https://www.trm.dk/media/vzoeqemf/aftaletekst-kilometerbaseret-vejafgift.pdfKonkret har man besluttet at afsætte 10 mio DKK om året, til at "godsoperatører på jernbanen vederlagsfrit kan låne lokomotiver til anvendelse på strækninger udstyret med det nye signalsystem, eller på strækninger, der ikke er elektrificerede"
Spændende at se om de kommercielle vilkår bliver mere spiselige end ETCS-indbygningsstøtteordningen, der var helt i skoven, og derfor ikke (rigtig) blev brugt.
Også spændende at se, hvordan adgangen til "vederlagsfrie" ETCS eller ATC-diesellokomotiver vil påvirke udrulningen af nye maskiner til jernbanegodset herhjemme. Der er mindst een businesscase, der bliver svær at få igennem nu...
Beløbet på 10 mio DKK om året svarer til kommerciel leje af cirka 3 el-lok eller 5 diesellok udrustet med ETCS + dansk STM.
Men mon ikke det reelt er den gamle ide om at Lokaltogs og Midtjyskes MX og MY - der som bekendt får installet ETCS hhv ETCS+STM for statsmidler - stilles til rådighed for operatører, der gennem Banedanmark bestiller køreplaner, hvor der kræves ETCS eller ETCS+STM. Banedanmark tildeler som bekendt kapacitet efter transparente EU-regler om fair og ikke diskriminerende forhold, så det vil være oplagt, at bruge dén proces.
Men det er jo politik, så det kan være ændret mange gange undervejs....
/Lasse