Citat fra: kme Dato 21/06-22, 13:50Jeg synes debatten er ved at løbe af sporet. Udgangspunktet er at starte en godslinje op igen - og det er ved at være sidste udkald inden strækningen vandaliseres af DJØF'er og såkaldte naturelskere.
Hvis banen kan bringes til live som 50 km/t godsbane og tyskeren kan gøre det for 300 mio og der kan tjenes på godset, så er det at diskutere rammebetingelserne for tracéen. Hvem ejer hvad og hæfter for diverse, hvor længe løber kontrakten osv. osv.
På lang sigt er passagertransport naturligvis interessant, men det udløser en lavine af regler og restriktioner.
Ifølge rapporten fra 2009, er der interesserede godskunder, men hvem ved, om vedkommende stadig er interesserede/eksisterer?
En passagerbane, er også en dyr idé. Som andre skriver, er der intet, der kan genbruges, fra den nuværende bane, undtaget tracéet. Og så er der lige vedligehold, som heller ikke er gratis. Selvom banen bygges til 75/100 km/t, tvivler jeg stadig, på økonomien.
Hvis nogen skal betale for at bygge/drifte den, skal det være enten kommunerne og/eller regionen. Man får aldrig nogensinde staten, med på det her, når der i forvejen, er mange projekter i kø, med bedre økonomi og gavn.
Befolkningen er også lille i området, og faldende ifølge Danmarks Statistik.
Her er et link til rapporten:
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Screening-af-havneforbindelser-og-restbaner.pdf