Jeg vælger ikke at citerer noget, da det er en stor mængde... Men jeg er også klart fortaler for ring 6, til persontog. Og så skulle det jo kun være enkeltsporet. Men skal gods også den vej så ja dobbeltspor. Men jeg kan ikke forstå din tro på manglende passagergrundlag... Det er nogle meget store byer, der har meget større passagergrundlag end mange andre strækninger der allerede har baner. Transport tiden bliver markant forbedret! Prøv at se vedhæftede kort.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. I bil fra Roskilde til Hillerød foreslår den at køre ind omkring København og ud, Altså ind i den frygtelig tætte myldretidstrafik, så tiden holder ingen steder i myldretiden...
Laver man en bane, er der 30 km (fra Roskilde station, så reelt lidt mindre) og drejer op før trekroner, et stop i Himmelev, Jyllinge, Ølstykke, Slangerup, og så ind ved Gørløse... Så har man 7 stop på sin vej til Hillerød. 30 km ny bane og så delt fra Gørløse de sidste 10 km. Sammenligner man med en anden lokalbane fra Holbæk mod Nykøbing Sjælland så når man 40 km op af den tæt på Nr. Asmindrup, som så er 10. stop. Det tager 42 min... Jeg tænker man her fra Roskilde til Hillerød kan komme ned på 40 min. Hvert fald. Og fange nogle halvstore byområder som i dag ikke har god betjening. Det er hurtigere end bil uden for myldretid. Og din meget omtalte bus... Ja hvad siger den turen tager. Ja tager man rejseplanen tager den på mandag, ankomst kl. 8:00 1½ time!... Og det er ind over hovedbanegården. Finder man den præcise køreplan for 600S så er det fra Roskilde 6:33 og fremme 7:55... Altså 1 time og 22 min... Og et tog på 40 min... Det er da fuldstændig utænkeligt at toget ikke vil trække væsentlig flere passagerer
(Ironi kan forekomme)...
Nogle gange handler det også om at se nye muligheder. Skabe nye rejsemuligheder. Som arbejdssøgende bosat i Roskilde, ville man ikke kigge mod Hillerød for det er håbløst at komme dertil. Men er muligheden for dejlig nem transport, jo hvorfor ikke... Ligesom efter Øresundsbroen er kommet pendler danskere og svenskere over sundet for at arbejde, men det ville de jo ikke gøre før i samme omfang. Så det handler jo også om at se muligheder. Og der er bare væsentlig større byer på den strækning end der er på allerede eksisterende jernbaner i Danmark. Og ikke bare for Roskilde, men helt fra Køge ville man jo se mulighed for at pendle til Hillerød væsentlig hurtigere...
Køge - Roskilde mandag morgen tager 24 min... Lig dertil de 40. Så er du på en time og 4 min... Turen med s-tog tager 1 time og 27 min... Igen det ville give en mærkbar rejsetidsgevinst! Og nej måske ikke mange hele vejen, men mulighederne udvikles! Alle skal ikke ind over Hovedbanegården, det frigiver kapacitet til de øvrige der skal den vej og det giver fleksible muligheder ved nedbrud, uheld og meget andet.
Så jeg går også klart ind for Ring 6! Og der er virkelig ikke fordi man ligger sig klods af mange nordsjællandske rigmands kvarterer som du påstår. Det er meget åbent land og udkanten af byerne!
Du skal selvfølgelig have ret til din mening, men synes bare jeg også ville byde ind med argumenter. Jeg har tidligere tænkt denne tanke, og sammenligner man med omkostninger til Billundbanen. Så var den på knap 20 km og stod til 1 milliard... Nuvel det var nok billigt den gang, men siger vi så, vi skal have lidt flere stationer, vi skal have dobbeltspor og det er 30 km osv. Så er vi på 5 milliarder...
Jeg har ikke viden om hvor svært det er at få gods under øresund, og hvor langt ind det skal, så den debat vil jeg ikke ind i, men jeg er sikker på at gennemførelse af Østbanen der nu går til Roskilde, videre til Hillerød og derfra videre til Helsingør som den nuværende Hillerød - Helsingør ville blive en meget velbenytte lokal bane hele vejen. Og nej måske ikke mange der rejser igennem fra Faxe Ladeplads til Helsingør. Men det er jo heller ikke kun det den skal. Det er også de mange mellemstykker og rejser mellem faktisk en hel del store byer! Og så kæmpe kæmpe forbedringer i rejsetids gevinster. Og endda klart slå bil i myldretiden...
Synes det win-win hele vejen.