Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tønder Tinglevbanen
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Tønder Tinglevbanen
Af TWB. 22/06-22, 21:10.
Citat fra: sunemanden Dato 22/06-22, 18:38Fandt lige den her i forhold til argumenter for banen.

https://sonderborg.enhedslisten.dk/2017/11/16/vi-kan-bygge-bro-til-fyn-men-ikke-til-toender/

Den er godt nok fra 2017.



Der ville givet være større samfundsmæssig nytte af en bro mellem Fyn og Als end af en ret ligegyldig banestrækning til Tønder!

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 23/06-22, 01:16.
Citat fra: TWB Dato 22/06-22, 21:10
Citat fra: sunemanden Dato 22/06-22, 18:38Fandt lige den her i forhold til argumenter for banen.

https://sonderborg.enhedslisten.dk/2017/11/16/vi-kan-bygge-bro-til-fyn-men-ikke-til-toender/

Den er godt nok fra 2017.



Der ville givet være større samfundsmæssig nytte af en bro mellem Fyn og Als end af en ret ligegyldig banestrækning til Tønder!

Synergi. Fast bil + tog forbindelse Als - Fyn sammen med elektrisk bane Tønder - Tinglev giver direkte forbindelser mellem København, Fåborg, Sønderborg og Tønder.

Det ender med en tunnel, bygget af elementer produceret på fabrikken på Sydlolland. De kommer med plads til spor.

Tønder Tinglevbanen
Af Svend. 23/06-22, 08:39.
Seneste redigering: 23/06-22, 08:43 af Svend
Ambitionerne er høje og fantasien stor.
Om lidt kommer der vel også et forslag om anlæg af en højhastighedsbane Tønder-Sønderborg-Fåborg-Nyborg ?!

Eller det er måske den vi allerede er blevet præsenteret for?

Tønder Tinglevbanen
Af Mads. 23/06-22, 09:20.
Citat fra: tgsen Dato 23/06-22, 01:16
Citat fra: TWB Dato 22/06-22, 21:10
Citat fra: sunemanden Dato 22/06-22, 18:38Fandt lige den her i forhold til argumenter for banen.

https://sonderborg.enhedslisten.dk/2017/11/16/vi-kan-bygge-bro-til-fyn-men-ikke-til-toender/

Den er godt nok fra 2017.



Der ville givet være større samfundsmæssig nytte af en bro mellem Fyn og Als end af en ret ligegyldig banestrækning til Tønder!

Synergi. Fast bil + tog forbindelse Als - Fyn sammen med elektrisk bane Tønder - Tinglev giver direkte forbindelser mellem København, Fåborg, Sønderborg og Tønder.

Det ender med en tunnel, bygget af elementer produceret på fabrikken på Sydlolland. De kommer med plads til spor.

Hvorfor skulle der være direkte forbindelser fra den lille flække Tønder til København?

Tønder Tinglevbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/06-22, 09:30.
Seneste redigering: 23/06-22, 09:33 af Per Holm
Citat fra: Svend Dato 23/06-22, 08:39Ambitionerne er høje og fantasien stor.
Om lidt kommer der vel også et forslag om anlæg af en højhastighedsbane Tønder-Sønderborg-Fåborg-Nyborg ?!

Eller det er måske den vi allerede er blevet præsenteret for?

Der er jo to (parallelle) baner. Det kunne jo lige så godt være den sydligste af dem der evt. bør genoplives.

Så behøver "vi" kun at lægge skinnerne på Tørsbøl-Padborg, den gamle hovedstrækning, tilbage på plads og kan måske endda nedlægge sidestrækningen Tørsbøl-Tinglev.

Derved kan der køres eksprestog Westerland (Sylt) - Niebüll - Handewitt - Flensburg - Sønderborg - Faaborg - Ny Ellebjerg - Lund eller Nivå.  :)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tønder Tinglevbanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/06-22, 09:33.
Citat fra: Mads Dato 23/06-22, 09:20Hvorfor skulle der være direkte forbindelser fra den lille flække Tønder til København?
For at køwenhvnerne kan komme nemt til Tønderfestival.....

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 23/06-22, 09:36.
Citat fra: Svend Dato 23/06-22, 08:39Ambitionerne er høje og fantasien stor.
Om lidt kommer der vel også et forslag om anlæg af en højhastighedsbane Tønder-Sønderborg-Fåborg-Nyborg ?!

Eller det er måske den vi allerede er blevet præsenteret for?

Det ville have været nemt at affærdige, så desværre ikke.

Jeg tænker således:

Der kommer en fast forbindelse Fyn - Als, eftersom der er en stærk lobbygruppe bag den.

Det bliver en tunnel, eftersom der bevares en.tunnelelementfabrik på Sydlolland.

Den fremstiller elementer med  to plus to kørebaner plus to jernbanespor. Ved at undlade de to jernbanespor sparer man bare noget armeringsjern og cement. Så hvorfor ikke tage dem med? Der er allerede trace Fåborg - Ringe.

Hvis man ikke tilføjer bane vil Sønderborgbanen tabe til busser.



Tønder Tinglevbanen
Af Svend. 23/06-22, 10:29.
Citat fra: Per Holm Dato 23/06-22, 09:30
Citat fra: Svend Dato 23/06-22, 08:39Ambitionerne er høje og fantasien stor.
Om lidt kommer der vel også et forslag om anlæg af en højhastighedsbane Tønder-Sønderborg-Fåborg-Nyborg ?!

Eller det er måske den vi allerede er blevet præsenteret for?

Der er jo to (parallelle) baner. Det kunne jo lige så godt være den sydligste af dem der evt. bør genoplives.

