Citat fra: stassc Dato 6/07-22, 09:52Skriver nyt i stdet for at redigere:
prisen paa fehmern, som er 18km lang, er 64mia. Du snakker om dobbelt laengde, saa 130mia.
HH er prissat til cirka 40mia. Saa man har altsaa 90mia til Ring6. Ring6 banen er sat til cirka 10mia. Saa har man 80mia til overs. Ja, der er usikkerhed, det er der ogsaa om dit "projekt".
Saa all in, jeg kan slet ikke foelge dig.
Nej. Det forstår jeg godt.
Du har sikkert fundet den rapport fra 2021 som omtaler såvel en togforbindelse med 2 borede tunneller og 2 underjordiske stationer i hver ende samt en sydligere vejforbindelse.
Pris i 2021 er anslået til 43 mia. Dkr.
Heraf jernbanetunnel til ca 23 mia.
D.kr.
Men du har misset at denne jernbaneforbindelse IKKE er til godstog da opkørslen er for stejl.
Du sammenligner så også en Femernforbindelse med både vej og jernbane til 64 mia (som helt givet IKKE holder) med en ren godstogstunnel.
Sidstnævnte vil ikke koste det dobbelte af den tunnel som laves under Femern.
Men måske 60-80 mia. Kr. afhængig af om det er fra Limhamm til Mosede eller Falsterbo til Stevns (noget kortere strækning).
Hertil skulle ligges jernbanetilslutning enten ved Mosede strand, 2 spor mere herfra til Ringsted eller ved Stevns til Sydbanen og dobbeltspor til Næstved.
Et bud på dette ville nok være 10 mia. mere.
Men din tunnel ved Helsingør kræver altså en noget længere strækning på jernbanesiden og en ring 6 som næppe er rentabel.
Den skal for at betjene godstog føres fra Helsingør til Roskilde - noget som alene for en dobbeltsporet jernbane næppe kan laves for under 30-40 mia. Kr.
Så alt i alt er prisen næppe forskellig.
Men generne på dansk side er markant lavere og vil sikre større sikkerhed for den øvrige togdrift.