmere sygehuset (kræver lidt stedlig udvidelse af banens matrikel) skulle pladsen til et dobbeltspor fra Odense til viadukten for Stenløsevej være til stede og Højby område med sporskifter kan forlænges nogle km mod nord hvorved det enkeltsporede banestykke gennem Hjallese kan blive betydeligt kortere og køretiden blive mindre.

Men at man har givet afkald på muligheden for at køre et godstog ad letbanesporet til Coop Distributionscenter Odense er en stor fejl. Hvis Coop virkelig mener deres svulstige ord om bæredygtig transport kan de ikke undvære banespor til gods og der ligger Distributionscenteret faktisk ganske stationsnært.

COOPs terminal i Odense er en ren nonfood terminal, det rykker ikke så meget i klimaregnskabet efter en lang skibstransport fra Asien.

Svulstig, er noget jeg forbinder med Adolf Hitler, Mussolini og Franco - men selvfølgelig, sproget devalueres.

Coop Distributionscenter Odense
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/07-22, 09:39.
Citat fra: ivar Dato 13/07-22, 23:39Svulstig, er noget jeg forbinder med Adolf Hitler, Mussolini og Franco - men selvfølgelig, sproget devalueres.
Eller også lægger du noget bias i ordet.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=svulstig

Citat fra: ivar Dato 13/07-22, 23:39COOPs terminal i Odense er en ren nonfood terminal, det rykker ikke så meget i klimaregnskabet efter en lang skibstransport fra Asien.

Det er netop transportlink (før og) efter skibstransporten der koster dyrt i klimaregnskabet. Med mindre containerskibet ikke medbringer andre containere end COOPs.

Skibstransport på kæmpe containerskibe er da noget af det mindst forurenende per ton-kilometer?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 14/07-22, 21:26Skibstransport på kæmpe containerskibe er da noget af det mindst forurenende per ton-kilometer?

Ja, men det forurener stadig ganske meget når det skal sendes helt fra Østasien. Det er afstanden der er problemet, ikke transportformen.

Elektriske godstog udleder en smule mere CO2 pr ton-kilometer end containerskibe gør (hvis al elektriciteten genereres af fossile brændsler), men til gengæld kan de på nogle strækninger tage en væsentligt kortere rute.

Citat fra: anho Dato 15/07-22, 11:21
Citat fra: 1993matias Dato 14/07-22, 21:26Skibstransport på kæmpe containerskibe er da noget af det mindst forurenende per ton-kilometer?

Ja, men det forurener stadig ganske meget når det skal sendes helt fra Østasien. Det er afstanden der er problemet, ikke transportformen.

Elektriske godstog udleder en smule mere CO2 pr ton-kilometer end containerskibe gør (hvis al elektriciteten genereres af fossile brændsler), men til gengæld kan de på nogle strækninger tage en væsentligt kortere rute.
Hvor meget udleder et elektrisk godstog CO2 som kører med 35 containere pr. km?

EU er åbenbart ved at indføre CO2 afgift pr. container ved sejlads.

Her er der lavet et regne eksempel på et containerskib fra Shanghai til Rotterdam med 10.000 containere om bord og som sejler den ca 11.000 sømil lange vej gennem Suez. Det udleder 10.000 tons CO2 på turen, eller 1 tons pr container.

Opregnet til udledning pr. km bliver det omkring 50 gr CO2 pr container pr. km.

Så spørgsmålet er hvad toget udleder pr. container pr. km??


https://shippingwatch.com/carriers/Container/article14057804.ece

Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 17:57
Citat fra: anho Dato 15/07-22, 11:21
Citat fra: 1993matias Dato 14/07-22, 21:26Skibstransport på kæmpe containerskibe er da noget af det mindst forurenende per ton-kilometer?

Ja, men det forurener stadig ganske meget når det skal sendes helt fra Østasien. Det er afstanden der er problemet, ikke transportformen.

Elektriske godstog udleder en smule mere CO2 pr ton-kilometer end containerskibe gør (hvis al elektriciteten genereres af fossile brændsler), men til gengæld kan de på nogle strækninger tage en væsentligt kortere rute.
Hvor meget udleder et elektrisk godstog CO2 som kører med 35 containere pr. km?

EU er åbenbart ved at indføre CO2 afgift pr. container ved sejlads.

Her er der lavet et regne eksempel på et containerskib fra Shanghai til Rotterdam med 10.000 containere om bord og som sejler den ca 11.000 sømil lange vej gennem Suez. Det udleder 10.000 tons CO2 på turen, eller 1 tons pr container.