Så behøver "vi" kun at lægge skinnerne på Tørsbøl-Padborg, den gamle hovedstrækning, tilbage på plads og kan måske endda nedlægge sidestrækningen Tørsbøl-Tinglev.

Derved kan der køres eksprestog Westerland (Sylt) - Niebüll - Handewitt - Flensburg - Sønderborg - Faaborg - Ny Ellebjerg - Lund eller Nivå.  :)


Også en fantastisk idé 😄

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 23/06-22, 13:06.
Citat fra: tgsen Dato 23/06-22, 09:36
Citat fra: Svend Dato 23/06-22, 08:39Ambitionerne er høje og fantasien stor.
Om lidt kommer der vel også et forslag om anlæg af en højhastighedsbane Tønder-Sønderborg-Fåborg-Nyborg ?!

Eller det er måske den vi allerede er blevet præsenteret for?

Det ville have været nemt at affærdige, så desværre ikke.

Jeg tænker således:

Der kommer en fast forbindelse Fyn - Als, eftersom der er en stærk lobbygruppe bag den.

Det bliver en tunnel, eftersom der bevares en.tunnelelementfabrik på Sydlolland.

Den fremstiller elementer med  to plus to kørebaner plus to jernbanespor. Ved at undlade de to jernbanespor sparer man bare noget armeringsjern og cement. Så hvorfor ikke tage dem med? Der er allerede trace Fåborg - Ringe.

Hvis man ikke tilføjer bane vil Sønderborgbanen tabe til busser.
Fortsættelse:

Vi kan således rimeligt billigt få en bane Sønderborg - Odense - København. Men derved bliver den allerede elektrificerede bane Tinglev - Sønderborg overflødig. Med mindre man genopbygger Tønder - Tinglev.

Voila!

Tønder Tinglevbanen
Af KimC. 26/06-22, 06:28.
Citat fra: tgsen Dato 21/06-22, 17:38Det eneste der virkelig ville gøre Tønder - Tinglev lønsom er bane på den kommende Als - Fyn Bro eller Tunnel (med tilhørende reaktivering af Fåborg - Ringe og ny bane Fynshav - Sønderborg.

Mange lokale kæmper for at få økonomien til at hænge sammen i den Als-Fyn bro. Det bliver helt andre summer de kommer på tale hvis den bro også skal have en jernbanedel. Dertil landanlæg, der er ikke sporforbindelse til nogen stedre nær det planlagte anlægsområde. Og hvad skal det baneanlæg kunne. Skal det være letbaneanlæg, eller skal de også kunne køres godstog? 

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 26/06-22, 13:04.
Citat fra: KimC Dato 26/06-22, 06:28
Citat fra: tgsen Dato 21/06-22, 17:38Det eneste der virkelig ville gøre Tønder - Tinglev lønsom er bane på den kommende Als - Fyn Bro eller Tunnel (med tilhørende reaktivering af Fåborg - Ringe og ny bane Fynshav - Sønderborg.

Mange lokale kæmper for at få økonomien til at hænge sammen i den Als-Fyn bro. Det bliver helt andre summer de kommer på tale hvis den bro også skal have en jernbanedel. Dertil landanlæg, der er ikke sporforbindelse til nogen stedre nær det planlagte anlægsområde. Og hvad skal det baneanlæg kunne. Skal det være letbaneanlæg, eller skal de også kunne køres godstog?
Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro. Dermed bliver spørgsmålet om hvorvidt den skal have en jernbanedel til et spørgsmål om ca. 20 procent ekstra jern og cement.

Tønder Tinglevbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-22, 13:31.
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 13:04Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro.

Det er vel ikke på forhånd givet at det bydende konsortium hvori en tunnelfabrik på Lolland indgår vil kunne afgive det billigste tilbud.

Der er mange andre steder i Østersøen hvor der kan støbes tunnelelementer og særlig hvis dansk produceret beton fordyres af miljøafgifter kan det ende med fordelagtigere tilbud derfra.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 26/06-22, 13:59.
Citat fra: Per Holm Dato 26/06-22, 13:31
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 13:04Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro.

Det er vel ikke på forhånd givet at det bydende konsortium hvori en tunnelfabrik på Lolland indgår vil kunne afgive det billigste tilbud.

Der er mange andre steder i Østersøen hvor der kan støbes tunnelelementer og særlig hvis dansk produceret beton fordyres af miljøafgifter kan det ende med fordelagtigere tilbud derfra.
Eftersom tunnelelememtfabrikken bevares kommer licitationen formodentlig til at handle om en tunnel. Og det var det mit svar hvilede på.

Tønder Tinglevbanen
Af KimC. 26/06-22, 15:07.
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 13:04Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro. Dermed bliver spørgsmålet om hvorvidt den skal have en jernbanedel til et spørgsmål om ca. 20 procent ekstra jern og cement.

Og eftersom der ikke er farbar jernbane ved tunnelens åbninger, så er der lige nogle "bagateludgifter" til landanlæggene.
 

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 26/06-22, 15:41.
Citat fra: KimC Dato 26/06-22, 15:07
Citat fra: tgsen Dato 26/06-22, 13:04Eftersom tunnelelememtfabrikken på Sydlolland bevares bliver Fyn - Als forbindelsen formodentlig en tunnel, ikke en bro. Dermed bliver spørgsmålet om hvorvidt den skal have en jernbanedel til et spørgsmål om ca. 20 procent ekstra jern og cement.

Og eftersom der ikke er farbar jernbane ved tunnelens åbninger, så er der lige nogle "bagateludgifter" til landanlæggene.
Du misforstår. Det jeg skitserede var ikke en tidsekvens, men en argumentrækkefølge. Mao. når politikerne opdager at den jernbanedel de frygtede prisen på ikke er så gal endda, vil de seriøst overveje også at bevilge landanlæggene.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak