Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tønder Tinglevbanen
Gå ned Sider:[1] 2 3
Tønder Tinglevbanen
Af RBruns. 20/06-22, 14:55.
Måske det er tiden for at komme med gode argumenter i de lokale medie sprøjter og på FB og andre multimedieplatforme?

Tønder Tinglevbanen
Af andersj, Aalborg. 20/06-22, 16:17.
Citat fra: RBruns Dato 20/06-22, 14:55Måske det er tiden for at komme med gode argumenter i de lokale medie sprøjter og på FB og andre multimedieplatforme?

Er der nogle gode argumenter?

Anders

Tønder Tinglevbanen
Af sunemanden. 20/06-22, 17:24.
Der er rigtig gode argumenter for at den bane skal reaktiveres. Læs mere her:

https://stts.dk/download/17051276_BDK.pdf


Tønder Tinglevbanen
Af jaer. 20/06-22, 18:21.
Citat fra: sunemanden Dato 20/06-22, 17:24Der er rigtig gode argumenter for at den bane skal reaktiveres. Læs mere her:

https://stts.dk/download/17051276_BDK.pdf




Undskyld, men jeg kan ikke finde de rigtigt gode argumenter. Kan du pinde dem ud for mig?

Jeg bemærker mig også, at aktiviteterne på www.stts.dk er mange år gamle, så nye input er vist ikke dukket op. Og heller ikke nye argumenter. Det mest underlige argument, som jeg stødte på, er, at godstrafikken fra Thyborøn kommer mest direkte til Padborg via Tønder??? Det stod min geografi lige af.

Også argumenterne med, at sporskifter lige indbygges og at overkørslerne med advarselssignalanlæg er fuldt tilstrækkelige lyder underlige.

Så nej: der er ingen gode argumenter for en revitalisering.

/ Jan

Tønder Tinglevbanen
Af Svend. 20/06-22, 18:34.
Som sagt og skrevet mange gange tidligere, vil en renovering af banen mellem Tønder og Tinglev betyde, at alt skal nybygges/nyanlægges. Det eneste der kan genbruges er selve arealet/traceen.

Skal man strække sig rigtig langt, og virkelig have brillerne med det brede perspektiv skruet godt på, så kan Tønder-Tinglev give "en slags mening", hvis den integreres i en Flensburg - Tinglev - Tønder - Nibøl løsning, der skal sikre hurtige (skifte) forbindelser mellem Nibøl/Tønder og København og en integration af grænseområdet efter EUs ideer om det grænseløse Europa. Principielt ville et sådan projekt formentlig kunne få ret massiv EU støtte, da grænsen således krydses to gange...

Da grænseområdet nedprioriteres ift investeringer i jernbanen fra både dansk og tysk side, er der måske et reelt projekt, der kunne bringes til at give mening - hvis nogen vil finansiere det.

Ud fra en ren dansk eller ren tysk beregning - eller endda kombineret - vil det næppe give mening, men ud fra et EU politisk perspektiv, om at reducere grænsernes betydning ift mobilitet, vil det måske kunne komme i betragtning.

...første step vil jo nok være, at nogen vil betale for at få det undersøgt.

/Lasse

Tønder Tinglevbanen
Af esni. 21/06-22, 11:33.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/06-22, 10:32Skal man strække sig rigtig langt, og virkelig have brillerne med det brede perspektiv skruet godt på, så kan Tønder-Tinglev give "en slags mening", hvis den integreres i en Flensburg - Tinglev - Tønder - Nibøl løsning, der skal sikre hurtige (skifte) forbindelser mellem Nibøl/Tønder og København og en integration af grænseområdet efter EUs ideer om det grænseløse Europa. Principielt ville et sådan projekt formentlig kunne få ret massiv EU støtte, da grænsen således krydses to gange...

Da grænseområdet nedprioriteres ift investeringer i jernbanen fra både dansk og tysk side, er der måske et reelt projekt, der kunne bringes til at give mening - hvis nogen vil finansiere det.

Ud fra en ren dansk eller ren tysk beregning - eller endda kombineret - vil det næppe give mening, men ud fra et EU politisk perspektiv, om at reducere grænsernes betydning ift mobilitet, vil det måske kunne komme i betragtning.

...første step vil jo nok være, at nogen vil betale for at få det undersøgt.

/Lasse

Jeg tænker at uden tysk interesse i forbindelse fra Flensborg til Niebüll sker der med sikkerhed intet. Det kommer så an på om Tinglev - Tønder bliver en mere attraktiv løsning end Weiche - Lindholm

Eskild

Tønder Tinglevbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/06-22, 12:23.
Seneste redigering: 21/06-22, 12:25 af Per Holm
Banen blev anlagt i en tid hvor landtranssport hovedsageligt foregik ved brug af heste for at skabe forbindelse mellem østkystens by- og landsamfund og havnen i Højer Sluse og videre til bla. Sild/Sylt.

Denne transportopgave har banen formentlig løst udmærket men siden da er der sket et og andet. Blandt andet en dæmning med biltog ud i Vadehavet og havne i Esbjerg og Hamburg.

