Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekspresgruppen: 10 grunde til at bygge en eksprestunnel til S-tog i København
Ekspresgruppen: 10 grunde til at bygge en eksprestunnel til S-tog i København

DEBAT: En eksprestunnel til S-tog vil skabe sammenhæng i hele hovedstadsområdet samt et grønt og attraktivt alternativ til bilen, skriver Steen Koefoed.

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ekspresgruppen-vi-boer-bygge-en-eksprestunnel-til-s-tog-i-koebenhavn-her-er-hvorfor

DSB kom med en kortere udgave som tilsluttes lige nord for Kbh H. Nok ikke helt samme funktionalitet, men kosted vist ca. det halve.

Men end ikke en forundersøgelse heraf er med i 2035 planen. Så der kommer ikke til at ske mere foreløbig. Men man kan jo godt gøde jorden.

Jeg tror at Kbh. kommune er helt fikseret på mere metro, og derfor ikke ønsker mere S-tog. Man må jo prioritere. Så de skubber i hvert tilfælde ikke på.

Ekspresgruppen: 10 grunde til at bygge en eksprestunnel til S-tog i København
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/07-22, 18:22.
Seneste redigering: 4/07-22, 18:30 af Per Holm
Citat fra: Poul Brandt Dato  4/07-22, 17:51Jeg tror at Kbh. kommune er helt fikseret på mere metro, og derfor ikke ønsker mere S-tog. Man må jo prioritere.
Seneste udmelding fra Københavns Kommune om mere metro gik ud på en M5 østpå fra København H med CMC på Prøvestenen og forløb mod Refshaleøen. Intet den anden vej - til Michael Vindfeldts store fortrydelse.

Dermed holdes muligheden for en "eksprestunnel" S-bane åben.

Det er nok klogt af Københavns Kommune ikke åbenlyst at ønske sig et sådant projekt for at ikke at stå forrest når pengene skal betales. I stedet at lade de øvrige kommuner øffe over dårlig adgang til Rigshospitalet og dermed placere sig fremme i rækken af fortalere og betalere for en eksprestunnel er nok bedre i længden.


I øvrigt er det nok svært at betjene Rigshospitalet (og evt. Panum) med en enkelt station med mindre den anlægges lige i midten af Rigshospitalet.  Det vil nok være fiffigere med en "people-mover" under hospitalet med forbindelse til en nærliggende station. Riget har jo allerede på sporet med sin egen "tunnelbane".

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Poul Brandt Dato  4/07-22, 17:51DSB kom med en kortere udgave som tilsluttes lige nord for Kbh H. Nok ikke helt samme funktionalitet, men kosted vist ca. det halve.

Men end ikke en forundersøgelse heraf er med i 2035 planen. Så der kommer ikke til at ske mere foreløbig. Men man kan jo godt gøde jorden.

Jeg tror at Kbh. kommune er helt fikseret på mere metro, og derfor ikke ønsker mere S-tog. Man må jo prioritere. Så de skubber i hvert tilfælde ikke på.

Den kortere udgave var ikke DSB's projekt men et forslag fra Alex Landex da han var på DTU. Ekspresgruppens forslag er en videreudvikling af dette.

Men det er korrekt at Københavns Kommune ikke er et kvidder interesseret. Og dermed sker der ingenting.

Citat fra: Niels Bak Dato  5/07-22, 13:17
Citat fra: Poul Brandt Dato  4/07-22, 17:51DSB kom med en kortere udgave som tilsluttes lige nord for Kbh H. Nok ikke helt samme funktionalitet, men kosted vist ca. det halve.

Men end ikke en forundersøgelse heraf er med i 2035 planen. Så der kommer ikke til at ske mere foreløbig. Men man kan jo godt gøde jorden.

Jeg tror at Kbh. kommune er helt fikseret på mere metro, og derfor ikke ønsker mere S-tog. Man må jo prioritere. Så de skubber i hvert tilfælde ikke på.

Den kortere udgave var ikke DSB's projekt men et forslag fra Alex Landex da han var på DTU. Ekspresgruppens forslag er en videreudvikling af dette.

Men det er korrekt at Københavns Kommune ikke er et kvidder interesseret. Og dermed sker der ingenting.

Så kan jeg konstatere at nogen hos DSB har købt ideen. Husker ikke hvor jeg så det. Et eller andet DSB foredrag eller lignende.

Citat fra: Niels Bak Dato  5/07-22, 13:17Den kortere udgave var ikke DSB's projekt men et forslag fra Alex Landex da han var på DTU. Ekspresgruppens forslag er en videreudvikling af dette.

