Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB skal køre enkelte tog med tyske IC1-vogne i K23
Jeg synes ikke denne artikel fra MobilityWatch har været oppe at vende herinde: https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article14180343.ece (gratis 6/7 kl. 21.30).
Er der nogen der ved mere end der står i artiklen?

Hilsen Mikkel

Tak for linket, jeg husker ikke at have set den tråd.
Men jeg kunne heller ikke forstå hvis det ikke allerede havde været diskuteret grundigt herinde.

Hilsen Mikkel

Det eneste nye i denne artikel er at vognene åbenbart blot lånes af DB og ikke lejes. Men det er jo også en fælles forbindelse og man er nok kommet frem til at når DSB stiller med lokomotiverne så stiller DB med vognene. Jeg gætter på at DB betaler kilometerpenge til DSB i dag når de "låner" IC3'erne mellem Padborg og Hamburg Hbf.

Normalt forsøger man at udligne hinandens kørsler, så eksempelvis ÖBB materiel benyttes samme antal kilometer i Tyskland som DB materiel benyttes i Østrig. Men det virker kun når begge lande har materiel der kan benyttes i det modsatte land.

Anders

Et par lidt 'mærkelige' citater fra artiklen:

"Nogle af DSB's kunder skal i løbet af næste år en tur tilbage i tiden". "Produktionen af de første IC1-vogne begyndte, inden Berlinmuren faldt i 1989, og Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel i DSB, lægger da heller ikke skjul på, at de kommende togvogne er af ældre dato". "De er ret gamle". "Fra inden Danmark vandt EM i fodbold"

øhm...IC3-togene er også fra 1989/90 og hvis jeg som daglig pendler/rejsende personligt skulle vælge er der ingen tvivl om jeg foretrækker de tyske.

Det er dårligt formuleret, for produktionen af de fleste af disse vogne begyndte længe inden Berlinmuren faldt. Bp... vognene  blev produceret fra 1979 og Bv... vognene fra 1988.

Anders

Citat fra: msa Dato  7/07-22, 04:27Et par lidt 'mærkelige' citater fra artiklen:

"Nogle af DSB's kunder skal i løbet af næste år en tur tilbage i tiden". "Produktionen af de første IC1-vogne begyndte, inden Berlinmuren faldt i 1989, og Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel i DSB, lægger da heller ikke skjul på, at de kommende togvogne er af ældre dato". "De er ret gamle". "Fra inden Danmark vandt EM i fodbold"

øhm...IC3-togene er også fra 1989/90 og hvis jeg som daglig pendler/rejsende personligt skulle vælge er der ingen tvivl om jeg foretrækker de tyske.

Appropos...rejste faktisk netop i dag med fra mit arbejde i Kolding til min bopæl i Fredericia med IC3 fra Hamburg (normalt tager jeg RE Esbjerg-Århus, men den var for en sjælden gangs skyld aflyst). Men det stakkels solo IC3-tog var STOPFYLDT af turister som både brokkede sig over pladsen og at toget endte i Fredericia, så de skulle skifte til Kbh...Se dér ville en lækker 8-vogns stamme af tyske vogne Hamburg-Fredericia-Kbh være en ønskedrøm....

Citat fra: msa Dato  8/07-22, 20:36
Citat fra: msa Dato  7/07-22, 04:27Et par lidt 'mærkelige' citater fra artiklen:

"Nogle af DSB's kunder skal i løbet af næste år en tur tilbage i tiden". "Produktionen af de første IC1-vogne begyndte, inden Berlinmuren faldt i 1989, og Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel i DSB, lægger da heller ikke skjul på, at de kommende togvogne er af ældre dato". "De er ret gamle". "Fra inden Danmark vandt EM i fodbold"

øhm...IC3-togene er også fra 1989/90 og hvis jeg som daglig pendler/rejsende personligt skulle vælge er der ingen tvivl om jeg foretrækker de tyske.

Appropos...rejste faktisk netop i dag med fra mit arbejde i Kolding til min bopæl i Fredericia med IC3 fra Hamburg (normalt tager jeg RE Esbjerg-Århus, men den var for en sjælden gangs skyld aflyst). Men det stakkels solo IC3-tog var STOPFYLDT af turister som både brokkede sig over pladsen og at toget endte i Fredericia, så de skulle skifte til Kbh...Se dér ville en lækker 8-vogns stamme af tyske vogne Hamburg-Fredericia-Kbh være en ønskedrøm....

Meget apropros
https://www.dr.dk/nyheder/indland/dsb-melder-om-udsolgt-paa-direkte-togrejser-til-udlandet

Citat fra: msa Dato  8/07-22, 20:36
Citat fra: msa Dato  7/07-22, 04:27Et par lidt 'mærkelige' citater fra artiklen:

"Nogle af DSB's kunder skal i løbet af næste år en tur tilbage i tiden". "Produktionen af de første IC1-vogne begyndte, inden Berlinmuren faldt i 1989, og Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel i DSB, lægger da heller ikke skjul på, at de kommende togvogne er af ældre dato". "De er ret gamle". "Fra inden Danmark vandt EM i fodbold"

øhm...IC3-togene er også fra 1989/90 og hvis jeg som daglig pendler/rejsende personligt skulle vælge er der ingen tvivl om jeg foretrækker de tyske.

Appropos...rejste faktisk netop i dag med fra mit arbejde i Kolding til min bopæl i Fredericia med IC3 fra Hamburg (normalt tager jeg RE Esbjerg-Århus, men den var for en sjælden gangs skyld aflyst). Men det stakkels solo IC3-tog var STOPFYLDT af turister som både brokkede sig over pladsen og at toget endte i Fredericia, så de skulle skifte til Kbh...Se dér ville en lækker 8-vogns stamme af tyske vogne Hamburg-Fredericia-Kbh være en ønskedrøm....
Tjaeh. Der er jo pladsbilletkrav på grænsekrydsende tog, så hvis de ikke havde bestilt det - synd for dem. Så har der også været en personpåkørsel i Rendsburg, så togene til KBH har været forsinket - nogle har måske taget et andet tog end bestilt.

Det lyder mere som et Flensburg-Fredericia tog end et Hamburg-Aarhus tog. Sidstnævnte afgår fra Kolding mod nord 12:02 og 20:02 her i sommeren. Førstnævnte har ikke reserveringskrav.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/07-22, 21:48Det lyder mere som et Flensburg-Fredericia tog end et Hamburg-Aarhus tog. Sidstnævnte afgår fra Kolding mod nord 12:02 og 20:02 her i sommeren. Førstnævnte har ikke reserveringskrav.

Det er sikkert meget muligt, pointen var bare at der efter mine oplevelser som daglig pendler som regel er ret dårlig plads i IC3 uanset hvor det kører fra og til. Hellere IC4 selvom jeg godt ved det som udgangspunkt er meget dårligere tog og vil forsvinde om få år. Bedre plads til cykel, fortrinsvis 2-mands båse.
Jeg har som pendler desuden lidt en aversion imod 4-mands båse i IC3, HADER at sidde overfor folk, medmindre det er egen familie, venner. Så allerhelst IR4. Nu ved jeg også at mange af de tyske vogne sikkert har 6-mands kupéer, men tænker lidt (efter mange rejser i Tyskland) at lige så mange vil være storumsvogne i 2-mands opstilling. 

Citat fra: msa Dato  9/07-22, 04:46Jeg har som pendler desuden lidt en aversion imod 4-mands båse i IC3, HADER at sidde overfor folk, medmindre det er egen familie, venner. Så allerhelst IR4. Nu ved jeg også at mange af de tyske vogne sikkert har 6-mands kupéer, men tænker lidt (efter mange rejser i Tyskland) at lige så mange vil være storumsvogne i 2-mands opstilling. 

I den anden tråd om de tyske vogne skriver "andersj" bl.a. om en mulig oprangering:

"Avmmz106 + Bvmsz186 eller Bvmmsz187 + Bvmmz188 + 2xBpmz294/295 + Bpmbz294 + Bpmmbdz284

I så fald bliver det et blandet komfortniveau, da det kun er "mm" vogne der har fået IC-mod renoveringen. Men alle "v" vognene har helt eller delvist traditionelle kupéer. "p" vognene er udelukkende storrumsvogne."


M.v.h.
Niels

Citat fra: andersj Dato  6/07-22, 22:24Det eneste nye i denne artikel er at vognene åbenbart blot lånes af DB og ikke lejes. Men det er jo også en fælles forbindelse og man er nok kommet frem til at når DSB stiller med lokomotiverne så stiller DB med vognene. Jeg gætter på at DB betaler kilometerpenge til DSB i dag når de "låner" IC3'erne mellem Padborg og Hamburg Hbf.

Normalt forsøger man at udligne hinandens kørsler, så eksempelvis ÖBB materiel benyttes samme antal kilometer i Tyskland som DB materiel benyttes i Østrig. Men det virker kun når begge lande har materiel der kan benyttes i det modsatte land.

Mig bekendt, betaler det offentlige transportselskab ÖVNP i Slesvig-Holsten DSB for, at de kører de daglige 2 timers IC3-togforbindelser mellem Padborg og Flensborg på strækningen til Fredericia og sikrer dermed en af togforbindelserne over landegrænsen. Hvad angår forbindelsen mellem København og Hamborg, også kørt af IC3, kan jeg ikke se, at tyske togrejsende har gavn af denne, da togene ikke standser i Slesvig-Holsten. For at benytte dem f.eks. fra Flensborg, må man tage til Padborg til på-afstigning. Dette gælder også i retning mod København. Forbindelsen mellem Aarhus og Hamborg kører derimod som de andre IC-tog til Flensborg med stop på alle sønderjyske stationer og på tysk side kun i Flensborg/Rendsborg. DB begrunder dette med, at de danske tog må indpasses i den i forvejen stærk frekventerede trafik, særligt mellem Elmshorn og Hamburg Hbf, hvor der køres mod Westerland/Sild, Kiel og Flensborg/Padborg med både ICE/EC/IC-tog, regionaltog, samt godstrafikken til Skandinavien.

Gå op Sider:[1]
DSB MH 338

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak