Citat fra: mss Dato 29/06-22, 13:34Der er efter sigende ingen af de tog der normalt benyttes der skal forlade landet før de nye tog kommer i drift.
Glædeligt men også utroligt at man ser ud til at have fundet en køber. Om det så er en mellemhandler eller et jernbaneselskab der har købt dem, tja det må vi se...
Det er et rumænsk jernbaneselskab der har købt dem, men ikke Astra Trans Carpatic. ATC har dog allerede 7 IC2 tog (Hvoraf 5 af dem er godkendt og bruges i drift) og de har opnået en ret stabil drift med IC2, som blandt andet bruges som ski-tog når sæson er. Hvis man graver lidt finder man historier om nedbrud - men det kan man nu også, hvis man graver lidt i DSB og aflysninger bare for den sidste uges tid.
Det andet rumænske firma får de IC4 der ikke bruges og overtager efter aftalen løbende IC4 som de bliver frigjort i den danske drift.
Og så synes jeg da det er værd at bemærke, at IC4 ikke er noget udpræget dårligt tog mere. Slet ikke sammenlignet med hvad de ellers kører med i eksempelvis Rumænien. I øvrigt sker der sindssygt meget på jernbanefronten i Rumænien, hvor man tager kvantespring i at få et moderne jernbanesystem til at spille. Det er pt noget primitivt, sammenlignet med danske standarder.
NB: Viden kommer fra Telegade, hvor der bliver talt om salget flere steder. Det er også derfor der ikke er navn på køber, men kun oprindelsesland.