Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Politisk flertal laver ny aftale om fremme af jernbanegods
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/07-22, 12:38Nu handlede det om at finde noget at bruge godsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg til.....

Der er rigeligt med gods, der kan retfærdigøre daglige tog til og fra både Hirtshals og Esbjerg. Terminalerne og hele set-uppet er bare ikke optimalt for en effektiv jernbanebetjening...endnu.

Derudover mangler der jo en decideret strategi for den danske jernbane - og nogle faste europæiske konkrete standarder (noget mere ambitiøse end de gamle), så man f.eks ikke anlagde overhalingssporene i Randers og Langå til "syvhundredeetllerandet" meter, men som minimum til de 835 meter, man har måtte køre med i Danmark siden 1960erne (ombygningen af Borup station) eller de 1.500 meter man arbejder henimod. Det virker jo dumt at man investerer mange penge i infrastruktur baseret på den "laveste og billigste" løsning, istedet for at rette op, så det også vil blive brugt...

Lasse
[/quote]

Er meget enig. Der er absolut ingen overordnet plan.

Hvis Hirtshals skal bruges til godsvogne fra og til Norge- hvad er det så for gods?

Jeg kan tage fejl - men Norge er ikke det mest industrielle land. Men masser af træ, fisk og stenprodukter.

Altsammen noget som med større fordel kan sendes med skib et sted nærmere aftageren. Og træ og stenprodukter skal i forvejen køres langt med lastbil. Så rent miljønæssigt såvel som lønsomhed - så vil transport til en havn være bedre end sende det med godsvogne via Hirtshals.

Og udover en ombygning af Hirtshals havn for at modtage godsvogne, nye færger til godsvogne så skal der nok også nye skinner, overledning og måske det allerstørste problem - ny bane ned gennem Østjylland.

Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.

Og sende masser af godstog sammen med regional og lyntog gennem bymidten på 8-10 støøre østjyske byer - det er en politisk selvmord - selv for nogle fra Enhedslisten!

Og uanset hvor godsvognene fra og til Skandinavien kommer fra - så har vi problemet med Tyskland.

Har de overhovedet kapacitet til voldsomt mange flere godstoge i transit indenfor de næste 30-40 år?

Jeg tvivler!

Men det vi kunne - som dette forum ikke kan lide - er at flytte lastbiler i transit over på jernbane i form af rullende landeveje.


Det ville virkelig aflaste vores motorveje og betyde langt færre trafikuheld og personskade.

Det kunne laves indenfor 1-2 år.

Så aflaste trængsel, bedre miljøet og gøre noget godt - det fravælges!

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Er meget enig. Der er absolut ingen overordnet plan.

Hvis Hirtshals skal bruges til godsvogne fra og til Norge- hvad er det så for gods?

Jeg kan tage fejl - men Norge er ikke det mest industrielle land. Men masser af træ, fisk og stenprodukter.

Altsammen noget som med større fordel kan sendes med skib et sted nærmere aftageren. Og træ og stenprodukter skal i forvejen køres langt med lastbil. Så rent miljønæssigt såvel som lønsomhed - så vil transport til en havn være bedre end sende det med godsvogne via Hirtshals.

Og udover en ombygning af Hirtshals havn for at modtage godsvogne, nye færger til godsvogne så skal der nok også nye skinner, overledning og måske det allerstørste problem - ny bane ned gennem Østjylland.
Det er ikke godsvogne, som skal overføres med færgen, men trailere, som sættes på togvogne i Hirtshals. Og det bliver højst nogle få tog i døgnet. Terminalen er bygget, men bliver bare ikke brugt. Eldrift - det kunne nogle godt tænke sig til. Men et stærkt lokomotivtype som litra Mz og Me kan godt klare det. Og der andre typer, fx Vectron Dual, som kunne bruges. For der er ikke nok trafik at hænge køreledninger op.

Godsvogne vil kører via Sverige og Øresundsforbindelsen... Det kan ikke betale at bruge en jernbanefærge på den rute, når der er en alternativ vej uden om...

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Nu er der et par baneprojekter i Østjylland, som kun venter på at elektrificering, nyt signalsystem og ombygning af Aarhus H, som vil kunne flytte trafik uden om byerne. Og derudover så relativ god plads på de nuværende spor til nogle godstog.... Og det bliver lang til det det omfang, som nu kører via Storebælt igennem en del byer...

Citat fra: steenth Dato 16/07-22, 15:32
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Er meget enig. Der er absolut ingen overordnet plan.

Hvis Hirtshals skal bruges til godsvogne fra og til Norge- hvad er det så for gods?

Jeg kan tage fejl - men Norge er ikke det mest industrielle land. Men masser af træ, fisk og stenprodukter.

Altsammen noget som med større fordel kan sendes med skib et sted nærmere aftageren. Og træ og stenprodukter skal i forvejen køres langt med lastbil. Så rent miljønæssigt såvel som lønsomhed - så vil transport til en havn være bedre end sende det med godsvogne via Hirtshals.

Og udover en ombygning af Hirtshals havn for at modtage godsvogne, nye færger til godsvogne så skal der nok også nye skinner, overledning og måske det allerstørste problem - ny bane ned gennem Østjylland.
Det er ikke godsvogne, som skal overføres med færgen, men trailere, som sættes på togvogne i Hirtshals. Og det bliver højst nogle få tog i døgnet. Terminalen er bygget, men bliver bare ikke brugt. Eldrift - det kunne nogle godt tænke sig til. Men et stærkt lokomotivtype som litra Mz og Me kan godt klare det. Og der andre typer, fx Vectron Dual, som kunne bruges. For der er ikke nok trafik at hænge køreledninger op.

Godsvogne vil kører via Sverige og Øresundsforbindelsen... Det kan ikke betale at bruge en jernbanefærge på den rute, når der er en alternativ vej uden om...

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Nu er der et par baneprojekter i Østjylland, som kun venter på at elektrificering, nyt signalsystem og ombygning af Aarhus H, som vil kunne flytte trafik uden om byerne. Og derudover så relativ god plads på de nuværende spor til nogle godstog.... Og det bliver lang til det det omfang, som nu kører via Storebælt igennem en del byer...

Hvis der kun er tale om løstrailere - så er det max 50% af gods via vejnettet du får over på skinner.

Mange løstrailere kan ikke løftes på en lommevogn, det samme gælder sikkert mange tankvogne.
Og så er der alle de lukkede lastbiler med fast lastrum hvoraf en del også er med anhænger.

Så du har givet ret i at der højst bliver et par togstammer med lommevogne dagligt i hver retning.

Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?

Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.

Se det ville gøre en forskel og der ville nok være basis for mindst en rullende landevej pr time hvis man gjorde det samme i forhold til Frederikshavn.

Men selvfølgelig forudsætter det at viljen til st få gods overflyttet til skinner reelt er til stede.

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?


Måske fordi ikke alle lastbiler fra Hirtshals skal til Padborg? ;-)

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.


Nixen.
En hviletid skal være sammenhængende. Så hvem skal køre lastbilen fra færgen til toget - uden at det registreres på lastbilens 'fartskriver' (som er afløst af noget andet jeg ikke kender navnet på, men princippet er det samme)?


Citat fra: krabsen Dato 16/07-22, 18:34
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?


Måske fordi ikke alle lastbiler fra Hirtshals skal til Padborg? ;-)

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.


Nixen.
En hviletid skal være sammenhængende. Så hvem skal køre lastbilen fra færgen til toget - uden at det registreres på lastbilens 'fartskriver' (som er afløst af noget andet jeg ikke kender navnet på, men princippet er det samme)?
Sikkert 2-3 stykker som har ærinde i Jylland. Men ganske mange skal syd for grænsen.

Hviletid kan løses ved at det er personale ansat fra enten færgeselskab eller jernbaneselskab som kører lastvogn ombord på toget. Hvis man ikke kan få dispensation for en kort afbrydelse på 20-25 min.
Så det er til at løse - igen hvis viljen er tilstede.

Det er altså ikke meningen, at selve lastbilen ("trækkeren") skal med, hverken på færgen eller på toget. Vi taler om løstrailere.

......men taler vi alligevel lastbiler+anhænger (med chauffør) som "Rollende Landstrasse", vil det måske være smartere at etablere en terminal for den slags transporter ikke så langt fra motorvejen et sted i Aalborg-området. Så kan man også få transporter fra Frederikshavn og Skagen med.

Citat fra: Svend Dato 16/07-22, 19:06Det er altså ikke meningen, at selve lastbilen ("trækkeren") skal med, hverken på færgen eller på toget. Vi taler om løstrailere.
Forstået - men så bliver det max 50% som kommer væk fra vejen og over til jernbanen.

Citat fra: Svend Dato 16/07-22, 19:20......men taler vi alligevel lastbiler+anhænger (med chauffør) som "Rollende Landstrasse", vil det måske være smartere at etablere en terminal for den slags transporter ikke så langt fra motorvejen et sted i Aalborg-området. Så kan man også få transporter fra Frederikshavn og Skagen med.
Ja. Det ville være logisk at placere en "terminal" i Hjørring.
Så kunne lastbiler fordeles til og fra Frederikshavn og Hirtshals. Samtidig kunne man betjene Nordjylland.

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 18:46
Citat fra: krabsen Dato 16/07-22, 18:34
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?


Måske fordi ikke alle lastbiler fra Hirtshals skal til Padborg? ;-)

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.


Nixen.
En hviletid skal være sammenhængende. Så hvem skal køre lastbilen fra færgen til toget - uden at det registreres på lastbilens 'fartskriver' (som er afløst af noget andet jeg ikke kender navnet på, men princippet er det samme)?
Sikkert 2-3 stykker som har ærinde i Jylland. Men ganske mange skal syd for grænsen.

Hviletid kan løses ved at det er personale ansat fra enten færgeselskab eller jernbaneselskab som kører lastvogn ombord på toget. Hvis man ikke kan få dispensation for en kort afbrydelse på 20-25 min.
Så det er til at løse - igen hvis viljen er tilstede.

Meget kan løses hvis man er villig til at gå på kompromis med regler, sikkerhed og den slags bøvl.

Men hviletidsbestemmelser og dispensation er (heldigvis) to inkompatible begreber.

Dertil kommer så lige en enkelt ting, nemlig at Norge ikke er med i EU, hvorfor der for mange vil være behov for toldbehandling m.v. i Hirtshals.

Så glem det med hviletiden - argumentet skal være et andet.

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01
Citat fra: steenth Dato 16/07-22, 15:32Det er ikke godsvogne, som skal overføres med færgen, men trailere, som sættes på togvogne i Hirtshals. Og det bliver højst nogle få tog i døgnet. Terminalen er bygget, men bliver bare ikke brugt. Eldrift - det kunne nogle godt tænke sig til. Men et stærkt lokomotivtype som litra Mz og Me kan godt klare det. Og der andre typer, fx Vectron Dual, som kunne bruges. For der er ikke nok trafik at hænge køreledninger op.

Godsvogne vil kører via Sverige og Øresundsforbindelsen... Det kan ikke betale at bruge en jernbanefærge på den rute, når der er en alternativ vej uden om...

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Nu er der et par baneprojekter i Østjylland, som kun venter på at elektrificering, nyt signalsystem og ombygning af Aarhus H, som vil kunne flytte trafik uden om byerne. Og derudover så relativ god plads på de nuværende spor til nogle godstog.... Og det bliver lang til det det omfang, som nu kører via Storebælt igennem en del byer...

Hvis der kun er tale om løstrailere - så er det max 50% af gods via vejnettet du får over på skinner.

Mange løstrailere kan ikke løftes på en lommevogn, det samme gælder sikkert mange tankvogne.
Og så er der alle de lukkede lastbiler med fast lastrum hvoraf en del også er med anhænger.

Så du har givet ret i at der højst bliver et par togstammer med lommevogne dagligt i hver retning.
EU har mulighed for stille krav til trailere. Trailere har den fordel, at der standarder for hvordan det teknisk skal være..

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?

Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.

Se det ville gøre en forskel og der ville nok være basis for mindst en rullende landevej pr time hvis man gjorde det samme i forhold til Frederikshavn.

Men selvfølgelig forudsætter det at viljen til st få gods overflyttet til skinner reelt er til stede.

Rullende landevej, hvor lastbiler sættes på togvogne, er kun et ønske for drømmere, som ikke kender til hvordan transport fungere. Det er særdeles ineffektiv. Desværre noget Schweiz har påtvunget trafikken til/fra Italien... Ellers findes der meget få eksempler på Rullende landevej andet ved forhindringer.

Og hviletid - det argument har jeg hørt en del gange med færger... Og når en broen kommer, så udnytter man bedre, da pausen ikke nødvendig er bedst ved en overfart.

Citat fra: steenth Dato 17/07-22, 00:06
Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01
Citat fra: steenth Dato 16/07-22, 15:32Det er ikke godsvogne, som skal overføres med færgen, men trailere, som sættes på togvogne i Hirtshals. Og det bliver højst nogle få tog i døgnet. Terminalen er bygget, men bliver bare ikke brugt. Eldrift - det kunne nogle godt tænke sig til. Men et stærkt lokomotivtype som litra Mz og Me kan godt klare det. Og der andre typer, fx Vectron Dual, som kunne bruges. For der er ikke nok trafik at hænge køreledninger op.

Godsvogne vil kører via Sverige og Øresundsforbindelsen... Det kan ikke betale at bruge en jernbanefærge på den rute, når der er en alternativ vej uden om...

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 14:48Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Nu er der et par baneprojekter i Østjylland, som kun venter på at elektrificering, nyt signalsystem og ombygning af Aarhus H, som vil kunne flytte trafik uden om byerne. Og derudover så relativ god plads på de nuværende spor til nogle godstog.... Og det bliver lang til det det omfang, som nu kører via Storebælt igennem en del byer...

