Citat fra: pjl Dato 25/06-22, 22:51CitatEn vejforbindelse fra Fyn til Als aflaster motorvejen fra Åbenrå over Lillebælt til Odense.
Så man skal huske at indregne besparelsen på udvidelsen af sønderjyske motorvej og en ny vej og evt. jernbanebro over Lillebælt.
Har du kørt på strækningen til sønderborg? Lykkedes det dig at møde en modkørende?
CitatFra Mosede til Ringsted skal der anlægges nyt dobbeltspor.
Men lader man godstogene køre på de eksisterende skinner og ombygger banen til 300-320 km/h så vil modkørende højhastighedstog kunne passere hinanden UDEN at sænke farten.
hvorfor stoppe der? Byg banen til 400 km/t når man er i gang...
CitatIgen win-win.
Hvor?
[/quote]
Ja. Har kørt på den fine motorvej. Den blev iøvrigt bygget af et Østrigsk firma (som jeg husker det), blev færdig til tiden og blev endda lidt billigere end budgetteret.
Og der var hver gang flere modkørende end tilfældet er nord for Limfjorden.
400 km/h.
Spild af penge og energi.
Afstandene mellem danske stationer er for kort.
Win-win:
For godstoge over Fyn bliver strækningen kortere.
Nuværende Lillebæltsbro aflastes for tunge godstog.
Dermed udskydes behovet for den 3. Lillebæltsforbindelse.
Færre "langsomme" tog mellem Odense of Kolding.
Vejtrafik til og fra tyskland til Sjælland og Sverige sparer rid og kilometer ligesom sønderjyske motorvej aflastes.
Kan udskyde tidspunkt for ny motorvej i Jylland og nu 3. Lillebæltsforbindelse.
Øger mobilitet mellem sydøstjylland og Odense.
Vil kunne tiltrække mere erhversliv og mennesker i området.
Hvis det ikke er win-win på mange punkter - så ved jeg ikke hvad der er win-win!