Citat fra: Castrol Dato 12/06-22, 22:421) Udkørsel fra Roskilde st. i retning mod København er meget langsommelig. Toget skal ofte et godt stykke ud førend acceleration for alvor påbegyndes. Hvorfor?
Det afhænger af hvilke spor, toget afgår fra, og hvilket hovedspor det skal køre ud på. Eller rettere sagt, hvilke sporskifter det skal køre igennem. Nogle sporskifter tåler kun hastigheder på 60 km/t eller 40 km/t i det krumme spor.
Citat fra: Castrol Dato 12/06-22, 22:422) Stykket mellem Høje Taastrup og Hedehusene i retning mod Hedehusene... også her synes der at være en eller anden form for begrænsning, for ofte accelereres der kun op mod 120 km/h for dernæst at vente til efter Hedehusene st. med at accelerer op mod 160/180 km/h. Det bevirker i kombination med 3), at Holbæk-togene umuligt kan nå at køre fra Høje Taastrup til Roskilde på 6 minutter, som køreplanen foreskriver (og fuldt ud burde være muligt). Kan det passe at der er en hastighedsnedsættelse her? Og gælder det kun det nordligste spor (for det er i hvert fald ikke tilfældet i retning mod Høje Taastrup).
Lige nu er der en La, det vil sige en midlertidig hastighedsnedsættelse, på 120 km/t netop i det nordligste spor mellem Høje Taastrup og Hedehusene, det der på Hedehusene er benævnt spor 4. Den ligger så tilpas tæt på Høje Taastrup at det dårligt kan svare sig at accellerere over 120 km/t.
Citat fra: Castrol Dato 12/06-22, 22:423) Min største undren er imidlertid indkørslen til Roskilde st. fra Trekroner. Her er indkørslen ekstremt langsom allerede fra Trekroner, hvor der ofte bremses helt ned til 60 km/h i meget god tid før stationen og i øvrigt ofte bremses ned for dernæst at accelerere igen. Det virker meget uhensigtsmæssigt.
Lige efter perronen på Trekroner står det sidste AM-signal inden Roskildes indkørselssignal. Togene mod Holbæk ankommer som regel i spor 1 på Roskilde station. For at komme derind, skal det gennem et sporskifte, hvor højeste tilladte hastighed er 60 km/t.
Derfor vil indkørselssignalet til Roskilde vise et signal, der hedder "Kør med begrænset hastighed, 60 km/t". Det førnævnte AM-signal vil forsignalere dette ved at vise "kør". Men "kør" er også det signal, der vil blive vist i AM'eren, hvis indkørselssignalet viser "stop", og derfor skal lokomotivføreren forholde sig som om dette var tilfældet.
Der er cirka 1,5 km fra Trekroner til Roskildes indkørselssignal, og derfor er det begrænset hvor meget fart man kan nå at få på, hvis man også skal kunne stoppe foran et evt. stopsignal.