Citat fra: TroelsH Dato 4/08-22, 11:29Citat fra: TWB Dato 4/08-22, 08:12Selvom der flyttes meget gods på lastbil i Danmark- så er det ikke ensbetydende med at godset med fordel (klimamæssigt, økonomisk eller hensigtsmæssigt) bare kan flyttes over på skinner.
Gods fra og til oversøiske destinationer kommer jo typisk i megacontainerskibe til Rotterdam og Hamburg.
Overflyttet til mindre containerskibe og sejlet til Aarhus og Kalundborg og kørt ud til modtager er vel den bedste måde at gøre det på. Evt. kunne Esbjerg være et stop undervejs.
Gods til og fra mellem- og Sydeuropa kommer i dag overvejende med lastbil.
Det ændrer sig først når der er bedre og hurtigere forbindelser for godstoge gennem Tyskland.
Indenlandsk gods i Danmark er langt overvejende relateret til landbrug.
Her vil omladning til banen være et fordyrende og forsinkende element og typisk taler vi om afstande på 50-150 km.
Coop, Salling group, Ikea m.fl. har opbygget et varehussystem hvor godslevereing på skinner ikke giver meget mening.
Det er varer som ofte for COOP og Salling skal hurtigt frem, omlades og distribueres til de enkelte butikker.
Så her er det kun transporteres til centrallagere som kunne flyttes over på banen.
Men sålænge kapaciteten og distributionsnettet sydfra ikke er gearet til andet end lastbiler - giver det så meget mening?
Hvad har vi så tilbage af større godsmængder indenfor landets grænser som med fordel kan flyttes over på banen?
TWB, du fremsætter flere spekulationer og udsagn, men uden at underbygge dem. Snakker vi fx om pris og co2 når det gælder coop og DS, så er det ikke enten eller, men mere flydende. Havde man bygget læsse sporet her ved Årselv i Århus, så havde de nok også begyndt at bruge det, hvis det tilbød enten lavere co2, lavere pris eller nemmere levering. Mange af de her ting som i dag kan leveres på lastbiler, kan leveres på lommevogne og containere, også fra Rotterdam med tog. DS og Coop kigger på det samlede billede.
Samtidig sker der også nogle strukturelle langtids-forandringer, som at co2 bliver vigtigere og at de ikke er nok chauffører til lastbilerne. Regeringen herhjemme har desuden indført roadpricing for lastbiler. Det har nok ikke den store betydning endnu, men det er en af de skruer man kan skrue på for at få lastbilerne til at betale for deres reelle forurening, både med co2 og partikler, samt for slid på vejen og betydning for trængsel på vejene, og det vil gøre vejtransport dyrere.
Transport med bane koster 25% af hvad det koster med lastbil, så det kan godt blive konkurrencedygtigt, men det kræver også af BDK at de får fx priserne på løft ned, og det vil kun ske gennem at splitte godstransportører og terminaloperatører, og have fx to konkurrerende terminaler omkring København.
Det er noget af den viden som er både i videoen fra England og det IDA Rail samlede sammen til Folketinget. Anbefalinger fra branchen til forlketinget og BDK.
Troels.
Er du uenig i at Tyskland er en flaskehals for jernbanegods fra Sydeuropa?
Har du specifik viden om at COOP & Salling group får leveret frugt grønt, fisk og kød sydfra i noget større omfang pr jernbane?
De varer som kommer fra Asien er til enten Rotterdam eller Hamburg.
De kan især fremover med mere "grønne" skibsmotorer med fordel for miljø, kapacitet på skinnerne og ikke mindst støj derfor omlades til mindre containerskibe og sejles til Esbjerg Aarhus og Kalundborg og derfra ud med en elektrisk lastbil.
Så jeg ser ingen stor fremtid for indenlandsk gids på skinner i Danmark.
Derimod tror jeg på at gods fra især resten ad Europa med fordel om 10-20 år kan sendes med tog til Danmark og allerede nu kan gods i transit overføres til skinnerne såsnart kapaciteten ned gennem Tyskland er til stede.