Citat fra: TWB Dato 2/07-22, 14:04Det er muligt du ikke tror det.
Men passagergrundlaget er udenfor myldrertiden og på de større pendlerrute ikke tilstede og vil heller ikke komme i de næste mange år.
Og sålænge nogle tror man kan blande højhastigshed, regionaltog og godstog og tro det ikke ender med mange forsinkelser og aflysninger - så får jernbanen ikke mange flere kunder om 10 år.
Der er to slags jernbane der rent faktisk genererer overskud i Danmark: fjerntog mellem de store byer, og pendlertog.
Pendlertog er hurtigere fordi de giver mulighed for at springe motorvejskøen over, så længe du rent faktisk arbejder tæt på en station. Hvis du har en bustur i begge ender af rejsen, vinder bilen typisk på rejsetid. Derudover har togene komfortfordelen - men når selvkørende biler bliver en realitet, så forsvinder denne forskel.
Fjerntogene vinder over bilen fordi de er hurtigere, og jo hurtigere de er desto mere kan de trække folk over i toget. Det er ganske velunderbygget og kan ses i alle lande hvor man har egentlige højhastighedstog.
Ingen andre ruter kan give profit. I Japan, hvor mange jernbaner er privatiserede, er operatørerne typisk tvunget til at drive tabsgivende baner i retur for at beholde monopolet på de overskudsgivende baner. Her i Europa kører man de tabsgivende ruter som statsstøttede ved kontrakt (eventuelt efter udbud).
Hvis du underminerer jernbanens tidsbesparelse ved at indføre for mange stop undervejs, så forsvinder passagergrundlaget fuldkomment, medmindre prisforskellen mellem jernbane og bil er helt enorm. Men selvkørende biler vil netop gøre fjernbusser og taxier
billigere, og dermed kan de overtage denne niche fra toget fuldstændigt. Således står toget tilbage med to nicher: massetransport ind til byerne hvor der simpelthen ikke er plads til at alle kan køre i bil, og hurtig fjerntogstrafik.
Hvis du kigger rundt om i verden er der få ting der giver øgede passagerantal. Hurtigere rejsetid og pålidelighed er de vigtigste. Der er ingen mangel på lande hvor en højhastighedsbane har resulteret i en revitalisering af jernbanenetværket.
Hvad angår at køre regionaltog og fjerntog på samme strækning, så kan dette sagtens lade sig gøre, og fungerer i mange lande rundt omkring i verden (et glimrende eksempel er Tokaido Shinkansen i Japan). At køre godstog på samme strækning vil gøre banen mere sårbar over for forsinkelser, hvis der ikke er nok overhalingsspor. Men derfra at konkludere at man så kun bør køre stoptog og droppe hurtigtogene er fuldstændigt ude i hampen.