Citat fra: Time will tell Dato 27/06-22, 19:54Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 05:23Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27Citat fra: frederikhk Dato 26/06-22, 12:00Hvilke godstog skal den aflaste over lillebælt når de nu engang snart kører over Femern.
Økonomi og intern rente er tydeligvis ikke en prioritet for jer to.
De her ideer er jo helt hen i vejret. Det er ren ønsketænkning.
Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.
Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.
Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg citerer blot hvad der er planlagt.
I samme skrift forventes godsmængden at være fordoblet efter 2050.
Og alle herinde vil gerne have mere gods på skinner.
Men din anskuelse er jo nok typisk dansk. Middelmådighed og helst ikke noget langsigtet.
Beklager at jeg anser transitgods som en begrundelse for en jernbanedel på Fyn-Als som langt ude, men det gør jeg altså og det handler ikke om at jeg ikke vil styrke jernbanen, men mere om at de penge kan bruges langt bedre.
I øvrigt vil det være et ret stor falliterklæring for Femern hvis man allerede nu kigger på alternative ruter.
Du overså i øvrigt min pointe om at der også er godstog til/fra Jylland der også kræver kapacitet over Øresund - alt er trods alt ikke ren transit.
Hvad er kapaciteten for godstog på Fehmern-forbindelsen?
Et godstog med hastighed på 100-110 km/h skal vel bruge 12 min.
Kan der være andre tog i tunnelrøret på samme tid?
Hvis ikke kan der maksimalt køre 5 godstog pr. time i hver retning.
Skal der være plads til persontog - bliver antal godstog reduceret.
Om det så er sådan det beregnes - ved det ikke.
Men er det nogenlunde rigtigt og godsmængden fordobles i 2050 - så vil kapaciteten via Fehmern-forbindelsen være opbrugt.
Og Sverige ønsker gerne en fast forbindelse mere til Danmark.
Dels fordi det giver større sikkerhed ved problemer på nuværende forbindelse og dels grundet den forventede stigning i godstrafik.
Men som tidligere anført - jeg henviser blot til den rapport fra juli 2021 som er kommet fra alle de store aktører omkring Øresund.
Nemlig:
Region Hovedstaden og Sjælland.
Københavns kommune, Helsingør kommune. Skåne Len
Helsingborg, Malmø og Kristianstad kommuner og med observatører fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og Trafikverket.
Tænker de nok ved lidt mere om hvad fremtiden indebærer.