Hvis der kun er tale om løstrailere - så er det max 50% af gods via vejnettet du får over på skinner.

Mange løstrailere kan ikke løftes på en lommevogn, det samme gælder sikkert mange tankvogne.
Og så er der alle de lukkede lastbiler med fast lastrum hvoraf en del også er med anhænger.

Så du har givet ret i at der højst bliver et par togstammer med lommevogne dagligt i hver retning.
EU har mulighed for stille krav til trailere. Trailere har den fordel, at der standarder for hvordan det teknisk skal være..

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Hvorfor ikke få alle lastbiler med mellem Hirtshals og Padborg?

Chaufføren ville endda have sin hviletid når såvel hviletid på færge som på togtransport blev lagt sammen.

Se det ville gøre en forskel og der ville nok være basis for mindst en rullende landevej pr time hvis man gjorde det samme i forhold til Frederikshavn.

Men selvfølgelig forudsætter det at viljen til st få gods overflyttet til skinner reelt er til stede.

Rullende landevej, hvor lastbiler sættes på togvogne, er kun et ønske for drømmere, som ikke kender til hvordan transport fungere. Det er særdeles ineffektiv. Desværre noget Schweiz har påtvunget trafikken til/fra Italien... Ellers findes der meget få eksempler på Rullende landevej andet ved forhindringer.

Og hviletid - det argument har jeg hørt en del gange med færger... Og når en broen kommer, så udnytter man bedre, da pausen ikke nødvendig er bedst ved en overfart.
Om rullende landeveje kun er for drømmere? Nej - det er nok snarere for folk som kan gennemskue at din løsning med løstrailere på lommevogne ikke bliver en reel mulighed indenfor de næste mange år.

Din ide er for så vidt god nok.
Men hvis traileren ikke kan køres fra terminal nær afsender ti terminalnær modtager - så duer den kun såfremt det er samme speditionsfirma.

Trafikken til og fra Norge er præget af mange speditører.

Der er endnu ikke kapacitet eller ruter til at løstrailere fra 100 eller flere speditører fra midt og sydeuropa kan aflevere deres trailer og så få den kørt videre ved f.eks. ankomst i færgehavn i Sydnorge.

Så der er logistiske udfordringer med at have en chauffør og en trækker i hver ende, der er forsikringsmæssige udfordringer med at overlade en måske dyr last på en "tilfældig" terminal undervejs.

Der kommer forhåbentlig løsninger på disse udfordringer, herunder manglen på kapacitet for godstog gennem Tyskland - men næppe de første mange år.

Indtil da er den rullende landevej en løsning som gavner klimaet (CO2 & partikler fra asfalt, diesel og dæk), som reducerer trængslen på motorvejene, som reducerer sliddet på vejene og endelig nedbringer antallet af alvorlige ulykker.

Ja - en rullende landevej er heller ikke uden udfordringer! Rigtig tunge lastbiler kan ikke medtages. Øget belastning af skinner grundet større akseltryk og kræver særlige hjul og vogne.

At rullende landeveje ikke benyttes hyppigere skyldes modstand fra speditører, manglende politisk opbakning og et afgiftssystem som favoriserer vejtrafikken.

Men som en lokal dansk løsning på klimaproblemer og trængselproblemer - så kan det indenfor 1-2 år etableres og fungere indtil man på europæisk plan har bedre løsninger.

Og så kører de rullende landeveje udover i alpelandet også i Østrig, Ukraine og Indien.

Det lugter af Pyloris herinde...

Citat fra: frederikhk Dato 17/07-22, 08:46Det lugter af Pyloris herinde...
HA! Ja, men det er vist alligevel en ny variant. Lad os håbe den ikke er mere smitsom.

Citat fra: TWB Dato 16/07-22, 17:01Om rullende landeveje kun er for drømmere? Nej - det er nok snarere for folk som kan gennemskue at din løsning med løstrailere på lommevogne ikke bliver en reel mulighed indenfor de næste mange år.

Og så kører de rullende landeveje udover i alpelandet også i Østrig, Ukraine og Indien.
Nu er rullende landeveje ikke på den politiske dagsorden i Danmark. Og hvad Østrig og Schweiz har gjort ikke specielt populært i de omkringe lande... så det er et meget dødt projekt, som du vil fremme... som kun drømmere kan se "mulighederne" for...

Tailer-trafik er et etableret, hvor der er mange operatører, som har en forretning på det. Det politiske interesse at få igang med trafik til/fra terminalerne i Hirtshals og Esbjerg.... Og der er god gang i trafikken fra de andre terminaler i Danmark..

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak