Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/07-22, 12:38Nu handlede det om at finde noget at bruge godsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg til.....
Der er rigeligt med gods, der kan retfærdigøre daglige tog til og fra både Hirtshals og Esbjerg. Terminalerne og hele set-uppet er bare ikke optimalt for en effektiv jernbanebetjening...endnu.
Derudover mangler der jo en decideret strategi for den danske jernbane - og nogle faste europæiske konkrete standarder (noget mere ambitiøse end de gamle), så man f.eks ikke anlagde overhalingssporene i Randers og Langå til "syvhundredeetllerandet" meter, men som minimum til de 835 meter, man har måtte køre med i Danmark siden 1960erne (ombygningen af Borup station) eller de 1.500 meter man arbejder henimod. Det virker jo dumt at man investerer mange penge i infrastruktur baseret på den "laveste og billigste" løsning, istedet for at rette op, så det også vil blive brugt...
Lasse
[/quote]
Er meget enig. Der er absolut ingen overordnet plan.
Hvis Hirtshals skal bruges til godsvogne fra og til Norge- hvad er det så for gods?
Jeg kan tage fejl - men Norge er ikke det mest industrielle land. Men masser af træ, fisk og stenprodukter.
Altsammen noget som med større fordel kan sendes med skib et sted nærmere aftageren. Og træ og stenprodukter skal i forvejen køres langt med lastbil. Så rent miljønæssigt såvel som lønsomhed - så vil transport til en havn være bedre end sende det med godsvogne via Hirtshals.
Og udover en ombygning af Hirtshals havn for at modtage godsvogne, nye færger til godsvogne så skal der nok også nye skinner, overledning og måske det allerstørste problem - ny bane ned gennem Østjylland.
Tænker ikke at de mange østjyske byer synes det vil være fantastisk med godstog til og fra Norge som kunne klarer med skibstransport.
Og sende masser af godstog sammen med regional og lyntog gennem bymidten på 8-10 støøre østjyske byer - det er en politisk selvmord - selv for nogle fra Enhedslisten!
Og uanset hvor godsvognene fra og til Skandinavien kommer fra - så har vi problemet med Tyskland.
Har de overhovedet kapacitet til voldsomt mange flere godstoge i transit indenfor de næste 30-40 år?
Jeg tvivler!
Men det vi kunne - som dette forum ikke kan lide - er at flytte lastbiler i transit over på jernbane i form af rullende landeveje.
Det ville virkelig aflaste vores motorveje og betyde langt færre trafikuheld og personskade.
Det kunne laves indenfor 1-2 år.
Så aflaste trængsel, bedre miljøet og gøre noget godt - det fravælges!