Opregnet til udledning pr. km bliver det omkring 50 gr CO2 pr container pr. km.

Så spørgsmålet er hvad toget udleder pr. container pr. km??


https://shippingwatch.com/carriers/Container/article14057804.ece


Fandt selv svaret:

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.

Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56Fandt selv svaret:

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.

Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

De fleste containere ombord på et skib vejer væsentligt mere end ét ton. Afhængigt af hvad containeren transporterer, kan en 20-fods container transportere op til 20 tons last, men ofte vil det være betydeligt mindre. Til gengæld skal man også huske på at skibe ofte sejler med tomme containere, fordi eksport og import sjældent er jævnt balanceret, hvilket trækker nedad i klimaregnskabet. En container udleder lige meget CO2 uanset om den er tom eller fuld, fordi skibet ellers fylder ballasttankene for at kunne sejle sikkert.

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.

Citat fra: anho Dato 18/07-22, 01:06
Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56Fandt selv svaret:

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.

Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

De fleste containere ombord på et skib vejer væsentligt mere end ét ton. Afhængigt af hvad containeren transporterer, kan en 20-fods container transportere op til 20 tons last, men ofte vil det være betydeligt mindre. Til gengæld skal man også huske på at skibe ofte sejler med tomme containere, fordi eksport og import sjældent er jævnt balanceret, hvilket trækker nedad i klimaregnskabet. En container udleder lige meget CO2 uanset om den er tom eller fuld, fordi skibet ellers fylder ballasttankene for at kunne sejle sikkert.

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.
Du har ret. Jeg begik den fejl at tage antal containere, ikke vægten på disse.

Så det ændrer regnskabet.

Med de nye skibsmotorer kan containerskibe ende med at blive "grønnere"pr ton/km.


Citat fra: anho Dato 18/07-22, 01:06
Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56...

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.
Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

...

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.

Og så skal man også have hastighedden med i ligningerne.

/hjj 

Citat fra: Jakobsen Dato 18/07-22, 08:26
Citat fra: anho Dato 18/07-22, 01:06
Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56...

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.
Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

...

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.

Og så skal man også have hastighedden med i ligningerne.

/hjj

Det må du lige uddybe.
Specielt for godstog varierer hastigheden vel meget. Fra at holde til at køre 110km/h.
Så her er det vel et gennemsnit af strøm på pågældende tur?
Tilsvarende for containerskibet.
Her er det det samlede olieforbrug divideret med vægten af samtlige containere?

Citat fra: TWB Dato 18/07-22, 16:59
Citat fra: Jakobsen Dato 18/07-22, 08:26
Citat fra: anho Dato 18/07-22, 01:06
Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56...

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.
Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

...

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.

Og så skal man også have hastighedden med i ligningerne.

/hjj

Det må du lige uddybe.
Specielt for godstog varierer hastigheden vel meget. Fra at holde til at køre 110km/h.
Så her er det vel et gennemsnit af strøm på pågældende tur?
Tilsvarende for containerskibet.
Her er det det samlede olieforbrug divideret med vægten af samtlige containere?

Luftmodstanden vokser med kvadratet på hastighedden https://denstoredanske.lex.dk/luftmodstand
Går ud fra at det samme gælder for vandmodstand.
Så det er ikke ligegyldigt, hvilken hastighed fartøjet har.

/hjj

Citat fra: Jakobsen Dato 18/07-22, 19:03
Citat fra: TWB Dato 18/07-22, 16:59
Citat fra: Jakobsen Dato 18/07-22, 08:26
Citat fra: anho Dato 18/07-22, 01:06
Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56...

I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.
Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.

Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).

...

Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.

Og så skal man også have hastighedden med i ligningerne.

/hjj

Det må du lige uddybe.
Specielt for godstog varierer hastigheden vel meget. Fra at holde til at køre 110km/h.
Så her er det vel et gennemsnit af strøm på pågældende tur?
Tilsvarende for containerskibet.
Her er det det samlede olieforbrug divideret med vægten af samtlige containere?

Luftmodstanden vokser med kvadratet på hastighedden https://denstoredanske.lex.dk/luftmodstand
Går ud fra at det samme gælder for vandmodstand.
Så det er ikke ligegyldigt, hvilken hastighed fartøjet har.

/hjj
Så dermed siger du at vi aldrig kan angive f.eks. hvad en given bilmodel kører af km. pr. Liter benzin?

Måske derfor man laver nogle standarder for disse beregninger.
Noget tilsvarende kan gøres for godstog og containerskibe tænker jeg?

Men ja - du får ikke en præcis og endegyldig værdi for transporteret ton gods.
Sådan er livet jo.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak