Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/06-22, 12:37Det er jo smag og behag. Der er mange virksomheder, der tjener til dagen og vejen ved netop at udarbejde designs, som de helt sikkert vil sige er holdbare og tidsløse - eksempelvis SBBs farverige Vectron lokomotiver :.) Den "ekstra farve til dørstriber" er et TSI krav om at døre skal have kontrastfarver/striber.
/Lasse
Nu findes der heldigvis hundrede års kommercielt design, hvor man kan gå tilbage og se hvilke der var 'stedsegrønne' og hvilke der ikke var - og en ting er tydelig; "Keep It Simple, Stupid!" er også en gyldig regel inden for design af rullende materiel. Men man følger de samme tendenser i det meste design - hvis du ser på app-ikoner på telefonen, havde de alle sammen skygger og 'afrundede' faconer tilbage i slutningen af 00'erne. I 10'erne blev dette erstattet af fladt udseende med klare farver uden nogen form for bløde overgange. Og som en modreaktion på denne ekstreme minimalisme er mange nu begyndt at genintroducere gradienter og mere komplicerede ikoner. Men det er nu engang et produkt af tiden - derfor ser det hypermoderne ud nu, men vil blive uddateret om 10-15 år.
Hvis man lakerer en togvogn så den er helt ensfarvet bortset fra dørstriberne, så bliver det aldrig uddateret. Til gengæld bliver det heller aldrig et topmoderne udseende. Men fordi man kan blive ved med at bruge det for evigt, kan man opbygge en meget stærkere designidentitet.
Man så jo ikke togvogne køre rundt med disse længderettede gradientdesigns for 10 eller 20 år siden - det er en ny tendens, og derfor med al sandsynlighed en tidsbegrænset tendens. Men "ensfarvet vogn med en kontrastfarve til detaljer" har altid eksisteret som design.