Men det er korrekt at Københavns Kommune ikke er et kvidder interesseret. Og dermed sker der ingenting.
Ekspresgruppens projekt løser ikke det mål, at indre Nørrebro og Rigshospitalet skal forbindes bedre med de andre bydele. Metro er god til lokal trafik, mens S-tog er bedst til rejser til/fra København. Mit bud de 2 projekter bliver koordineret, så de får nogle få fælles stationer til at kunne skifte imellem 2 systemer.

Og DSB er interesseret i Ekspresgruppens projekt - det er blevet nævnt i forbindelse med DSB's vision 2030..

Citat fra: steenth Dato  5/07-22, 14:06Ekspresgruppens projekt løser ikke det mål, at indre Nørrebro og Rigshospitalet skal forbindes bedre med de andre bydele. Metro er god til lokal trafik, mens S-tog er bedst til rejser til/fra København. Mit bud de 2 projekter bliver koordineret, så de får nogle få fælles stationer til at kunne skifte imellem 2 systemer.

Og DSB er interesseret i Ekspresgruppens projekt - det er blevet nævnt i forbindelse med DSB's vision 2030..

Jeg vil nu ikke sige at eksprestunnelen ikke løser det problem. Eksprestunnelen forbedrer forbindelsen mellem Rigshospitalet og alle bydele bortset fra Indre By. Alle de ydre bydele af Københavns Kommune bliver faktisk bedre forbundet af en Eksprestunnel end af Havneringen Vest fordi man kan rejse uden skift, og det meste af Amager får samme forbindelseskvalitet til Riget som de ville med Havneringen Vest, fordi der er ét skift. Indre By forventes heller ikke at få betjening af Havneringen bortset fra ved Østerport, så der vil også være ét skift uanset om man betjener Riget med metro eller S-tog.

S-tog fungerer jo netop som en hybrid mellem en pendlerbane og et metrotog, hvor man har længere afstand mellem stoppene ude i forstæderne, men stopper hyppigere inde i byen. Sådan ser man det også i Hamborg, Berlin, München etc hvor S-togene bliver benyttet som var de en metro i den indre by.

Citat fra: anho Dato  5/07-22, 17:50
Citat fra: steenth Dato  5/07-22, 14:06Ekspresgruppens projekt løser ikke det mål, at indre Nørrebro og Rigshospitalet skal forbindes bedre med de andre bydele. Metro er god til lokal trafik, mens S-tog er bedst til rejser til/fra København. Mit bud de 2 projekter bliver koordineret, så de får nogle få fælles stationer til at kunne skifte imellem 2 systemer.

Og DSB er interesseret i Ekspresgruppens projekt - det er blevet nævnt i forbindelse med DSB's vision 2030..

Jeg vil nu ikke sige at eksprestunnelen ikke løser det problem. Eksprestunnelen forbedrer forbindelsen mellem Rigshospitalet og alle bydele bortset fra Indre By. Alle de ydre bydele af Københavns Kommune bliver faktisk bedre forbundet af en Eksprestunnel end af Havneringen Vest fordi man kan rejse uden skift, og det meste af Amager får samme forbindelseskvalitet til Riget som de ville med Havneringen Vest, fordi der er ét skift. Indre By forventes heller ikke at få betjening af Havneringen bortset fra ved Østerport, så der vil også være ét skift uanset om man betjener Riget med metro eller S-tog.

S-tog fungerer jo netop som en hybrid mellem en pendlerbane og et metrotog, hvor man har længere afstand mellem stoppene ude i forstæderne, men stopper hyppigere inde i byen. Sådan ser man det også i Hamborg, Berlin, München etc hvor S-togene bliver benyttet som var de en metro i den indre by.
Meget enig. Med mere end 10.000 rejsende (ansatte og patienter/pårørende) alene ved Rigshospitalet og 2-3.000 ved Panum og Universitetsparken så er der absolut basis for en station og helst S-tog.

Citat fra: anho Dato  5/07-22, 17:50
Citat fra: steenth Dato  5/07-22, 14:06Ekspresgruppens projekt løser ikke det mål, at indre Nørrebro og Rigshospitalet skal forbindes bedre med de andre bydele. Metro er god til lokal trafik, mens S-tog er bedst til rejser til/fra København. Mit bud de 2 projekter bliver koordineret, så de får nogle få fælles stationer til at kunne skifte imellem 2 systemer.

Og DSB er interesseret i Ekspresgruppens projekt - det er blevet nævnt i forbindelse med DSB's vision 2030..

Jeg vil nu ikke sige at eksprestunnelen ikke løser det problem. Eksprestunnelen forbedrer forbindelsen mellem Rigshospitalet og alle bydele bortset fra Indre By. Alle de ydre bydele af Københavns Kommune bliver faktisk bedre forbundet af en Eksprestunnel end af Havneringen Vest fordi man kan rejse uden skift, og det meste af Amager får samme forbindelseskvalitet til Riget som de ville med Havneringen Vest, fordi der er ét skift. Indre By forventes heller ikke at få betjening af Havneringen bortset fra ved Østerport, så der vil også være ét skift uanset om man betjener Riget med metro eller S-tog.
Ekspresgruppens projekt i den udgave jeg har fundet, har kun stationer ved Forum og Vibehus Rundel. DSB har tilføjet Rigshospitalet. Første nuværende station kunne blive Hellerup og Emdrup i nord og Carlsberg og Sjælør i syd. Det er langt fra de centrale dele af byen, hvor den væsentlige del af den lokale trafik skal hen. M5 vil også kunne betjene Indre Nørrebro og kan forlænges til Bispebjerg og Brønshøj - dele af byen som ikke er godt dækket med den slags transport. Og de kan komme til indre by og Amager...

Citat fra: steenth Dato  5/07-22, 20:34Ekspresgruppens projekt i den udgave jeg har fundet, har kun stationer ved Forum og Vibehus Rundel. DSB har tilføjet Rigshospitalet. Første nuværende station kunne blive Hellerup og Emdrup i nord og Carlsberg og Sjælør i syd. Det er langt fra de centrale dele af byen, hvor den væsentlige del af den lokale trafik skal hen. M5 vil også kunne betjene Indre Nørrebro og kan forlænges til Bispebjerg og Brønshøj - dele af byen som ikke er godt dækket med den slags transport. Og de kan komme til indre by og Amager...

Mig bekendt har Ekspresgruppen altid talt for en S-togstation på Rigshospitalet, som f.eks. i denne video fra 2020: https://www.youtube.com/watch?v=4he2vx8LBXU

M5 kommer ikke til at betjene Indre By - den vil dog have to stationer på 'grænsen', ved Østerport Station og København H. Refshaleøen er teknisk set en del af København K rent administrativt, men er typisk ikke anset som værende en del af Indre By.

Folk fra hele Amager vil kunne tage metroen til Forum og derfra skifte til enten Eksprestunnelen eller M5 for at komme til Riget. M5 vil derudover give indbyggerne på det nordligste Amager en direkte forbindelse. Til gengæld vil Eksprestunnelen give direkte forbindelse til alle S-togsfingrene, hvilket er vigtigt.

Patienter vil kun udgøre en lille del af passagererne ved en Rigshospitalet Station. Langt det største antal passagerer vil være ansatte ved Rigshospitalet, som ofte bor i forstæderne - forstæder der alle sammen får en direkte forbindelse til Rigshospitalet uden skift hvis man bygger en Eksprestunnel (eller en S-togstunnel via Hovedbanen).

Citat fra: anho Dato  6/07-22, 21:53
Citat fra: steenth Dato  5/07-22, 20:34Ekspresgruppens projekt i den udgave jeg har fundet, har kun stationer ved Forum og Vibehus Rundel. DSB har tilføjet Rigshospitalet. Første nuværende station kunne blive Hellerup og Emdrup i nord og Carlsberg og Sjælør i syd. Det er langt fra de centrale dele af byen, hvor den væsentlige del af den lokale trafik skal hen. M5 vil også kunne betjene Indre Nørrebro og kan forlænges til Bispebjerg og Brønshøj - dele af byen som ikke er godt dækket med den slags transport. Og de kan komme til indre by og Amager...


Patienter vil kun udgøre en lille del af passagererne ved en Rigshospitalet Station. Langt det største antal passagerer vil være ansatte ved Rigshospitalet, som ofte bor i forstæderne - forstæder der alle sammen får en direkte forbindelse til Rigshospitalet uden skift hvis man bygger en Eksprestunnel (eller en S-togstunnel via Hovedbanen).
I 2020 var der 1.131.040 ambulante patienter på Rigshospitalet (Dækker dog også Glostrup Hospital som er en del af Riget idag.)     
Desværre ikke præcise tal for Blegdamsvej.
Men et kvalificeret skøn er at min. 700.000 ambulante patienter har været på Blegdamsvej.
Det giver knapt 3.000 ambulante besøg på hverdage.
Med tanke på de dårlige parkeringsforhold ved Riget og en mindre del kommer med sygetransport /  er transporteret liggende - så er der potentiale for min 2.000 patienter til at benytte kollektiv trafik.

Derudover er ca. 9.000 ansatte på Blegdamsvej.

Oveni skal ligges ca. 10.000 ansatte og studerende på Panum.
Så min. 21.000 potentielle brugere.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak