De arbejder også sammen med MAN om andre drivmidler (Amoniak mener jeg). Så mon ikke de også kan lave nogle bredere skibe der med samme lasteevne ikke stikker så dybt når muligheden kommer. jeg tror det.Mig bekendt har MAN-ES ikke solgt en ammoniakmotor til Maersk. Det er korrekt at der foregår et arbejde med at lave en sådan motor.
En af ulemperne ved ammoniak er den lave brændværdi - du har kun ca. 20 MJ/Kg mod ca. 40 MJ/kg på "almindelig fuel/diesel".
Så vil du have samme energimændge med, så skal du slæbe en større masse (i Kg) brændstof med.
Og så er der vidst også lige noget med densitenten mellem ammoniak og fuel....
Dermed bliver valget om du vil slæbe større vægt med rundt (= mindre last) eller bunkre nogle flere gange undervejs.
Om det bliver det ene eller andet; dét er et rent politisk/operationelt valg da der er ikke noget videre teknik i den side af festen.
Hele MAN-ES marine-motorprogram kan hentes her -
motorprogram så er der noget at snage i på en kedelig fredag.
Det er et gammelt trick at gøre skibene bredere for at kunne sejle samme last med mindre dybgang. Men igen - havnenes udstyr skal kunne tage de ekstra rækker af containere eller bliver det for uflexibelt. Det var faktisk et problem for nogle år siden da planerne om containerskibe med VLCC-mål begyndte at dukke op. Kranerne i land skulle skiftes mange steder og så ender vi lidt med en "hønen og ægget" situation...skal-skal ikke.