Citat fra: stassc Dato 27/06-22, 03:42Citat fra: tgsen Dato 24/06-22, 20:33Citat fra: anho Dato 24/06-22, 12:38HH-forbindelsen virker heller ikke realistisk som andet end en regionalforbindelse. Hvis man vil køre godstog ad den rute skal man anlægge Ring 5-banen, som ikke vil genere særligt mange folk men som heller ikke vil gøre særlig meget gavn. Hvis man vil køre med fjerntog skal man anlægge en hurtig bane (minimum 180 km/t, helst mere) fra Helsingør ind til København, hvilket der ikke er plads til - i hvert fald ikke uden betydelig tunnelgravning i København og omegn.
Hillerød - Helsingør, Roskilde - Ringsted og Roskilde - Køge eksisterer allerede. Hvis man udfylder hullet Roskilde - Hillerød vil der være passagerer nok til i hvert fald hver halve time.
Præcis denne rute er min foretrukne. Det giver en "Ring6" jernbane som kan agere som regionaltogsforbindelse mellem den yderste tip af alle fingrene, og giver godstog ned gennem Sjælland uden at skulle via Kystbanen samt belaste andre dele. Ja, det er dyrt, men sammenlignet med den længere tunnel hvis man går via Lanskrona, tror jeg stadig det giver langt flere fordele.
Det giver IKKE en hurtigere forbindelse KbhH-Stockholm, men det tror jeg for at være helt ærlig heller ikke er særligt vigtigt.
En H-H forbindelse med godstog vil da komme i land et pænt stykke syd for Helsingør.
Det vil vel afkoble selve Helsingør by og nuværende station.
Og de gode skatteborgere i Nordsjælland vil næppe have adskillige godstog i baghaven døgnet rundt.
Men hvorfor så forhippet på løsninger som reelt ikke er noget vi i Danmark har brug for?
Vi laver Femernforbindelsen og gør plads til godstog på den sydlige halvdel af Sjælland.
Har Sverige og Norge behov for mere gods gennem Danmark, så må de vel sørge for at disse godstog kommer så langt sydpå i eget land.
Ideelt set kunne de sende dem fra Falsterbo og til Stevn. Noget kortere tunnel og vi kunne lave Sydbanen med dobbeltspor.
Poinen er at mere gods på skinner ikke skal genere flere end højst nødvendigt indenfor rigets grænser.