Citat fra: TWB Dato 15/07-22, 18:56Fandt selv svaret:
I 2018 skønnede man at et alm. elektrisk godstog udledte 18 gram CO2 pr. ton-kilometer.
Så bliver det spændende om de nye motorer til Maersk kommende containerskibe til metanol så kan reducere CO2-udslippet fra de cs 50 gram til under de 18 gr CO2 pr ton som godstog har.
Her sammenligner du 50 gram CO2 pr. container-kilometer med 18 gram CO2 pr ton-kilometer. Enhederne passer ikke sammen. Jeg antager at de 50 gram er for 20-fods containere, da det typisk opgøres i TEU (Twenty-foot Equivalent Unit).
De fleste containere ombord på et skib vejer væsentligt mere end ét ton. Afhængigt af hvad containeren transporterer, kan en 20-fods container transportere op til 20 tons last, men ofte vil det være betydeligt mindre. Til gengæld skal man også huske på at skibe ofte sejler med tomme containere, fordi eksport og import sjældent er jævnt balanceret, hvilket trækker nedad i klimaregnskabet. En container udleder lige meget CO2 uanset om den er tom eller fuld, fordi skibet ellers fylder ballasttankene for at kunne sejle sikkert.
Pointen er: det er kompliceret, og det er svært at finde et entydigt svar. Jeg mindes at have set en opgørelse som sagde at containerskibe er marginalt bedre end elektriske godstog, og et stykke bedre end dieselgodstog, når man måler i gram pr ton-kilometer. Jeg kan dog ikke lige finde den kilde på nuværende tidspunkt.