Citat fra: tgsen Dato 25/06-22, 22:36Citat fra: Frank Poulsen Dato 25/06-22, 22:02Citat fra: tgsen Dato 25/06-22, 21:52Citat fra: anho Dato 24/06-22, 23:35Citat fra: tgsen Dato 24/06-22, 20:23https://ing.dk/artikel/vejdirektoratet-bro-mellem-als-fyn-god-forretning-samfundet-224896
God fornøjelse.
Denne artikel omhandler en ren vejforbindelse uden jernbane. Rimelig irrelevant for samtalen.
Jeg gentager min rækkefølge af indbyrdes afhængige begivenheder der skal indtræffe for at mit forslag skal blive realiseret, plus for hver begivenhed de ting der taler for at de vil ske. Denne gang med numre.
1. Der kommer en fast forbindelse Fyn - Als, eftersom der er en stærk lobbygruppe bag den.
2. Det bliver en tunnel, eftersom der bevares en tunnelelementfabrik på Sydlolland.
3. Den fremstiller elementer med to plus to kørebaner plus to jernbanespor. Ved at undlade de to jernbanespor sparer man bare noget armeringsjern og cement. Så hvorfor ikke tage dem med? Der er allerede trace Fåborg - Ringe.
4. Hvis man ikke tilføjer bane vil Sønderborgbanen tabe til busser.
Vi kan således rimeligt billigt få en bane Sønderborg - Odense - København. Men derved bliver den allerede elektrificerede bane Tinglev - Sønderborg overflødig. Med mindre man genopbygger Tønder - Tinglev.
Den artikel jeg henviste til sandsynliggør at begivenhed #1 vil ske, bygningen af en fast forbindelse. Punkt #2, #3 og #4 udtaler den sig ikke om, og det har jeg da heller ikke påstået.
Hvorfor er det du tror at tunnel element fabrikken ikke tilpasses næste projekt hvor det skal bruges og ikke bliver præcis samme type elementer... Det ville overraske mig meget hvis det kun kan bruges til en type element og ikke tilpasses behov der hvor det skal hen!
Hvorfor er det du tror at jeg tror det? Naturligvis kan det det. Det jeg siger er at prisforskellen mellem et fire vejspor, to banespor Femer Bælt element og et fire vejspor alene Als-Fyn element er prisen på en vis mængde armeringsjern og en vis mængde cement. De to banespors mængder armeringsjern og cement vil udgøre en meget lille brøkdel af tunnelbygningens samlede udgift. Derfor ville det være tosset ikke at tage det med.
Forestil dig vi havde diskuteret to ekstra banespor på Øresundsbroen i sin tid. Hvad tror du muligheden for udvidelsen af broen med to ekstra banespor havde kostet sammenlignet med den ekstra togforbindelse der nu vil være nødvendig?
Har du nogle præcise tal eller er det bare noget du antager? Jeg tror nemlig der er ganske meget at spare, selvom du kun siger lidt jern og beton. Men kunne da godt tænke mig at vide nogle præcise tal. For ikke kun at tænke på alle landanlæggene på begge sider til banen. Det nærmer sig 45 km nyt landanlæg (og jaja der er måske en trace på Fyn der kan bruges noget af vejen. Men det ser jeg som den mindste udfordring. Og med 45 km nyt landanlæg er vi tæt på samme antal km som ny bane Ringsted - Kbh. Nu vel måske ikke til 250 du vil lave. Lig dertil dobbeltspor ned til Ringe, som ja uden tvivl vil være en fordel i forvejen.
Jeg har bare svært ved at se det er de mange mange milliarder værd, selvom det har fordele, uden tvivl. Og jeg ønsker da også gerne mere jernbane rundt i landet. Det giver muligheder ved sporarbejder om at køre udenom osv osv osv. Men realistisk tror jeg bare ikke det er. Det er bare min vurdering
Du skal selvfølgelig have ret til din. Jeg ville hellere bruge 5 milliarder på andre bedre projekter til pendlertrafik rundt omkring. Tværbaner på Sjælland, mere konstant halvtimedrift i hvert fald i myldretider på alle strækninger, som kræver nogle flere udvidelser her og der. Men det vil da glæde mig hvis du får ret i at banen også kommer på en Als Fyn forbindelse. Jeg tror bare desværre ikke på den.