Det må give anledning til en revurdering af om en nybygning af banen fortsat er den bedste måde at investere i vores infrastruktur på.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tønder Tinglevbanen
Af andersj, Aalborg. 21/06-22, 12:37.
Citat fra: esni Dato 21/06-22, 11:33
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/06-22, 10:32Skal man strække sig rigtig langt, og virkelig have brillerne med det brede perspektiv skruet godt på, så kan Tønder-Tinglev give "en slags mening", hvis den integreres i en Flensburg - Tinglev - Tønder - Nibøl løsning, der skal sikre hurtige (skifte) forbindelser mellem Nibøl/Tønder og København og en integration af grænseområdet efter EUs ideer om det grænseløse Europa. Principielt ville et sådan projekt formentlig kunne få ret massiv EU støtte, da grænsen således krydses to gange...

Da grænseområdet nedprioriteres ift investeringer i jernbanen fra både dansk og tysk side, er der måske et reelt projekt, der kunne bringes til at give mening - hvis nogen vil finansiere det.

Ud fra en ren dansk eller ren tysk beregning - eller endda kombineret - vil det næppe give mening, men ud fra et EU politisk perspektiv, om at reducere grænsernes betydning ift mobilitet, vil det måske kunne komme i betragtning.

...første step vil jo nok være, at nogen vil betale for at få det undersøgt.

/Lasse

Jeg tænker at uden tysk interesse i forbindelse fra Flensborg til Niebüll sker der med sikkerhed intet. Det kommer så an på om Tinglev - Tønder bliver en mere attraktiv løsning end Weiche - Lindholm

Der er tysk interesse i Weiche-Lindholm og der er rent faktisk også et passagerpotentiale. Der er rigtig mange arbejdspladser på Sylt og meget få helårsboliger, så de fleste der arbejder på Sylt bor på fastlandet i nærheden af stationerne. En baneforbindelse til Flensburg vil helt klart gøre det meget nemmere og hurtigere at bo i Flensburg og arbejde på Sylt.

Tønder-Tinglev lider af at banen ikke betjener Aabenrå og Haderslev. Buslinjen fra Tønder til Tinglev fortsætter i dag til Aabenrå, hvilket kunne tyde på at der er et behov for transport Tønder-Aabenrå og ikke Tønder-Tinglev.

Anders

Tønder Tinglevbanen
Af PeterRatgen. 21/06-22, 13:49.
Et argument kan være en forbedring af forbindelsen forbindelsen fra Tønder til Sønderborg.

Tønder Tinglevbanen
Af kme. 21/06-22, 13:50.
Jeg synes debatten er ved at løbe af sporet. Udgangspunktet er at starte en godslinje op igen - og det er ved at være sidste udkald inden strækningen vandaliseres af DJØF'er og såkaldte naturelskere.

Hvis banen kan bringes til live som 50 km/t godsbane og tyskeren kan gøre det for 300 mio og der kan tjenes på godset, er det at diskutere rammebetingelserne for tracéen. Hvem ejer hvad og hæfter for diverse, hvor længe løber kontrakten osv. osv.

På lang sigt er passagertransport naturligvis interessant, men det udløser en lavine af regler og restriktioner. 

Tønder Tinglevbanen
Af frederikhk. 21/06-22, 14:52.
Seneste redigering: 21/06-22, 15:01 af frederikhk
Citat fra: kme Dato 21/06-22, 13:50Jeg synes debatten er ved at løbe af sporet. Udgangspunktet er at starte en godslinje op igen - og det er ved at være sidste udkald inden strækningen vandaliseres af DJØF'er og såkaldte naturelskere.

Hvis banen kan bringes til live som 50 km/t godsbane og tyskeren kan gøre det for 300 mio og der kan tjenes på godset, er det at diskutere rammebetingelserne for tracéen. Hvem ejer hvad og hæfter for diverse, hvor længe løber kontrakten osv. osv.

På lang sigt er passagertransport naturligvis interessant, men det udløser en lavine af regler og restriktioner. 

Ifølge rapporten fra 2009, er der interesserede godskunder, men hvem ved, om vedkommende stadig er interesserede/eksisterer?

En passagerbane, er også en dyr idé. Som andre skriver, er der intet, der kan genbruges, fra den nuværende bane, undtaget tracéet. Og så er der lige vedligehold, som heller ikke er gratis. Selvom banen bygges til 75/100 km/t, tvivler jeg stadig, på økonomien.

Hvis nogen skal betale for at bygge/drifte den, skal det være enten kommunerne og/eller regionen. Man får aldrig nogensinde staten, med på det her, når der i forvejen, er mange projekter i kø, med bedre økonomi og gavn.

Befolkningen er også lille i området, og faldende ifølge Danmarks Statistik.

Her er et link til rapporten: https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Screening-af-havneforbindelser-og-restbaner.pdf

Tønder Tinglevbanen
Af tgsen. 21/06-22, 17:38.
Det eneste der virkelig ville gøre Tønder - Tinglev lønsom er bane på den kommende Als - Fyn Bro eller Tunnel (med tilhørende reaktivering af Fåborg - Ringe og ny bane Fynshav - Sønderborg.

Tønder Tinglevbanen
Af sunemanden. 22/06-22, 18:38.
Fandt lige den her i forhold til argumenter for banen.

https://sonderborg.enhedslisten.dk/2017/11/16/vi-kan-bygge-bro-til-fyn-men-ikke-til-toender/

Den er godt nok fra 2017.


Gå op Sider:[1] 2 3
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak