Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Århus -> Galten -> Silkeborg - Fordele ved øget hastighed/el/dobbeltspor?
Det er efterhånden ret sikkert at der kommer en Kattegatforbindelse i en eller anden form og at den får højhastighed i en eller andre grad. Det vil få en stor betydning for rejsemønstrene i det Midtjyske. Førhen var landstrafikken i Jylland rettet mod Kbh over Fyn. For Nord- og Midtjylland, så vil det i fremtiden blive Kbh H -> Århus H og så videre til Aalborg. For Silkeborg, Herning og Holstebro og det Midtjyske, så flytter fokus til forbindelsen mod Århus, frem for sydpå. At rejse Herning -> Kbh vil være hurtigere over Kattegat end over Fyn, og dermed vil den nye bane over Galten blive til Intercity og ikke bare til regionaltog som nu. Man vil nok opretholde nogle afgange fra Herning og sydpå, men ikke nær så meget som an har i dag. Tyngdepunktet i landstrafikken flyttes og trafikken øges.
Nogle af de højhastighedtog som lander i Århus vil fortsætte til Aalborg, nogle sydpå og nogle sandsynligvis til Herning og Holstebro over Galten. Det vil både flytte trafik, men også øge trafikken, da det vil være hurtigere at tage toget i tog til Kbh end både bil og fly, ligesom at de korte rejsetider vil tiltrække nogle brugere.
Det er en noget anden brug af banen end man har i dag og det man har forudsat i den nye bane over Galten, som er enkeltsporet, ikke-elektrificeret og etableres til en hastighed på 160 km/t.
Skal man få mest muligt ud af den nye jernbane, så bør den vel etableres til 200-250 km/t, el og to spor? Hvis man tænker i Intercity, hvad vil det så betyde hvis man kan køre Århus -> Silkeborg med 200-250 km/t frem for 160 km/t og med de samme togsæt som man vil køre over Kattegat med? Hastigheden på Silkeborg -> Herning er 100 km/t så ved ikke om der er noget som også kan opgraderes, eller den er blevet forbedret med udrulningen af ERTMS?
Med tanke for vestjydernes evne til at få ting igennem, så er det en tanke hvad det vil koste at opgradere strækningen fra Silkeborg til Holstebro til to spor og elektrificere?

Kæden hopper af her:
"Det er efterhånden ret sikkert at der kommer en Kattegatforbindelse i en eller anden form".
Det tror jeg vi er mange der ikke er så fantastisk overbeviste om.

@Michael Deichmann Det er ikke en debat for den her tråd. Jeg baserer mit syn på at der pt er et politisk flertal som er positive. Hvis det ændrer sig, så et det naturligvis en anden sag.

-

Ang hastighed, så er det her dukket op. Side 12. Hastigheden Silkeborg -> Herning kan opgrades til 140 km/t og måske mere.

https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/172/1220035.pdf

Det er gode idéer som giver mening, desværre er vore politikere ikke så fremtidssynet eller særligt gode/villige til at se muligheder som disse når man laver store projekter. De vil kun se på om hver del af projektet er rentabel, i stedet for ét samlet projekt, ligesom med timemodellen (togbro/tunnel ved Vejlefjord, Hovedgård-Hasselager osv.). Et pragt eksempel er både Vejlefjord og Hovedgård-Hasselager: Kristian Bil Lorentzen synes jo det er helt vildt at bygge en højhastighedsjernbane for 3-4 milliarder for at spare ca. 5 minutter. Helt uden at forstå hvordan projekterne sammen skal få rejsetiden Aarhus-Odense ned på én time, og hvordan det åbner for muligheden for flere tog Skanderborg-Aarhus.

Det er jo faktisk nok ikke helt så tosset en idé, da man får et nogenlunde passagergrundlag til disse Intercity-tog (Silkeborg, Herning, Holstebro)

Det største problem, er jo nok desværre at det bliver hamrende dyrt. Og hvis man så lige har bygget en Kattegatbro, holder man nok lidt igen med pengepungen. Langt ude i fremtiden er det formentlig en mulighed man kigger på.

Region Midt forslog også at man udrettede Silkeborg-Herning, så den gik over Pårup, i stedet for Engesvang. Hastighedsopgraderingerne nævnt i bilaget, skulle jo have være undersøgt i en forundersøgelse, men den barberede man ned til hvad der er muligt indenfor nuværende tracé.

Århus -> Galten -> Silkeborg - Fordele ved øget hastighed/el/dobbeltspor?
Af TroelsH. 29/03-22, 14:40.
Seneste redigering: 29/03-22, 14:42 af TroelsH
Den valgte løsning med et spor og en station i Galten koster 2,2 mia kr og så har de sat 100 mio kr af af til en station i Brabrand. Efter hvad de skriver her kan arbejdet starte i 2026, men andre steder skriver de 2031. Er der nogen som kender den rette dato?

https://voresbrabrand.dk/50872-2/

I overslaget koster enkeltsporet 2,1 mia kr, dobbeltspor 3,7 mia, og el 1,1-1,3 mia kr. Det som koster ekstra i dobbeltsporet er de flere nye stationer. El er med el hele vejen til Herning, så samlet for den store pakke er 5 mia kr, men det flytter også noget, og jeg tror mere end de forudsætter i beregningerne. Vi vil se flere brugere. Det er mere end en ny regional bane, fordi at man kobler de mange nye byområder på Århus. Det er mere et S-tog kombineret med regional tog, og hvis Kattegat bliver en realitet, så også fjerntog.

At bygge tracen til 200-250 km brurde vel ikke være det store problem, når det hele nyanlægges.

Jeg vidste ikke at de havde foreslået at føre den uden om Engesvang. Hvis man beholder det nuværende trace så vil en opgradering af hastigheden Silkeborg Herning og evt Holstebro til 160-180-200 km/t vel gøre en god forskel. Det var noget man bør lave et studie på. Jeg ved ikke om der også en trængselsproblemer på stykket mellem Herning og Holstebro. Det er enkeltsporet.

https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/9/1672981.pdf

Jeg tænker mere den anden vej, at når vi ved det går mod mere kollektiv trafik i fremtiden pga miljø, klima mm, så skal vi faktisk over-investere lidt, frem for at under-investere. Det som gør den her bane anderledes mellem Silkeborg og Århus, er at Århus har størrelsen til at trække en del mere kollektiv trafik, og det vi kun øges over de næste årti.

Det her er lidt overslag.
Ved at opgradere hastigheden Herning -> Holstebro fra 120 km/t til 160 km/t, så vinder man 8 minutter og kommer ned på 27 minutter.
Silkeborg -> Herning 120 km/t til 140 km/t giver 11 minutter, så de kommer ned på 31 minutter.
Den hurtige Århus -> Silkebrog kan gøres på 23 minutter. Med højere hastighed en 160 km/t, så kan der nok vindes nogle minutter der. Så vi er nede under 1:30 for Holstebro - Århus og under en time for Herning - Århus. To timer for Herning-Kbh. Det vil også rykke noget på både pendler og fjerntrafik. Det er hurtigt igennem Karup Lufthavn, men ikke så meget.
Nu kan det begynde at konkurrer med bilen.

Årstallene for banen hhv. station i Brabrand er starttidspunkter for de to projekter i infrastrukturplan 2035, så begge dele er rigtigt. Det tager nok længere tid at projektere og anlægge en helt ny bane end at anlægge en station.

MVH; Lars

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak