Citat fra: anho Dato 10/07-22, 23:22Citat fra: steenth Dato 5/07-22, 09:12Og det hjælper ikke at opgradere Lunderskov-Padborg, når der er problemer med at få gode køretider ned til Hamborg...
Jeg er generelt enig i hvad du skriver, men lige her er der faktisk en god mening med det. For det første vil det forkorte rejsetiden Aarhus-Hamborg... men det vigtigste er at man ved at opgradere hastigheden kan lægge pres på tyskerne til også at forbedre forbindelsen på deres side.
Det har man også set med Femern: Danmark besluttede først at lave opgradering til 200 km/t hele vejen, mens tyskerne var tilfredse med en lavere hastighed. Men da vi her i landet først havde vedtaget at opgradere til den højere hastighed, gik der ikke længe før tyskerne besluttede også at opgradere deres del af fugleflugtslinjen til 200 km/t.
Reelt vil tyskerne nærmest nybygge det meste af banen imellem Femern og Lübeck for at få dobbeltspor. Kapaciteten på enkeltspor vil blive presset, så dobbeltspor bliver nødvendig hurtig. Og på den måde, som de opgradere, så giver det mening at bygge til 200 km/t, hvor de alligevel er i gang.
Men Vojens-Tinglev kan håndtere 200 km/t, mens man på Vamdrup-Vojens kun har bygget dobbeltspor til 160 km/t... Desværre misser man den mulighed, da man byggede det sidste dobbeltspor.
Med de køreplaner som er imellem Aarhus og Hamborg, så bliver det svært at presse dem. Det skal bliver mere attraktiv tog at køre den vej. Der bliver få gennemgående tog med meget få stop eller hvis man skal til Flensborg og andre byer i Slesvig-Holsten, så det med flere skift i bl.a. Tinglev. Og med de nuværende passagertal til/fra Danmark, så skal det være de tyske behov, som gør at man gør noget ved flaskehalsen nord for Hamborg som det er nu.